Performancing Metrics

دومینوی قطع روابط دیپلماتیک اعراب با ایران | اتاق خبر
کد خبر: 306600
تاریخ انتشار: 15 دی 1394 - 09:34
شامگاه شنبه گروهی از معترضان به اعدام شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان، ابتدا در مقابل سفارت عربستان در تهران در چهارراه فرمانیه تجمع کرده سپس با هجوم به داخل ساختمان به تخریب اموال آن پرداختند و سفارت را به آتش کشیدند و دومینوی قطع روابط دیپلماتیک اعراب با .

اتاق خبر-شامگاه شنبه گروهی از معترضان به اعدام شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان، ابتدا در مقابل سفارت عربستان در تهران در چهارراه فرمانیه تجمع کرده سپس با هجوم به داخل ساختمان به تخریب اموال آن پرداختند و سفارت را به آتش کشیدند و دومینوی قطع روابط دیپلماتیک اعراب با ایران را رقم زدند.

یک روز پس از به آتش‌کشیده‌شدن سفارت عربستان سعودی در تهران،عادل الجبیر،وزیر خارجه عربستان در یک کنفرانس خبری در ریاض اعلام کرد این کشور روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع کرده و از دیپلمات‌های ایرانی خواست ظرف ۴۸ ساعت آینده خاک عربستان را ترک کنند.

عادل الجبیر،وزیر خارجه عربستان در یک کنفرانس خبری در ریاض اعلام کرد این کشور روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع کرده و از دیپلمات‌های ایرانی خواست ظرف ۴۸ ساعت آینده خاک عربستان را ترک کنند..تلویزیون دولتی العربیه عربستان در ساعات نخست صبح دوشنبه با پخش تصاویر "اختصاصی"، هیات دیپلماتیک عربستان را پس از ترک ایران هنگام ورود به دوبی نشان داده است.در همین رابطه وزارت امور خارجه سومالی و مصر در بیانیه های جداگانه ای از اقدام عربستان در قطع رابطه با ایران استقبال کردند.

اما یک روز پس از قطع رابطه تهران و ریاض، پادشاهی بحرین در اقدامی هم‌سو با عربستان سعودی، به کاردار موقت ایران در منامه 48 ساعت فرصت داد تا آن کشور را ترک کند.بحرین از مهر ماه گذشته روابط خود با ایران را به بهانه های واهی و دروغین به پایین‌ترین سطح دیپلماتیک تنزل داد با احضار مرتضی صنوبری کاردار موقت ایران  تصمیم منامه برای قطع روابط با ایران را به وی اعلام کرد.

در همین حال به گزارش رسانه‌های عربی،رئیس جمهور سودان در تماس تلفنی با محمد بن سلمان بن عبدالعزیز از اخراج سفیر ایران از کشورش خبر داده و سفیر خود در تهران را فراخوانده است. در همین رابطه سایت العربیه در خبری به نقل از دفتر ریاست جمهوری سودان، گزارش داد که طاها عثمان الحسین، «اقدامات مداخله‌جویانه ایران در منطقه را محکوم کرده و گفته است که ما در کنار پادشاهی سعودی در مبارزه با تروریسم ایستاده‌ایم».

در همین راستا امارات متحده عربی هم با چند ساعت تاخیر نسبت به همپیمانان منطقه ای اش تصمیم گرفت روابط با ایران را به سطح کاردار تقلیل دهد و از پرسنل سیاسی خود در این کشور بکاهد.

در همین رابطه ساعاتی بعد جیبوتی هم به جرگه کشورهایی پیوست که روابط خود را با ایران قطع می کنند. این کشور آفریقایی که با یمن تنها ۲۰ کیلومتر فاصله دریایی دارد، طی سالهای گذشته کمکهای مالی و غیرمالی زیادی از ایران دریافت کرده و حتی پارلمان این کشور هم با هزینه ایران ساخته شده است. این کشور همچنین در سال ۱۳۸۷ از طریق بانک توسعه صادرات وام ۱۰ میلیون دلاری از ایران گرفته بود. اما اسماعیل عمر غیلی، رئیسجمهور جیبوتی خردادماه امسال حزبالله لبنان را فتنه بزرگ خواند و رزمندگانش را «سربازان ایران»توصیف کرد و گفت که روابط جیبوتی با ایران بد است.
رئیس جمهور جیبوتی به روزنامه الحیات گفت «احمدینژاد رئیسجمهور پیشین ایران در سفری به جیبوتی خواستار باز شدن سفارت تهران در جیبوتی شد ولی جیبوتی چنین چیزی نمیخواست تا شر ایران به این کشور نرسد

رئیس جمهور جیبوتی به روزنامه الحیات «احمدینژاد رئیسجمهور پیشین ایران در سفری به جیبوتی خواستار باز شدن سفارت تهران در جیبوتی شد ولی جیبوتی چنین چیزی نمیخواست تا شر ایران به این کشور نرسد
جیبوتی همچنین از فرود هواپیمای ایرانی حامل کمکهای انساندوستانه هلال احمر برای مردم یمن خودداری کرد.

 

در همین راستا البرونی سفیر عمان در دیدار با علی لاریجانی،رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اقدام عربستان سعودی در قطع رابطه با جمهوری اسلامی ایران٬ گفت: به طور حتم این اقدام هر علتی هم که داشته باشد٬ به دور از حکمت بوده و روش نادرستی است.البروانی افزود: به نظر من عربستان با اقدام اخیر خود به‌دنبال فشار بر ایران و تحت الشعاع قرار دادن توافق هسته‌ای است.

  

واکنش مقامات بین المللی به قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران

 

پس از تصمیم عربستان سعودی برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران ، مقامات بین المللی واکنش هایی را از خود نشان دادند.

به گزارش نیویورک تایمز،مقامات آمریکایی در محافل خصوصی از اقدام عربستان ابراز خشم کرده اند.در همین رابطه به گزارش رویترز وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: خواهان کاهش تنش ها بین ایران و عربستان است. این وزارتخانه تنش بین ایران و عربستان را برای مذاکرات صلح در سوریه مضر ارزیابی کرد.همچنین یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا گفت:« حوادث اخیر مسئله ای غیر قابل انتظار بود ولی دو طرف باید خویشتن داری بیشتری از خود نشان دهند.»

در همین حال دیوید کامرون،نخست وزیر انگلیس با محکوم کردن اعدام های صورت گرفته در عربستان تاکید کرد:«ما خواهان ثبات در خاورمیانه هستیم»وی همچنین افزود:«بحران بین ریاض و تهران مانع حل و فصل مناقشه در سوریه است»

در همین رابطه وزیر خارجه اتریش هم در پیامی توئیتری خواستار گفتگوی مستقیم ایران و عربستان برای حل و فصل اختلافات شد.سباستین کورتز از ایران و عربستان خواست از راه حل مذاکره و گفت و گوی رو در رو برای حل و فصل تنش های پیش آمده در چند روز اخیر استفاده کنند.

در همین راستا ،هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری خود ضمن اشاره به تنش در روابط ایران و عربستان سعودی، تاکید کرد: «چین نیز مانند جامعه بین المللی به شدت نگران تحولات است و نگرانی خود را در خصوص این مساله اعلام کرده است که اتفاقات اخیر می تواند موجب تشدید درگیری ها در منطقه شود. امنیت کارکنان سیاسی باید تضمین شود.»وی در ادامه تصریح کرد: «ما امیدواریم طرف های مربوط آرامش و خویشتنداری را حفظ کنند و اختلافات خود را از طریق گفتگو و رایزنی حل و فصل کنند و به طور مشترک برای تامین امنیت و صلح منطقه ای تلاش کنند.»

 

 

 

نظرات
کمال
| |
2016-01-05 12:43:57
شما یکی بیاد خونت رو آتیش بزنه باهاش روابطت رو حفظ میکنی؟ من موندم این نیروهای سرخود عکس شیخ نمر رو از کجا گیر آورده بودند؟
سعید
| |
2016-01-07 11:29:54
درود بر غیورانی که سفارت عربستان رااتش جهنم زدند.اگر بعد ازتجاوز به دونوجوان ایرانی دولت ماده روحانی این کاررا می کرد بهتربود.عرستان هرکاری دلش خواست دراین سالها خواست باایران کرد دل مردم اتیش گرفت ازانفعال دولتزنان.اینقدر بیانیه صادرکرد تاعرستان ازبی عرضگی انه مشت محکم به دهانشان زد وقطع رابطه کرد.خداروشکر.دشمن اصلی وهابیت است ببم جان
ADS
ADS
پربازدید