Performancing Metrics

سقوط دوباره بورس چین | اتاق خبر
کد خبر: 306835
تاریخ انتشار: 16 دی 1394 - 09:44
گزارش ویژه اکونومیست:
سال 2016 در چین در حالی آغاز شده است که بورس این کشور با نوسان های مالی و نگران کننده ای مواجه شده است

اتاق خبر: در چین گاه واژه ها تعبیری متفاوت با دیگر نقاط جهان دارند بطور مثال عمدتاً چینی ها بجای رنگ قرمز که رنگی هشدار دهنده در امور مالی و اقتصادی به شمار می رود از رنگ سبز استفاده می کنند به عبارتی دیگر وقتی در کشوری تابلوی بورس شرکت های مختلف با فونت های قرمز رنگ نوشته می شود این به معنی رشد منفی و وضعیت نامناسب تعبیر می شود اما در چین هرگاه رنگ فونت ها سبز شد همان معنا را می دهد! لذا وقتی سهامداران و بورس بازها در چین بر روی تابلو رنگ های سبز را می بینند در خواهند یافت که احتمالاً دچار ضرر مالی شده اند!

قبل از شروع معاملات درصبح روز 4 ژانویه، اولین روز معاملاتی سال 2016، رسانه های مالی چین پر از پیش بینی های مثبت برای گشایش درب بازارهای کشور "به سمت قرمز" بودند. اما هنگامی که درب باز شد، سیل رو "به سمت سبز " بود.

در همین روز CSI 300، شاخص بزرگترین سهام کشور چین، کاهش 7 درصد داشت، که بدترین شروع سال برای بازارهای چین تا به حال بوده است.

حتی سهام Small-cap شانس بدتری داشت، بسیاری از آنها روزانه حداکثر 10 درصد در حال سقوط بودند. دوشنبه اولین روز عملکرد برای "قطع کننده مدار" جدید بود. -مکث 15 دقیقه ای خودکار در تجارت، هر زمان که CSI 300، نوسانات بالا یا پایین 5٪ دارد.

آنها تمایل به بازگرداندن آرامش به بازار، هنگامی که در آشفتگی بود، داشتند اما چنین شانسی رخ نداد: کمتر از ده دقیقه پس از انجام معاملات، اولین مکث از سر گرفته شد و شاخص با دو درصد کاهش باعث قطع کننده مدار دیگر شد و تعلیق در تجارت برای باقی روز ادامه یافت.

ارز چین در روز دوشنبه نیز با رنگ سبز شروع شد. سال جدید با 0.6٪ سقوط در برابر دلار آغاز شد، حرکتی بزرگ که باعث محدودیت های بسیاری در رابطه با تجارت شد. بانک مرکزی ارزش مرجع روزانه خود را به زیر 6.5 یوان در برابر دلار برای اولین بار از سال 2011 تعیین کرد، که نشان دهنده تنزل بیشتر در ماه های آینده است. که قطعا تحت فشار برای انجام این کار است.

شرکت های محلی خود را در موقعیت یوان ضعیف قرار داده اند، که رو به سمت خروج سرمایه های سنگین در ماه های اخیر است و نرخ تجارت دریایی برای یوان نزدیک به 2٪ پایین تر از نرخ تجارت خشکی است. یادآوری می شود که سرمایه گذاران انتظار ادامه سقوط را دارند.

البته تعبیر بیش از حد یک روز سبز خطرناک است، به ویژه برای بازار سهام به عنوان فرار از بازار چین. پس از سقوط در این تابستان، قیمت سهام قوت گرفته بود (زمانی که تجارت باز شد، CSI 300 تا بیش از 20٪ در ماه آگوست رشد کرد) و این امر یک اصلاح جدید اجتناب ناپذیر به نظر می رسید. تعدیل کنندگان شروع به کم کردن بسیاری از اقدامات فوق العاده کردند، آنها در ماه های اخیر برای بالا نگه داشتن بازار تلاش کردند.

وقتی در کشوری تابلوی بورس شرکت های مختلف با فونت های قرمز رنگ نوشته می شود این به معنی رشد منفی و وضعیت نامناسب تعبیر می شود اما در چین هرگاه رنگ فونت ها سبز شد همان معنا را می دهد!

جمعه پیش رو، ممنوعیت به طور موقت در فروش برای کسانی که سهام های از 5٪ یا بیشتر در هر شرکت دارند، برداشته خواهد شد.برخی از فروش ها پیش بینی می شود. قطع کننده مدار جدید، به دور از سرمایه گذاران آرام، ممکن است احساس وحشت را تشدید کند.

اقتصاد نیز به نظر می رسد در بسیاری از موارد مانند مسیر سال گذشته باشد: نظرسنجی منتشر شده تاکنون در ماه ژانویه ضعف در تولید، اما رشد قوی در بخش خدمات را نشان داده است.

با این اوصاف، این قطعا همان آغازی که از سال 2016 مقامات چینی برای بازارهای مالی خود امید داشتند، نیست. آنها به طور مداوم ادعا کرده اند که بازار بورس نجات میابد و این شرایط موقتی است.

با این حال اگر فروش ادامه یابد، تعجب آور نخواهد بود که بار دیگر شرایط سخت شود. همانطور که برای یوان، بانک مرکزی نشان داده است که مایل به دیدن تنزل، حداقل در برابر دلار است. تصمیم آن ممکن است در حال حاضر آزمایش شود:

کاهش ارزش پایدار در برابر دلار آمریکا به احتمال زیاد به تقویت خروج سرمایه بیشتر و مقابله با ضربه ای دیگر از اطمینان اقتصادی، که در حال حاضر شکننده است. یک استعاره زبان انگلیسی وجود دارد: مناسب با برنامه نویسی رنگ در بازار چین: آنها به سمت بیماری پیش می روند.

ترجمه از شادی جمیلی

منبع: http://www.economist.com/news/business-and-finance

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید