Performancing Metrics

استفاده از تکنولوژی راهی برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی | اتاق خبر
کد خبر: 307597
تاریخ انتشار: 19 دی 1394 - 14:47
یک کارشناس مخابراتی گفت: فناوری ویدئو کنفرانس یک ابزار چند رسانه‌ای قدرتمند است که ارتباطات را بهبود می‌بخشد و بهره‌وری سازمان‌ها را از طریق کاهش هزینه رفت‌و‌آمد افزایش می‌دهد.

اتاق خبر: در عصری زندگی می‌کنیم که  تکنولوژوی مفاهیم متعددی را با خود حمل می‌کند اما اینکه تکنولوژی خوب است یا بد، در هر فرهنگی متفاوت است.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ برخی معتقدند که استفاده از تکنولوژی در حوزه‌های مختلف زندگی هزینه‌های هنگفتی را می‌طلبد در حالیکه عده‌ای دیگر این هزینه‌ها را در دراز مدت بسیار ناچیز و به سود سازمان‌ها می‌دانند. هر وسیله‌ای که اختراع شد بی‌شک زندگی بشر را متحول کرد؛ دستگاه چاپ اروپا را از قرون وسطی نجات داد و اختراع تلفن زنگ اولین ارتباطات دور را به صدا در آورد.

هر کدام از این اختراعات مشکلی از دامان آدمی برداشته و البته  مشکلاتی چند اضافه کرده است به همین جهت جوامع به دنبال تکنولوژی‌هایی هستند که برایشان مقرون به صرفه و در خدمت اجتماع  باشد.

ویدئو کنفرانس واژه نام آشنایی در کشورهای غربی است که تکنولوژی تبادل صدا، تصویر و داده را  به صورت زنده و بدون در نظر گرفتن بعد مسافت مهیا می‌کند اما متاسفانه به دلیل عدم فرهنگ‌سازی در کشور ما آنطور که باید از آن استفاده نمی‌شود.

این تکنولوژی افراد را قادر می‌سازد نوع متفاوتی از جلسات حضوری را بدون اینکه از محل کارخود جابجا شوند در اختیار داشته باشند. در شرایطی که کشور ما به دنبال هموار کردن مسیر برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی است بی‌شک یکی از راه‌های حصول به این امر استفاده از تکنولوژی‌هایی است که هزینه‌ها را کاهش و بهره‌وری را افزایش می‌دهد و  ویدئو کنفرانس یکی از این تکنولوژی‌هاست.

مهرداد ابوعلی درباره راهکار ویدئو کنفرانس به تسنیم گفت: ویدئوکنفرانس، تکنولوژی تبادل صدا، تصویر و داده به صورت زنده و بدون در نظر گرفتن بعد مسافت است. این تکنولوژی افراد را قادر می‌سازد تا محیطی همانند جلسات حضوری در اختیار داشته و در یک زمان در چندین مکان حضور داشته باشند.

وی عنوان کرد: فناوری ویدئو کنفرانس یک ابزار چند رسانه‌ای قدرتمند است که ارتباطات را بهبود می‌بخشد و بهره‌وری سازمان‌ها را از طریق کاهش هزینه رفت‌و‌آمد افزایش می‌دهد. با در اختیار داشتن این تکنولوژی شما قادر خواهید بود در هر زمانی و از هر مکانی با افراد مورد نظر خود به صورت زنده ارتباط برقرار کرده و از مزیت‌های چنین ارتباطی بهره‌مند شوید.

این کارشناس مخابرات گفت: این سیستم می‌تواند با امکاناتی همچون ارسال و دریافت فایل و پرزنتیشن، به اشتراک گذاشتن صفحه نمایش، برگزاری جلسات همزمان از چند نقطه، ضبط و طبقه‌بندی کنفرانس‌های برگزار شده همراه باشد. بنابراین مشاهده می‌شود که استفاده از این فناوری، ارزش افزوده بالایی را برای سازمان به وجود می‌آورد.

او درباره کاربردهای این فناوری در کشورهای توسعه یافته ابراز کرد: کشورهای غربی  به دنبال هر راهی برای کاهش هزینه‌ها و مقرون به صرفه بودن نیروهای انسانی‌شان هستند و گام‌های مختلف و موثری را در این مسیر برداشته‌اند. استفاده از ویدئو کنفرانس  این روزها در غرب و کشورهای آمریکایی بسیار رایج بوده و در زمینه‌های مختلفی از آن استفاده می‌شود که می‌توان از آن برای الگویی در کشور خودمان استفاده کنیم.

ابوعلی ادامه داد: بطور مثال همانطور که در جریان هستید امروز خدمات درمانی اکثرا در مراکز شهرهای پر جمعیت مستقر است و در ایران حاذق‌ترین پزشک‌ها تنها در تهران اقامت دارند و به سختی حتی در شهرهای بزرگ امکانات پزشکی مناسب موجود است. راهکار ویدئو کنفرانس در این شرایط این امکان را مهیا می‌کند تا پزشکان از دفتر کار خود بتوانند دور افتاده‌ترین روستاها را هم تحت پوشش قرار دهند.

وی گفت: به این ترتیب که با نصب یک دستگاه ویدئو کنفرانس در یک روستا امکان اتصال اهالی روستا به  پزشکان کار آزموده مثلا در تهران مهیا می‌شود و نیازی به هزینه‌های مکرری که بیماران از شهرهای دور برای ویزیت‌های متعدد اعم از هزینه‌های ایاب و ذهاب، اقامت و...، نخواهند بود و بیماران تنها در شرایطی که نیاز است به تهران مراجعه می‌کنند.

او خاطر نشان کرد: در مورد آموزش هم وضعیت به همین منوال است. این غیر ممکن است که اساتید دانشگاه‌ها در ماه بتوانند بیشتر از حد معقولی مسافرت کنند جدا از کاهش هزینه‌های بی‌شماری که با این وسیله صورت می‌گیرد و کاهش خطراتی که در مسافرت‌های پیاپی گریبان آنان را می‌گیرد، همین چند روز پیش رسانه‌ها گزارش دادند "معلمی برای رسیدن به محل کار خود در سرما گرفتار شد و متاسفانه جان خود را از دست داد"، لذا ویدئو کنفرانس می‌تواند به آنها کمک کند.

این کارشناس شیوه‌های نوین ارتباطاتی گفت: این وسیله می‌تواند امکان برگزاری جلسات متعدد را برای سازمان‌ها، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و مدیران فراهم کند.

وی درباره دلایل کندی استفاده از این ابزار ارتباطی در کشور گفت: قطع به یقین استفاده از این تکنولوژی همچون سایر تکنولوژی‌های دیگر در کشور رایج می‌شود اما مشکل اساسی فرهنگ‌سازی است. هر چه زودتر استفاده از این ابزار چند رسانه‌ای در میان مسئولان فرهنگ‌سازی شود شاهد کاهش هزینه‌های رفت و آمد، کاهش آمار تصادفات و کاهش مصرف بنزین و صرفه‌جویی در وقت خواهیم بود.

او افزود: امروز موضوع آلودگی هوا بسیار جدی است و کارشناسان دلیل عمده آن را میزان ترددها در شهر تهران عنوان می‌کنند. هر روشی که از حجم این مسافرت‌ها کم کند باید مورد توجه قرار گیرد .

ابوعلی مسئولیت اصلی برای فرهنگ‌سازی را بر عهده رسانه‌ها دانست و اذعان کرد: رسانه‌های صوتی و تصویری همچون مطبوعات، رادیو و تلویزیون در فرهنگ‌سازی استفاده از یک تکنولوژی نقش پررنگی ایفا می‌کنند. اینکه مردم و مسولان بدانند با استفاده از یک  تکنولوژی و ابزار ارتباطی نوین می‌توانند هزینه‌های مجموعه خود را تا حد زیادی کاهش دهند خود کمک بزرگی به اقتصاد کشور می‌نماید.

وی افزود: در برخی از مراکز مدیران مربوطه اطلاعات چندانی در رابطه با این تکنولوژی ندارند و متاسفانه مشاوران یا مدیران مالی این ارگان‌ها چون استفاده از این وسیله برایشان به لحاظ سوء استفاده‌های مالی نمی‌ارزد آن را به مدیر مربوطه معرفی نمی‌کنند. به زعم بنده استفاده از ویدئو کنفرانس می‌تواند موجب کاهش سوءاستفاده‌های مالی شود چرا که یک مدیر در صورتیکه این ابزارهای ارتباطاتی در دفتر کارش باشد و از این طریق بتواند با مجموعه خود در شهری دیگر ارتباط برقرار کند دیگر نیازی ندارد که با هواپیما سفر کند و هزینه‌های اقامتی بپردازد؛ به راحتی می‌تواند جلسه‌های مهم و فوری خود را از این طریق برگزار کند و به قول معروف جلوی زد و بندهای مالی همچون فاکتورسازی را درمجموعه خود بگیرد.

او در پایان گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی بدون فرهنگ‌سازی و استفاده از تکنولوژی‌های این چنینی امکان‌پذیر نیست؛ امیدواریم که رسانه‌ها در این زمینه وظیفه خود را انجام دهند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید