Performancing Metrics

روسیه واردات گاز از ترکمنستان را متوقف کرد | اتاق خبر
کد خبر: 306534
تاریخ انتشار: 14 دی 1394 - 17:25
شرکت ملی گاز ترکمنستان «ترکمن گاز» اعلام کرد روسیه از اول ژانویه 2016 میلادی واردات گاز از این کشور را متوقف کرده است.

اتاق خبر: شرکت ملی گاز ترکمنستان « ترکمن گاز» ساعتی پیش با صدور بیانیه مطبوعاتی رسمی ضمن تائید مطلب فوق تصریح کرد: «گازپروم» روسیه با توجه به تغییر اوضاع بازار جهانی گاز و سایر مسائل مالی و اقتصادی، واردات گاز ترکمنی را متوقف کرده‌است.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ شرکت ملی گاز ترکمنستان در بخش دیگر این بیانیه تصریح کرد:  «عشق‌آباد» آماده انجام مذاکرات پیرامون تعاملات و همکاری‌های اقتصادی و غیر با شرکت «گازپروم » روسیه می‌باشد.   

توقف واردات گاز روسیه از ترکمنستان در حالی است که «گازپروم» از 2 سال گذشته میزان واردات گاز ترکمنستان که پیشتر  10 میلیارد متر مکعب در سال بود، به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

مسکو پیشتر در کنار ایران و و چین، یکی از مهم‌ترین وارد کنندگان گاز طبیعی ترکمنستان بود و روس‌ها گاز ترکمنستان را از طریق خط لوله گاز سنتی که از طریق خاک ازبکستان و قزاقستان عبور می‏‌کند، وارد می‏‌کرد.

ترکمنستان در سال 2014 میلادی  76 میلیارد متر مکعب گاز تولید کرده‌ که بیش از 45 میلیارد متر مکعب آن به کشورهای ایران، چین و روسیه صادر شده‌ ‏است.

ترکمنستان در سال جاری میلادی قصد دارد بیش از 80 میلیارد متر مکعب گاز تولید کند و این در حالی است که ذخایر منابع هیدروکربور اثبات شده در این کشور بنا به ارزیابی کارشناسان 71.2 میلیارد تن می‌باشد که بیش از 70 درصد آن را گاز طبیعی تشکیل می‏‌دهد.

ترکمنستان از نظر ذخیره گاز مقام چهارم را به خود اختصاص داده‌‌ است و هم‌اکنون گاز خود را به ایران، چین و روسیه صادر می‌کند و گاز از مهم‌ترین منبع درآمد ارزی بودجه دولتی این کشور می‌باشد.

در این گزارش آمده که تا سال 2017 میلادی ظرفیت خطوط انتقال گاز ترکمنستان به سمت شرق تا 80 میلیارد متر مکعب در سال افزایش خواهد یافت.

تنها ظرفیت خط لوله گاز ترکمنستان به چین در سال جاری میلادی به 55 میلیارد متر مکعب و تا سال 2021 میلادی به 65 میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

نخستین خط لوله گاز بین ایران و ترکمنستان به طول 200 کیلومتر «کرپجه» - «کردکوی» در سال 1376 شمسی به بهره‌‏برداری رسید، ترکمنستان از طریق این خط سالانه 6 الی 8 میلیارد متر مکعب گاز خود را به ایران صادر می‌کند، این خط لوله گاز را شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با صرف هزینه‌ای افزون بر 195میلیون دلار احداث کرده‌ ‏است.

خط لوله دوم صادرات گاز ترکمنستان به ایران سال 2010 میلادی در مراسمی با حضور روسای جمهور 2 کشور افتتاح شد.

طول خط لوله گاز «دولت‌‏آباد» – «سرخس»-‌ «خانگیران» بیش از 30 کیلومتر و قطر آن نیز  1020 میلی‌متر و ظرفیت سالانه انتقال آن حدود 12میلیارد متر مکعب است. در میدان گازی دولت‏‌آباد ترکمنستان هم‌‏اکنون بیش از 300 حلقه چاه فعال است.

ایران روزانه 23 تا 30 میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد می‏‌کند و هر سال حدود 10 درصد گاز مصرفی خود را از طریق این کشور تامین می‏‌کند.

ایران و ترکمنستان در سال 1997 میلادی قراردادی 25 ساله به‌ منظور فروش روزانه 23 الی 40 میلیون متر مکعب گاز به امضاء رساندند و در سال‌های آینده میزان سالانه خرید و فروش گاز را از 14 میلیارد تا 20 میلیارد مکعب افزایش می‌دهند.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید