Performancing Metrics

چاقوی دو لبه لغو تحریم‌ها در کمین تولیدکنندگان | اتاق خبر
کد خبر: 306843
تاریخ انتشار: 16 دی 1394 - 13:18
دبیر اتحادیه تولید کنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به کاهش 40 تا 50 درصدی فروش تجهیزات پزشکی گفت: لغو تحریم‌ها چاقوی دولبه است و می‌تواند به ضرر تولید هم تمام شود.

اتاق خبر: رضا کمپانی با بیان اینکه بر اساس مصوبه 16 اکتبر جامع اروپا، تحریم‌ها شامل موارد انسان‌دوستانه و تجهیزات پزشکی نمی‌شود، اظهار کرد: آنچه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را آزار داد، بحث نقل و انتقالات مالی کالاها و مواد اولیه‌ای بود که نیاز به تهیه آن‌ها داشتیم.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی افزود: برخی سنسورها و مواد اولیه تولید تجهیزات پزشکی کاربردهای دوگانه داشتند و می‌شد از آن‌ها در فعالیت‌های هسته‌ای نیز استفاده کرد به همین دلیل برای تهیه این مواد خیلی عذاب می‌کشیدیم.

دبیر اتحادیه تولید کنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه تولید کنندگان این مواد عمدتا اروپایی و آمریکایی بودند، ادامه داد: به همین دلیل برای تهیه مواد اولیه باید سه - چهار کشور به صورت واسطه جنس را منتقل می‌کردند تا به ایران برسد.

کمپانی با اشاره به مشکلات صادرات تجهیزات پزشکی در این مدت نیز گفت: در بحث صادرات، پولی که از فروش کالاها به دست می‌آمد، به ایران وارد نمی‌شد و باید آن مبالغ را در قالب خرید مواد اولیه استفاده می‌کردیم یا اینکه آن‌ها را در کشورهای دیگری نگه می‌داشتیم.

وی با بیان اینکه پیش از تحریم‌ها می‌توانستیم مواد اولیه را باکیفیت‌تر و با قیمت پایین‌تری خریداری کنیم، اظهار کرد: نمی‌توانستیم با توجه به تحریم‌ها مواد اولیه را از شرکت‌های معتبر تولید کننده بخریم اما امیدواریم با لغو تحریم‌ها بتوانیم با واردات این کالاها تولیدات باکیفیت‌تری داشته باشیم.

دبیر اتحادیه تولید کنندگان تجهیزات پزشکی لغو تحریم‌ها را چاقوی دو لبه دانست و گفت: از سوی دیگر ورود تجهیزات پزشکی که مشابه آن در ایران تولید می‌شود نیز دغدغه ماست که این واردات عمدتا در قالب انتقال تکنولوژی مطرح می‌شود اما می‌دانیم که در نهایت انتقال تکنولوژی صورت نخواهد گرفت و تنها از این اسم برای ورود قطعات به صورت SKD و CKD استفاده می‌شود.

کمپانی ادامه داد: در این مدت تولید ضعیف شده و در مقابل شرکت‌هایی هستند که منتظرند تا با لغو تحریم‌ها وارد بازار ایران شوند. از سوی دیگر ایران بازار کوچکی است و برای مثال دستگاهی که در سال 20 هزار تعداد از آن ساخته می‌شود و تنها مصرفش در ایران پنج مورد است شرکت سازنده به خاطر این تعداد کم، حاضر نیست که تکنولوژی را به ایران انتقال دهد مگر اینکه بخواهد به صورت منطقه‌ای نگاه کند که آن هم به دلایل مختلف بعید است.

به گفته وی، پیشنهاد تولید کنندگان این است که در کالاهایی که مشابه داخلی دارند و با کیفیت خوبی هم تولید می‌شوند، انتقال تکنولوژی صورت نگیرد و این موضوع را بیشتر درباره کالاهایی انجام دهیم که در حال حاضر دانش ساخت آن در ایران نیست.

دبیر اتحادیه تولید کنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه باید برای انتقال تکنولوژی قانون و آیین‌نامه داشته باشیم، اظهار کرد: انتقال تکنولوژی باید در چارچوب آیین‌نامه تعریف و عملیاتی شود که این کار نیز به عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که آیین‌نامه‌های مربوطه را تدوین کند.

وی با اشاره به کاهش تولید در سال جاری به دلیل کمبود سرمایه در گردش و بودجه‌های دولتی برای خرید تجهیزات پزشکی توسط وزارت بهداشت گفت: البته هیچ تولید کننده‌ای به دلایل مختلف آمار وارقام دقیقی ارائه نمی‌دهد اما با توجه به بازار، اعتقاد ما این است که کاهش 40 تا 50 درصدی در خرید تجهیزات پزشکی در سال جاری داشته‌ایم.

کمپانی با بیان اینکه صنعت تجهیزات پزشکی در کشور ما یک صنعت جوان است، اظهار کرد: تنها 20 سال است که این صنعت در ایران راه افتاده و کمتر از پنج سال است که وارد بازار جهانی شده است. بنابراین ما ابتدا باید ایرادات کار خود را در کشور بگیریم و بعد بتوانیم سهم تولیدی قابل قبولی در بازار جهانی برای تولیدات ایرانی ایجاد کنیم.

وی افزود: در حال حاضر ما در مرحله شناسایی کالاهای خود به بازارهای بین‌المللی هستیم و این موضوع زمان می‌برد که زمان آن را می توان از الان حدود چهار تا پنج سال تخمین زد.

به گفته دبیر اتحادیه تولید کنندگان تجهیزات پزشکی، یکی از روش‌هایی که تولید کنندگان داخلی برای شناسایی کالاها به بازار جهانی پیش‌بینی کرده‌اند شرکت در نمایشگاه‌های هدف در کشورهای خارجی است که با حضور در این نمایشگاه‌ها کالاهای ایرانی به کشورهای مصرف کننده شناسانده شود.

کمپانی با بیان اینکه جذب نمایندگان ملی در کشورهای هدف یکی از اقدامات مهم برای شناساندن محصولات است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته این امکان را نداشتیم و تولید کننده باید سرمایه‌گذاری می‌کرد و در کشور هدف شرکتی را ثبت می‌کرد که هزینه آن بسیار زیاد می‌شد.

وی با اشاره به صادرات 24 میلیون دلار تجهیزات پزشکی ایران در سال گذشته ادامه داد: این مبلغ در مقابل یک میلیارد دلار واردات این تجهیزات به کشور بسیار ناچیز است که باید سهم صادرات رفته رفته بیشتر شود.

دبیر اتحادیه تولید کنندگان تجهیزات پزشکی آشوب‌های ایجاد شده در منطقه را در کاهش استفاده از تجهیزات پزشکی موثر دانست و گفت: زمانی که در منطقه‌ای جنگ و آشوب ایجاد شود پول‌ها و بودجه‌های دولتی بیشتر به سمت منابع نظامی می‌رود به طوری که در مدت اخیر خرید تجهیزات پزشکی توسط عراق بسیار کاهش پیدا کرده و مناقصات حدود 80 درصد افت کرده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید