Performancing Metrics

تحریم ها مانعی برای توسعه پارس جنوبی | اتاق خبر
کد خبر: 306517
تاریخ انتشار: 14 دی 1394 - 15:21
اتاق خبر در گفتگو با مسوولان و کارشناسان بررسی می کند
رضا پدیدار: در طول سال های تحریم از ظرفیت تولید فازهای پارس جنوبی به درستی استفاده نشد؛ اما در حال حاضر فاز 12 به دلیل اینکه از تجهیزات داخلی استفاده می کند به عنوان فاز نمونه شناخته می شود.

اتاق خبر:  میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی کشور به شمار می‌رود.
مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون متر مکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود 8 درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود.
توسعه میدان گازی پارس جنوبی به منظور تأمین تقاضای روبه رشد گاز طبیعی، تزریق به میادین نفتی، صادرات گاز و میعانات گازی به عنوان خوراک پتروشیمی صورت می‌پذیرد.


فازهای در حال توسعه میدان گازی پارس جنوبی عموماً مشتمل بر تأسیسات دریایی، خطوط انتقال تولیدات به خشکی، تأسیسات ساحلی، خطوط لوله انتقال گاز به شبکه‌های سراسری و همچنین تأسیسات صادراتی جهت صادرات میعانات گازی، LPG و گوگرد است.
با این حال تحریم ها و مشکلاتی که به همین دلیل به وجود آمد باعث شد که صنعت نفت کشور با مشکل تامین مالی برای پیشبرد پروژه هایی مانند پارس جنوبی روبه رو شود. با شروع به کار دولت یازدهم و پایان مذاکرات هسته ای، برداشته شدن تحریم ها عاملی برای پیشبرد فازهای باقیمانده پروزه پارس جنوبی شده است.

رفع تحریم ها عامل کم شدن قیمت تمام شده فاز ها


رضا پدیدار رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت فازهای پارس جنوبی با بیان اینکه پیمانکاران پروژه پارس جنوبی در حال کار بر روی فازهای این پروژه هستند، برای تامین قطعات و تجهیزات این پروژه اعلام آمادگی کرد.
وی در گفت و گویی که با اتاق خبر داشت در ادامه گفت: بعد از پایان فازهای 15 و 16 پروژه، بخش هایی از پروژه های 17 و 18 باقی مانده است. با این حال در بخش هایی که تامیین تجهیزات آنها با شرکت ما بوده، تجهیزات به پیمانکار تحویل داده شده است و با توجه به کارهای انجام شده تا فازهای 20 و 21 در حدود 60 درصد بوده بود.
پدیدار در مورد وضعیت فازهای پارس جنوبی در طول سال های تحریم اعلام کرد در طول این دوران با سفارش های خوبی و مناسبی روبه رو شده اند اما از ظرفیت تولید به درستی استفاده نشد وی در ادامه گفت: در حال حاضر فاز 12 به دلیل اینکه از تجهیزات داخلی استفاده می کند به عنوان فاز نمونه شناخته می شود. فاز 14 به دلیل اینکه از نظر حجم به اندازه سه فاز معمولی پارس جنوبی است نیاز به توجه و تزریغ منابع مالی بیشتری دارد.


رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در مورد تاثیر تحریم ها بر فازهای پارس جنوبی با بیان اینکه تاکنون تاثیر تحریم ها بر فازهای پارس جنوبی ارزیابی نشده است گفت: علت این کار این بوده که وابستگی صنایع به تولیدات خارجی نا معلوم است. صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به دلیل اینکه با دانش خارجی به وجود امده اند طبیعتا وابستگی بیشتری دارند. همین وابستگی باعث شد که تحریم ها بیتشرین تاثیر منفی را در این بخش داشته باشد.
پدیدار در پایان با اعلام اینکه در دوران تحریم به علت تکمیل بودن ظرفیت انبارها و ورود تجهیزات مورد نیاز با قیمت بالاتر وارد کشور شده است گفت: طبیعی است که دراین وضعیت تحریم ها تاثیر خود را خواهند گذاشت. به همین دلیل رفع تحریم باعث کاهش قیمت تمام شده پروژه ها خواهد شد.


بسیاری از فاز ها پیشرفت داشته اند
نرسی قربان کارشناس مسائل نفتی در گفت و گو با اتاق خبر با بیان اینکه بسیاری از فاز های پارس جنوبی پیشرفت کرده است گفت: برخی از این فاز ها در حدود 70 تا 80 درصد پیشرفت فنی داشته اند. در مقابل نیز در پاره ای فاز ها و بخش ها پیشرفت پروژه ها در حدود 30 تا 40 درصد بوده است.


قربان در مورد تاثیر تحریم ها بر پیشرفت پروژه ها از حضور شرکت های خارجی بعد از رفع تحریم ها دفاع کرد و حضور این شرکت ها را باعث پیشرفت این پروژه دانست و گفت: تحریم ها باعث شدند که ایران در مورد توسعه پارس جنوبی از قطر خود عقب بماند هر چند که قطر در سال 2012 توسعه فازهای بخش خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید