Performancing Metrics

اسراییل خواهان افزایش تنش‌ها میان کشورهای اسلامی است | اتاق خبر
کد خبر: 307140
تاریخ انتشار: 17 دی 1394 - 15:21
متقی:
یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران گفت:‌ ریشه‌های تنش میان تهران و ریاض را می‌توان در مسائل ژئوپلوتیک و هویتی دنبال کرد ولی با این حال می‌توان عوامل خارجی مانند اسراییل را از جمله علل افزایش نزاع میان ایران و عربستان دانست.

به گزارش اتاق خبر، ابراهیم متقی، استاد دانشگاه در نشست بررسی آخرین تحولات روابط ایران و عربستان سعودی که صبح چهارشنبه در مرکز پژوهش‌های دیپلماسی ایرانی برگزار شد، به ریشه‌های تنش در روابط ایران و عربستان اشاره کرد.

او ادامه داد: تنش‌ها میان ایران و عربستان از سال 2006 آغاز شد و عربستان به صورت نمادین سفارتش را در ایران تعطیل کرد ولی ما شاهد برخوردهای منعطف ایران در فضای موجود بودیم. امروز نیز نگاه اسراییل به تنش به وجود آمده میان ایران و عربستان به گونه‌ای است که خواهان ادامه این درگیری‌ها هستند.

متقی با تاکید بر این که اگر جنگ ایران و عراق را جنگ مستقیم بدانیم قطعا تنش میان کشورمان با عربستان جنگی غیرمستقیم است، گفت: ریشه‌های این جنگ هم ایدئولوژیک و هم هویتی است و به همین دلیل به نظر نمی‌رسد منازعه موجود در آینده نزدیک پایان یابد.

وی گفت:‌ به عقیده من در سال 2017 قیمت نفت افزایش می‌یابد تا هم ایران هزینه جنگ نیابتی را بپردازد و هم عربستان این بها را پرداخت کند. در نتیجه طبق پیش‌بینی‌ها تنش‌های میان این دو کشور ادامه یافته و حتی شدیدتر خواهد شد.

این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران با تاکید بر این که در حال حاضر یک مثلث غیر همگون ولی متحد علیه ایران تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: ترکیه، اسرائیل و برخی از کشورهای عربی در ائتلافی ضد ایران قرار گرفته‌اند و اسراییل بر روی نزاع در جهان اسلام پافشاری می‌کند و خواهان ایجاد پیامدهای مخربی در بین کشورهای اسلامی، کوچک و ناتوان‌تر شدن آن‌هاست.

وی در پایان گفت: به عقیده من جنگ عراق علیه ایران جنگ جهان عرب بوده و دلیل ایجاد آن هم واهمه پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گسترش این دیدگاه در بین سایر کشورهای اسلامی بود که منجر به محافظه کار شدن آن‌ها شد. امروز نیز می‌توان اثرات محافظه کاری و ترس آن‌ها از قدرت ایران در منطقه در بین برخی کشورهای عرب مشاهده کرد.

 

منبع:ایسنا

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید