Performancing Metrics

مشکلات و معایب سیستم سرمایه داری | اتاق خبر
کد خبر: 307156
تاریخ انتشار: 17 دی 1394 - 17:29
اتاق خبر بررسی می کند (بخش دوم)
در حال حاضر انتقادات و بحث های زیادی در مورد نظام حاکم بر اقتصاد غرب به نام سرمایه داری وجود دارد. با این حال همواره انتقاداتی در مورد معایب و مشکلات این نظام اقتصادی وجود دارد. با هم نگاهی به بزرگترین ایرادات این نظام می اندازیم.

در حال حاضر انتقادات و بحث های زیادی در مورد نظام حاکم بر اقتصاد غرب به نام سرمایه داری وجود دارد. با این حال همواره انتقاداتی در مورد معایب و مشکلات این نظام اقتصادی وجود دارد. با هم نگاهی به بخش دیگر ایرادات این نظام می اندازیم.

دموکراتیک نبودن !

افراد در این سیستم دخالت چندانی در کارهای دولت ندارند. این در حالی است که هر فرد در این سیستم تنها یک رای دارند. در حقیقت در این سیستم دولت بیشتر ترجیح می دهد که مشکلات بانک ها و تجار بزرگ را حل و فصل کند و کسب و کارهای کوچک چندان اهمیتی ندارند. البته صاحبان رسانه ها نیز در این سیستم اهمیت زیادی دارند به دلیل اینکه توانایی تاثیر گذاری بر افکار عمومی و جهت دهی به آنها را دارند.

 

آلودگی

آگاه کردن مردم از مضرات زباله های صنعتی کاری است که اکثر شرکت ها و صنایع در این سیستم انجام نمی دهند. دلیل این کار کم شدن سود این شرکت ها و بالا رفتن هزینه های دفع زباله است.

جنگ

بیشتر جنگ های اخیر به دلیل مسائل مالی و اقتصادی بوده است. در مورد عراق به طور مثال بیشتر هزینه جنگ توسط بازیگردانان نفت تهیه شد و در این بین شرکت های خصوصی امنیتی نیز وظیفه محافظت آنها را بر عهده داشتند. در لیبی نیروهای غربی تا زمانی که جنگ داخلی مشکلی برای صدور نفت از این کشور به وجود نیاورد در این حوادث این کشور دخالت نکردند. درحقیقت نیرو های غربی تا زمانی از شورشیان دفاع کردند که مشکلی برای صنعت نفت و صادرات ان بوجود نیاید.

دیکتاتوری


افراد حاضر نیستند در کشورشان دیکتاتور ها حکومت کنند اما این مسئله در محل کار صادق نیست. نکته ای که در مورد شرکت های بزرگ وجود دارد این است که افرادی که به عنوان مدیر اجرایی در این شرکت ها فعالیت می کنند بیشترین حقوق و پاداش را دارند در حالیکه افراد و کارمندان پایین تر حداقل دستمزد را دریافت می کنند. در حقیقت روئسا در فرایند تولید نقشی ندارند، محصولات تولید شده را مصرف نمی کنند اما سود اصلی از فروش محصولات را به جیب می زنند و کارمندان نمی توانند اعتراضی به این کار کنند.

پروپاگاندا


شما نمی توانید از نظام سرمایه داری فرار کنید، چون همه جا هست ! در همه بیلبورد ها، برنامه های تلوزیونی همواره شخصی هست که شما را تشویق به خریدن و انجام کاری کند. هنگامی که این کار توسط دولت های دیکتاتوری انجام می شود به آن تبلیغات حکومتی می گویند، اما زمانی که یک شرکت آن را انجام می دهد، آن را تبلیغات می گویند. هر دو این ها نوعی از شستشوی مغزی هستند.

ترجمه از محمد جسن گودرزی

منبع: Listverse

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید