Performancing Metrics

صادرات دانش فنی ساخت پالایشگاه نفت از سوی ایران | اتاق خبر
کد خبر: 307340
تاریخ انتشار: 18 دی 1394 - 17:40
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از صدور دانش فنی ساخت ۵ واحد پالایشگاهی به یکی از کشورهای خارجی برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، حمیدرضا کاتوزیان با اشاره به اقدامات انجام شده در پژوهشگاه صنعت نفت، بر شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یکی از ابعاد حرکتی جدید پژوهشگاه در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: پژوهشگاه در بحث توسعه فناوری و حل فناورانه مشکلات صنعت نفت، فعالیت عمده و اساسی خود را آغاز کرده‌ است.

وی با اعلام خبر صدور دانش فنی ساخت ۵ واحد پالایشگاهی به یکی از کشورهای خارجی افزود:‌ در حال حاضر مطالعه میدان فوق عظیم اهواز به پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان مشاور علمی صنعت نفت واگذار شده که در آن بر ۴۰ موضوع فناورانه تمرکز شده است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت افزود: در همین راستا ۱۹ پروپوزال قطعی شده و ۴ پرپوزال نیز تصویب شده است که عمده این مطالعات و فعالیت‌ها بر فناوری‌های ازدیاد برداشت متمرکز هستند.

کاتوزیان با اشاره به فعالیتهای پژوهشگاه نفت در توسعه دانش فنی گفت: فعالیت‌های نظیر طراحی آزمایشگاهی، Bench و پایلوت بزرگ واحد ککینگ تاخیری، طراحی پایه و تفصیلی پایلوت فرآیند و کاتالیست FCC و RFCC، از مهم‌ترین اقدامات این مرکز پژوهشی به شمار می‌آید.

وی افزود: همپنین توسعه پایلوت فرآیند و کاتالیست هیدروکراکینگ، تصفیه فرآورده‌ها ، توسعه ارتباطات بین‌المللی برای انتقال فناوری نظیر اجرای قرارداد مطالعات مشترک بنیادین روی منابع نامتعارف گازی با دانشگاه آخن آلمان از دیگر اقدامات این مرکز پژوهشی محسوب می شود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه در ارتباط با کشورهای صاحب فناوری همکاری های خوبی با شرکت‌های خارجی شکل گرفته افزود: جمع آوری دانش و تبدیل آن به فناوری و در نهایت طراحی و ساخت پایلوت و همچنین پاسخگویی به مشکلات صنعت از اهداف کاری پژوهشگاه‌ به حساب می آیند. 

وی افزود: در کنار آن، کار اصلی دانشگاه‌ها آموزش و تربیت نیروی متخصص و ماهر  است و سیاست‌های اخیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر واگذاری فعالیت‌های پژوهشی- صنعتی به دانشگاه‌ها در راستای رویکرد جدید این وزارتخانه و تلاش برای تبدیل دانشگاه‌ به دانشگاه‌های نسل جدید است.

به گفته کاتوزیان، در حال حاضر بیش از ۱۱۰ پروژه در پژوهشگاه نفت در حال انجام است که بخش عمده آن‌ها بر روی توسعه فناوری، به دست آوردن لیسانس و ساخت‌ نمونه‌های آزمایشگاهی و واحد‌های نیمه صنعتی تمرکز داشته و مشابه بسیاری از این موارد پیش از این به عرصه‌های صنعتی نیز وارد شده اند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید