Performancing Metrics

صادرات نفت به ژاپن ۲ برابر می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 307865
تاریخ انتشار: 20 دی 1394 - 13:32
با آغاز شمارش معکوس لغو تحریم‌ها، قرارداد فروش نفت با پالایشگاه‌های ژاپنی در حالی در حال تمدید شدن است که پیش بینی می‌شود در دوران پساتحریم فروش نفت ایران به ژاپن دو برابر شود.

اتاق خبر: در شرایط فعلی هر چند پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و وجود بین ۱.۵ تا ۲ میلیون بشکه نفت مازاد در بازار به چالشی جدی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت خام تبدیل شده اما شرکت ملی نفت ایران با ورود به سال ۲۰۱۵ میلادی در حال تمدید قراردادهای فروش نفت خام با مشتریان سنتی از چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و ترکیه است.

بنا بر این گزارش به نقل از مهر؛ مذاکرات برای امضای قراردادهای جدید فروش نفت خام ایران با پالایشگاه های چینی آغاز شده و حتی تاکنون قرارداد فروش نفت ایران با دو شرکت شرکت «سینوپک» و «ژوهای» چین تمدید شده و مذاکرات با شرکت‌های نفتی «پترو چاینا» و «CNOOC» چین بر سر تمدید قراردادهای جدید آغاز شده است.

از این رو پس از تمدید قرارداد تعدادی از پالایشگاه‌های نفت چین همچون شرکت «سینوپک» و «ژوهای» و توافق مقدماتی با پالایشگاه‌های «پترو چاینا» و «CNOOC» چین برای تمدید قراردادها در سال ۲۰۱۵ میلادی، قرارداد شرکت‌های پالایش نفت ژاپنی نیز در حال تمدید است.

سیدمحسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران هفته گذشته با اشاره به تمدید بخش عمده‌ای از قراردادهای صادرات نفت خام ایران به مشتریان و خریداران سنتی کشور به ویژه در دوران تحریم، گفته بود: بخشی از قراردادهای فروش نفت تمدید شد و البته موعد تمدید برخی دیگر از این قراردادها آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی نیست.

در این بین ژاپن یکی از بازارهای استراتژیک و سنتی برای نفت ایران به شمار می‌رود به طوری‌که سابقه شکل گیری و توسعه تجارت نفت خام و فرآورده‌های نفتی بین ایران و ژاپن به حدود ۴۰ سال قبل باز می گردد.

صادرات نفت ایران به ژاپن ۲ برابر می‌شود

براساس آمارهای ارائه شده توسط وزارت اقتصاد و صنایع ژاپن واردات نفت خام ژاپن از ایران در نوامبر ۲۰۱۵ میلادی حدود ۳.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و سرزمین آفتاب تابان در ماه گذشته روزانه بیش از ۱۶۸ هزار بشکه از ایران نفت وارد کرده است.

با این وجود، یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی به منظور افزایش صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه‌های ژاپنی به ویژه در دوران پساتحریم، کاهش ظرفیت پالایش نفت در این کشور آسیایی است.

ظرفیت پالایش نفت ژاپن از حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز در چند سال اخیر به روزانه حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یافته که محدود شدن ظرفیت پالایش نفت، رقابت در بین کشورها به منظور گرفتن سهم بیشتر در این بازار استراتژیک نفتی را دو چندان کرده است.

در همین حال مدیرامور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از هدف گذاری کسب سهمی ۱۰ درصدی در بازار نفتی ژاپن در دوران پساتحریم خبر داده و تاکید می‌کند: پس از لغو تحریم‌ها حجم صادرات نفت خام ایران به ژاپن باید به ٣٥٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

یکی از مهمترین برگ برنده‌های نفت ایران در بازار ژاپن، سازگاری استاندارد و کیفیت طلای سیاه ایرانی در مقایسه با سایر کشورهای رقیب به ویژه نفت تولیدی کشورهای حاشیه خلیج فارس است و از این رو پالایشگران ژاپنی در صورت لغو تحریم‌ها از انگیزه کافی برای افزایش واردات و خرید نفت از ایران برخوردار خواهند بود.

قرارداد غول نفتی ژاپن تمدید شد

با گذشت چند روز از آغاز سال جدید میلادی، «شرکت جی ایکس اویل اند انرژی» ژاپن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران از تمدید قرارداد سالانه خرید نفت از تهران برای سال ۲۰۱۶ خبر داده و اعلام کرده است: حجم قرارداد این شرکت در سال ۲۰۱۵ میلادی برابر با ۵۳ هزار بشکه نفت در روز است.

یاسوشی کیمارو، رئیس هلدینگ جی ایکس در حاشیه یک اجتماع صنعت نفت، تاکید کرده است: قرارداد سالانه با شرکت ملی نفت ایران تمدید شده است.

از سوی دیگر، «هیساشی کوبایاشی» رئیس پالایشگاه نفت «کازمو» ژاپن هم با تاکید بر اینکه با لغو تحریم‌ها به دنبال افزایش واردات نفت خام از ایران هستیم، گفته است: البته شرایط اقتصادی عامل کلیدی برای ما به منظور افزایش صادرات نفت از ایران خواهد بود اما این احتمال وجود دارد که در سال‌جاری میلادی با رفع تحریم‌ها واردات نفت خود را از ایران افزایش دهیم.

در کنار پالایشگاه‌های «کازمو»، «شرکت جی ایکس اویل اند انرژی»، «ایده میتسو» و «شواشل» از دیگر پالایشگاه‌های خریدار سنتی نفت خام ایران به شمار می روند که هم اکنون مراحل ادغام خود را پشت سر می گذارند.

بر این اساس مطابق با توافق‌ها و مذاکرات انجام شده بین شرکت ملی نفت ایران و طرف ژاپنی، قرار است نفت خام ایران حتی پس از انجام مراحل ادغام به پالایشگاه های این مجموعه صادر شود.

قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با استقبال از طرح ادغام شرکت‌های نفتی «ایده میتسو» و «شواشل»، گفته است: این اتفاق برای ایران خوب است، چرا که شرکت ملی نفت ایران رابطه خوبی با شواشل دارد و شرکت ایده میتسو هم با توجه به سابقه شصت ساله‌ای که با ایران دارد می‌تواند این روابط را تکمیل کند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید