Performancing Metrics

اتفاقات سفارت عربستان در شان ملت ایران نبود | اتاق خبر
کد خبر: 306704
تاریخ انتشار: 15 دی 1394 - 14:14
نوبخت:
سخنگوی دولت ضمن محکوم کردن اقدام غیر انسانی و داعش گونه عربستان در به شهادت رساندن شیخ نمر روحانی برجسته شیعی گفت: این اقدامات عربستان نشانگر شکست سیاست های این کشور در عراق و سوریه است.

 

 

به گزارش اتاق خبر، محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری درباره موضع رسمی دولت نسبت به اقدامات اخیر کشور عربستان افزود: در گذشته دولت عربستان در کنار دولت سابق ستمگر عراق قرار داشت، در حال حاضر نیز در کنار گروه های تکفیری قرار گرفته است و عربستان در این زمینه به فرجام مناسبی نخواهد رسید.
وی ادامه داد: دولت عربستان برای خنثی کردن این شکست ها اقداماتی همچون اعدام، بمباران و کشتار مردم بی دفاع یمن که هیچ قدرتی را برای عربستان بدنبال نخواهد داشت در دستورکار قرار داده است.

**دولت عربستان متضرر می شود
سخنگوی دولت ضمن تقدیر از آزادیخواهان جهان و هموطنان به دلیل واکنش به این حرکت ضد انسانی در عین حال تاکید کرد که البته باید نسبت به اقدام نکوهش بار و مشکوک عده ای تردید کنیم.
نوبخت گفت: اتفاقات اخیر نسبت به سفارت عربستان از نظر شرعی قابل توجیه نیست و از نظر قانونی نیز در شان ملت بزرگوار ایران نیست، بنابراین باید به دقت بررسی شود که چه دست هایی پشت صحنه است که تلاش می کنند این موضوع را تحت الشعاع قرار دهند و دستگاه قضایی با قدرت در حال پیگیری موضوع است و با هر کس خلافی انجام داده باشد عامدا یا غیرعامدا برخورد می شود.
وی ادامه داد: مساله قطع روابط که از سوی عربستان مطرح شده قابل تذکر است چرا که در طول سی و چند سال اخیر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قدرت های بزرگ این قطع رابطه را تجربه کردند، بنابراین کشور عربستان که سیاست ناپخته و کم تجربگی انجام می دهد، متضرر خواهد شد، هرچند دولت بزرگ جیبوتی هم به این قطع ارتباط پیوسته است!
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که برخی از کشورها خواستار خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدامات عربستان شده اند، خاطرنشان کرد: هر کشوری می تواند نسبت به یک رخداد که با کشورش مرتبط باشد یا نباشد، موضع گیری کند ولی آنچه لازم است جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی سنجیده ای دارد، همچنان که در موضوع برجام به رغم کارشکنی هایی که از سوی برخی کشورها صورت گرفت، به نتیجه ای نرسیدند و درنهایت برجام به نتیجه رسید.
نوبخت افزود: جمهوری اسلامی ایران قطعا متناسب با اتفاقاتی که پیش می آید در چارچوب قواعد بین المللی واکنش نشان خواهد داد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: در چنین شرایطی قوای نظامی، انتظامی و امنیتی باید دقت کنند که عده ای بنا بر احساسات و عده ای دیگر که مقاصد آنها معلوم نیست برای کدام دولت است، سوءاستفاده نکنند به خصوص در شرایطی که برجام در حال اجراست و در شرایط پساتحریم شاهد سرمایه گذاری در کشور خواهیم بود.
نوبخت اظهار داشت: ما باید نشان دهیم که ایران دارای مدنیت بوده و هست و توانمندی و امنیت لازم را برای حفاظت و صیانت از سرمایه گذاری ها دارد، از طرفی کشورها نیز می دانند منافع ملی در چنین روش های افراطی تبیین نمی شود ولی مشکوک هستیم که دست هایی آن موضوع شنیع را در مرحله دوم قرار دهند و با تحریک احساسات به آن بپردازند.

** عربستان چه سهمی از توسعه ملی ما را تامین می کند که نگران باشیم
نوبخت همچنین در پاسخ به این که برخی کشورها به تبعیت از عربستان با جمهوری اسلامی ایران قطع رابطه کرده اند، اقدام دولت چه خواهد بود، گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور بزرگی است و اتفاقا شاهد استقبال انبوه کشورها برای توسعه روابط هستیم، بنابراین عربستان چه سهمی از توسعه ملی ما را تامین می کند که نگران آن باشیم.
وی ادامه داد: چنین قطع ارتباطی تاثیری بر ما ندارد حتی برخی کشورهایی که به نوعی جزو کشورهای بزرگ محسوب می شوند، چه برسد به برخی از کشورها که ویژه خوار عربستان هستند.
سخنگوی دولت تاکید کرد: باید دقت کنیم که فضا را نتوانند به نوعی ایجاد کنند که قطع رابطه به عدم امنیت در کشور تلقی شود.

**ایران خواهان گسترش روابط با جهان است
نوبخت در پاسخ به سوالی درمورد موضع دولت نسبت به بیانیه وزارت خارجه عربستان که خواستار حضور حجاج ایرانی شده است، گفت:برای حج تمتع زمان مناسبی در پیش داریم که تصمیم مناسب اتخاذ می شود.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درمورد نگرانی دولت نسبت به ایجاد اختلافات فرقه ای
با توجه به اتفاقات اخیر در عربستان خاطرنشان کرد: در اتفاقات اخیر فقط شیعیان این اقدام عرستان را محکوم نکردند بلکه اهل سنت و همه آزادیخواهان جهان نیز این اقدام عربستان را محکوم کردند.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: امروز نیز در رسانه ها اعلام شد که کشور سوئیس با احضار سفیر عربستان اخطار به این کشور داده است بنابراین، موضوع فراتر از بحث داخلی دو کشور است و بسیاری از کشورها تلاش دارند تا موضوع شیعه وسنی را مطرح کنند ولی مسایل عربستان فراتر از این موضوع ها است.
نوبخت با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران خواهان بسط و گسترش روابط با همسایگان و جهان است، گفت: در شرایط پساتحریم با شرایط مطلوب جهانی پیش خواهیم رفت البته ممکن است درباره عربستان یک استثناء وجود داشته باشد چراکه اقدام نسنجیده این کشور نشانگر بی درایتی و ناپختگی آنها در سیاست خارجی است.
وی افزود: این اقدام عربستان نشان می دهد از ظرفیت لازم برخوردار نیست و هرگاه این کشور به درک واقع بینانه برسد، جمهوری اسلامی ایران سیاست بسط روابط را خواهد داشت و اگر چنین قابلیتی در کشور عربستان مشاهده شود در بسط روابط نگاه ما مثبت خواهد بود.
یکی از خبرنگاران در این نشست خبری سوال کرد: صیانت از سفارتخانه ها برعهده دولت و پلیس کشورها آیادر مورد سفارت عربستان قصوری از سوی دولت صورت نگرفته است؟ معاون رییس جمهوری نیز پاسخ داد: در نامه رییس جمهوری به وزیر کشور به این مساله تصریح شده و دستگاه قضایی نیز تمامی کسانی را که وظیفه قانونی خود را انجام نداده اند و همچنین کسانی که بدون اذن انجام داده اند را تحت تعقیب قرار می دهد.
نوبخت افزود: وزیر کشور نیز به عنوان مسئول پلیس کشور وارد عمل شده و گزارش آن را تهیه می کند با خاطیان نیز برخورد می شود.
وی تصریح کرد: باید مراقبت شود این اتفاقات منافع ملی را تحت شعاع قرار ندهد و از طرفی این قبیل اتفاقات در کشورها رایج است ولی در این اتفاقات پلیس است که باید حلقه ای ایجاد کند تا از اتفاقات پیشگیری کند و هر گونه خسارت به کسانی که به دنبال بهانه هستند را بگیرد بنابراین هرگونه تخطی با عقوبت همراه خواهد بود.

** قدرت منطقه ای ایران برهمه ثابت شده است
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که با توجه به این که اتفاقات از کنسولگری عربستان در مشهد آغاز شد آیا برای دولت اتفاقات بعدی قابل پیش بینی نبود، گفت: آنچه به دولت ربط پیدا می کند این است که کانون اعتراض ها را پیش بینی کند که این اقدامات انجام و اعلام شد هر گونه تجمعی باید در میادین فلسطین یا امام حسین (ع) انجام شود .
نوبخت افزود: در این زمینه نیز شورای عالی امنیت ملی تصمیمات لازم را اتخاذ و ابلاغ کرد و اگر در اجرای پیش بینی ها نیروی پلیس نتوانست مانع اتفاقات شود دستگاه قضایی در حال پیگیری موضوع است.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درمورد تکلیف سفرهای عمره مفرده نیز گفت: تا زمانی که مسایل روشن نشود این سفرها مقتضی نیست چرا که باید زائران ایرانی از تعرض سعودی مصون بمانند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: عربستان که در مقابل اتفاق ساختمان سفارتش چنین واکنشی از خود نشان داده بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص خویشتن داری جمهوری اسلامی ایران، اگر جای ما بود و آن فاجعه منا رخ می داد و هموطنانش کشته می شدند، چه اقدامی می کرد ؟
نوبخت در پاسخ به این که آیا فرضیه دخالت دادن دولت به موضوعات حاشیه ای در اتفاقات عربستان مطرح نیست، چراکه پلیس اعلام کرده نمی توانیم مردم را بزنیم، افزود:کسی از پلیس نخواسته است که مردم را بزند بنابراین پلیس می تواند از سازو کارهای مختلف برای صیانت از محدوده هایی تعیین شده استفاده کند ولی موضوع از طریق دستگاه قضایی در حال پیگیری است تا مشخص شود چه کسانی قصور کردند یا از آنان به عنوان ابزار استفاده شده است .
وی افزود: برخی ها چنین تحلیلی که شاید عده ای بنادارند دولت را به موضوعات حاشیه ای وارد کنند، مطرح می کنند ولی ما به موضوع بدبینانه نگاه نمی کنیم وبه جای پیش داوری با اطلاع دقیق وارد عمل خواهیم شد و وزارت اطلاعات نیز موضوع را در حال بررسی دارد .
سخنگوی دولت در پاسخ به این که آیا دولت بنا ندارد همچون عربستان با تشکیل ائتلاف بین المللی نسبت به اقدامات عربستان واکنش نشان دهد، گفت: وقتی کشوری احساس می کند خودش کم است خود را در کنار چند کشور دیگر قرار می دهد تا به چشم بیاید .
نوبخت افزود: قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران امروز برهمه ثابت شده است و تمام دنیا صف کشیده اند تا روابط خود را با ما گسترش دهند و محدود کردن روابط در مقابل چنین فزایندگی قابل ملاحظه نیست.
وی در پاسخ به این که از اتفاقات اخیر عربستان گفته می شود دو گروه یکی مخالفین دولت و دیگری کشور عربستان شادمان شده اند، و در بین دستگیر شدگان از کشور عربستان نیز هستند، اظهارداشت: حتی می توان به آنها اسرائیل را هم اضافه کنیم و این موارد نه تنها منافع ملی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه منافع برخی کشورهای متخاصم را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد .
سخنگوی دولت افزود: اجازه دهیم دستگاه قضایی رسیدگی خود را انجام دهد .
نوبخت در پاسخ به این که چنین اتفاقاتی سرمایه گذاری در کشور را به مخاطره نمی اندازد، افزود: بارها چنین اقداماتی نگوهش شده است و کسانی که خودسرانه یا با انگیزه سیاسی وغیر سیاسی سنگی را به دیواری می زنند همانند رمی جمره محکوم می کنیم ولی از این دست مسایل در دنیا بی سابقه نیست ودر دنیا و خیلی از کشورها همسایه هم به سفارت عربستان در کشورشان حمله کردند .
وی یادآور شد: چنین اتفاقاتی نمی تواند موجب تردید سرمایه گذاری در کشور مقتدری همچون جمهوری اسلامی ایران شود و در این دوره تیم های اقتصادی بیشتری وارد کشور خواهند شد ولی این اقدامات در شان ملت بزرگ ایران نیست و اگر چنین اتفاقاتی را از کشوری همچون عربستان که به روش داعش عمل می کند شاهد باشیم ، حرف دیگری است.
سخنگوی دولت در ادامه اظهارداشت: اینکه بعد از 24 ساعت سرمایه گذاران چنین تصمیماتی اتخاذ کرده اند بحث دیگری است ولی بزرگنمایی صورت گرفته است و در کشورهای اروپایی از این قبیل اتفاقات پیش می آید واگر این مسئله را مقایسه کنیم با سفارت انگلیس که بعدا با هیات بیشتری به کشور آمدند قابل مقایسه نیست هر چند این اقدام قابل توجیه نیست وباید دقت کرد تا چنین اتفاقاتی تکرار نشود .
نوبخت
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه رفتارهای عربستان نوعی سنگ اندازی در اجرای برجام تلقی نمی شود، گفت: برخی از کشورهای منطقه در کنار اسرائیل از هیچ تلاشی برای به نتیجه نرسیدن برجام فروگذار نکردند و اقدامات نسنجیده عربستان را در رخدادهای اخیر بدون ارتباط نمی بینیم و می توان چنین تلقی کرد.
نوبخت افزود: برجام یک سند محکمی است و انشائ اله جمهوری اسلامی ایران قصد دارد با رعایت طرف مقابل آن را اجرایی کند و تا کنون طرفهای مقابل در جهت اجرای برجام و تعهداتی که داشته اند به انجام رسیده است و ادامه مسیر نیز همچون گذشته که تمام تلاشهای دشمنان به نتیجه نرسیده خنثی خواهد شد .

**عیدی کارکنان براساس مصوبه دولت خواهد بود
رییس سازمان مدیریت مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین در پاسخ سوالی درمورد به میزان عیدی کارکنان دولت برای سال آینده گفت: عیدی براساس مصوبه هیات وزیران تعیین می شود که هر زمان تصویب شود اطلاع رسانی خواهد شد.
نوبخت در پاسخ به گلایه مندی قطعه سازان از تسهیلات ارائه شده برای خودرو و کالا نیز افزود: این موضوع پیگیری خواهد شد چرا که اعطای تسهیلات با هداف مشخص صورت گرفته است و در ارتباط با کارتهای 10 میلیون تومانی خرید کالا در سیستم در حال جریان می باشد .
وی در پاسخ به اینکه حضور برخی دولتمردان در جلسات انتخاباتی شائبه دخالت دولت در انتخابات را بوجود می آورد ، گفت:وظیفه دولت در امر انتخابات اجرای قانون است و اگر کارمندی از دولت در جلسه ای شرکت کند متفاوت از دخالت دولت در امر انتخابات است .
وی اضافه کرد: وظیفه دولت در امر انتخابات متمرکز در وزارت کشور است و این موضوعات مداخله دولت در امر انتخابات تلقی نمی شود.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه تاثیر در ارائه لایحه برنامه ششم موضوع شائبه انتخاباتی را بوجود آورده است ، گفت: هفته آینده توضیحات لازم در زمینه جزئیات لایحه برنامه در بودجه ارائه خواهد شد.
نوبخت در پاسخ به مذاکره تلفنی وزرای خارجه کشورمان با امریکا نیز اظهارداشت: با توجه به اینکه قرار است برجام لحظه به لحظه که به زمان اجرای خود نزدیک تر می شود هماهنگی های لازم صورت گیرد جلساتی که در خارج از کشور انجام می شود و برخی ارتباطات بین وزراء خارجه حتی با 5+1 انجام شود .
وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود از سوی شورای اطلاع رسانی دولت مصوبه ای صادر گردیده که از این پس هرگونه درخواست مصاحبه توسط رییس سازمان صدا وسیما باشد ، گفت: چنین مصوبه ای از سوی شورای اطلاع رسانی به عنوان دستورالعمل صادر نشده است حتی شنیده شده که صدا وسیما عنوان کرده که هرگونه دعوتی متناسب با جایگاه مدعو با امضاء رسمی باید انجام شود ولی روال دولت همانند گذشته است .
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه یارانه پرداختی در سال جاری با توجه به درآمد نفت چه میزان بوده است ، افزود: اگر میزان دریافتی از نفت را حدود 53 هزار میلیارد تومان تلقی کنیم آنچه باید تا پایان سال بابت یارانه پرداخت شود 42 هزار میلیارد تومان است .
نوبخت در پاسخ به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در بودجه اظهارداشت: 24 بند از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و 81 بند از سیاست های کلی برنامه ششم در لایحه بودجه سال اینده احصاء شده است و نه تنها سیاست اقتصاد مقاومتی بلکه سیاست های برنامه ششم نیز مورد توجه قرار گرفته است .
وی در پاسخ به تغییر شیوه در نرخ سود بین بانکی نیز خاطرنشان کرد: سیاست پولی بانک مرکزی همواره استفاده از سازو کارهای بر دو روش دستوری و یا استفاده از نرخ سود بین بانکی است که هزینه پول برای بانکها کاهش یابد و بانک مرکزی از روش دوم برای این منظور استفاده می کند تا پولی که در اختیار فعالان اقتصادی قرار می گیرد با سود کمتری باشد .
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه اطلاعی از دستگیر شدگان مقابل سفارت عربستان دارید ، گفت: هیچ اطلاعی ندارم و دستگاه قضایی پیگیر موضوع می باشد .
نوبخت در خصوص زمان حضور نماینده سازمان ملل در تهران با توجه به اینکه به عربستان سفر کرده است ، گفت: بی اطلاع هستم باید از دفتر ایشان سئوال کنید .
وی در پاسخ به اینکه برخی نسبت به شیوه قراردادهای نفتی انتقاد دارند و چرا این قراردادها در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار ندارد ، گفت: فکر نمی کنیم چنین موضوعی مطرح باشد چرا که دسترسی به این قراردادها به راحتی قابل انجام است .
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اقدام وزارت نفت برای تعیین نوع قراردادهای نفتی که منافع کشور رامورد توجه قرار دارد موضوع مخفیانه ومحرمانه ای نیست و همواره اعلام آمادگی کرده است که در اختیار افراد قراردهد.
نوبخت در پاسخ به اینکه مقرر بود موضوع ممنوع التصویری سید محمد خاتمی از سوی شورای عالی امنیت ملی پیگیری وشد ، گفت: این موضوع را به دبیر شورای عالی امنیت ملی نگفته ام و عذرخواهی می کنم و از دفتر خود خواست که این موضوع را یادآوری کند.
وی در خصوص حضور خودرسازان در صنعت خودرو کشور خارج از خودروسازان فعلی در اینده ، گفت: از کشورهای مختلف از جمله ژاپن اعلام آمادگی کرده اند نه تنها خودرو تولید کنند بلکه با سرمایه گذاری مشترک برای بازارهای منطقه تولید داشته باشیم .
سخنگوی دولت در خصوص نرخ نفت در بودجه سال اینده نیز گفت: قیمت نفت در بودجه 35 تا 40 درلار در نظر گرفته شده است و با دو عدد آورده شده است یک مقدار و دیگری قیمت است ودر شرایط تحریم مقدار تولید بسته شده است ولی در شرایط پسا تحریم سقفی نداریم می می توانیم حداقل 2 میلیون و350 هزار بشکه صادر کنیم و مصمم هستیم بازار خود را که در شرایط تحریم کسانی دیگری جایگزین شده اند را بازیابی کنیم .
نوبخت در پاسخ به اینکه دولت چه برنامه ای برای اعتراضات مردمی نسبت به برخورد با تعاونی هایی که جذب سرمایه کرده اند دارد ، گفت: باید به این موضوعات نظارت شود همینطور که نمی شود بنگاهی دائر شود و تا کنون مراقبت هایی صورت گرفته است و جاهایی که ممکن است خسارتهایی را برای هموطنان ایجاد کند در جهت صیانت از اموال مردم برنامه ریزی شده است .
وی تصریح کرد: دولت مود را موظف می داند در جهت تامین منافع مردم وصیانت از آنها اقدام کند .
سخنگوی دولت در پاسخ به اظهارات وزیر صنعت ، معدن وتجارت مبنی بر خروج پتروشیمی از بازار بورس کالا گفت: این یک نظر شخصی است و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی موافق آن نیست ودر دولت هم چنین موضوعی مطرح نشده است .
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه سهم صندوق توسعه ملی در سال اینده چه میزان در نظر گرفته شده است ، گفت: اگر اجازه مقام معظم رهبری باشد مشابه سال جاری اقدام خواهد شد .
نوبخت در باره درآمدهای دولت نیز اظهارداشت: در سال جاری حدود 53 هزار میلیارد تومان منابع درآمدیاز نفت بوده است و حدود 64 هزار میلیارد تومان نیزپیش بینی می شود از منابع مالیات صورت گیرد .

 

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید