Performancing Metrics

غذای ناسالم خسارات زیادی به دولت، بخش خصوصی و مردم وارد می کند | اتاق خبر
کد خبر: 308003
تاریخ انتشار: 20 دی 1394 - 17:06
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در نخستین جشنواره تغذیه برتر که در سالن همایش های صدا وسیما برگزار شد، با اشاره به اهمیت ارائه غذای سالم در جوامع بشری گفت: غذای ناسالم خسارت های بسیاری را به دولت، بخش خصوصی و مردم وارد می سازد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در نخستین جشنواره تغذیه برتر که در سالن همایش های صدا وسیما برگزار شد، با اشاره به اهمیت ارائه غذای سالم در جوامع بشری گفت: غذای ناسالم خسارت های بسیاری را به دولت، بخش خصوصی و مردم وارد می سازد.
دکتر هدایت حسینی روز یکشنبه در مراسم جشنواره تغذیه برتر افزود: گاهی به غذا و تغذیه به عنوان یک ابزار سیاسی در جوامع بشری نگاه می شود به طوری که اخیرا در بحران و تنش میان دولت روسیه و ترکیه شنیده شده که صادرات مواد غذایی از ترکیه به روسیه متوقف شد.
وی با بیان این نکته که در مواقعی ارائه تغذیه و غذای ناسالم موجب توقف صادرات مواد غذایی آن کشور می شود، بر بهبود امنیت غذایی و برنامه ریزی برای رفع چالش های غذایی تاکید کرد.
وی ادامه داد: تا چهل سال پیش بیماری های واگیر به جوامع بشری آسیب می رساند اما امروزه بیماری های غیرواگیر موجب آسیب به انسانها خواهد شد که هزینه های زیادی برای دولتها خواهد داشت.
رئیس انستیتو تحقیقات غذایی و صنایع غذایی کشور تصریح کرد: ۷۳ درصد مرگ و میرها در ۵ سال آینده محصول بیماری های غیرواگیر خواهد بود و بنابراین توجه به عوامل بیماری های غیرواگیر باید در دستور کار قرار گیرد.
وی از نمک،قند وچربی به عنوان عوامل اساسی بیماری های غیرواگیر نام برد و خاطر نشان کرد: براساس گزارشات، سرانه مصرف مطلوب نمک ۵ گرم در روز است درحالی که هر ایرانی بیش از دو برابر این میزان در روز نمک استفاده می کند؛ همچنین سرانه مصرف مطلوب شکر ۴۰ گرم در روز است اما هر ایرانی روزانه ۵۱ گرم شکر مصرف می کند؛ میزان مصرف سرانه مطلوب چربی ۳۵ گرم در روز است که ایرانی ها در روز ۵۰ گرم چربی مصرف دارند.
وی تاکید کرد: اصولی ترین کار این است که از سنین کودکی کاهش نمک را در ذائقه کودکان کلید بزنیم یا اینکه نمک های کم سدیم را به مصرف برسانیم.
حسینی ضمن اعلام آنکه بیشترین میزان نمک را از آرد و نان دریافت می شود، گفت: اگرچه میزان نمک نان از ۲ به ۱.۶ درصد کاهش پیدا کرده اما باز هم کافی نیست.

*۳۰ درصد مرگ ومیرها از نبود تعادل در تغذیه غذایی
در ادامه رئیس دفتر امور بین الملل و استادیار گروه تحقیقات غذا وتغذیه به ارائه توصیه هایی در مورد تغذیه سالم پرداخت.
دکتر آرش رشیدی بر کاهش مصرف قند، چربی های نامناسب ومنابع غذایی حاوی سدیم تاکید و در عین حال تنوع، تعادل، کفایت غذایی را از اصول دین در تغذیه سالم عنوان کرد.
به گفته رشیدی، طبق تحقیقات انجام شده در امریکا،۳۰ درصد مرگ ومیرها به دلیل نبود تعادل در تغذیه غذایی به وجود می آید.
وی همچنین ضمن اشاره به اینکه ده سال پیش بیش از ۹۰ درصد مردم ایران از روغن های جامد استفاده می کردند، بر استفاده از روغن مایع وروغنهای فاقد ترانس تاکید کرد.
استادیار گروه تحقیقات غذا وتغذیه تصریح کرد: این نگرانی در بین صنوف وجود دارد که مصرف کنندگان محصولات غذایی بدون قند،نمک وچربی را مورد پذیرش قرار ندهند درحالیکه این نگرانی با آموزش مصرف کنندگان به مصرف فرآورده هایی غذایی با عوال خطر کاهش یافته است.
وی در عین حال بازنگری استانداردها ومقررات مواد غذایی را جهت کاهش عوامل خطر به منظور کاهش مصرف قند،نمک وچربی مورد تاکید قرار داد.

* بازار ما در پسا تحریم میدان تاخت وتاز محصولات غربی می شود
در ادامه این جشنواره، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیات مدیره انجمن علمی بازاریابی به عوامل موثر در محیط کسب وکار و عوامل موفقیت در صنعت غذا اشاره کرد وگفت: با فکرهای دیروز نمی توان تجارت (بیزینس) امروز را هدایت کرد و هم اکنون در دوره پس از تحریم نیازمند فکر نو هستیم.
دکتر محمود محمدیان ضمن بیان آنکه هر مجموعه ای به اندازه فکر مدیرانش رشد می کند، افزود: ما باید هوش محیطی داشته باشیم که چه تحولاتی صنعت ما را به پیش می برد.
محمدیان به دوره پساتحریم اشاره کرد وگفت: شرکت های غربی قدرت چانه زنی بالایی دارند ضمن آنکه رغبت بیشتری به محصولات آنها است پس در پسا تحریم بازار ما میدان تاخت وتاز محصولات غربی می شود و به همین دلیل باید حواس مان به فضای پس از تحریم باشد.
وی با بیان اینکه صحنه روزگار کنونی ما در دست برندینگ ها است، گفت: بیزینس زبان بی رحمی دارد و به مثابه اقیانوسی قرمز و باتلاق است؛ از آنجا که مشتریان در صنعت غذایی به جهت تنوع طلبی، بی وفا هستند، امروزه تجارت حاشیه امنی ندارد و بسیار دشوار شده است.
وی با بیان اینکه کاهش وفاداری مشتریان خطر بزرگی محسوب می شود، گفت: سیستم مدیریت ارتباط با مشتری باید تقویت شود.

*سال ۹۵ سال فروریخت خرده فروش های خرد
در ادامه، عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی و ریاست هیات آکادمی برند ایران به مقوله برندسازی حسی و هیجانی اشاره کرد و گفت: سال ۹۵ سالی است که خرده فروش های خُرد ریزش خواهند کرد.
شهریار شفیعی به طرح این سوال که چرا برندهای ایرانی دوست داشتنی نیستند، پرداخت ودر ادامه با اشاره به یادآوری تحقیقات سال های گذشته در میزان علاقه مردم ایران به برندهای ایرانی اظهار داشت: متاسفانه در تحقیقات ما مشخص شد که ما در ایران نتوانستیم حتی یک برند دوست داشتنی داشته باشیم چون ما محصول یک اقتصاد نابالغ هستیم ودر طی این سالها به هیچ وجه بخش خصوصی را محرم ندانستیم و همچنین شبکه های پخش توسعه یافته ایجاد نکردیم.
شفیعی ضمن بیان اینکه رفتار صرفا فروش گرا جواب نخواهد داد، افزود: سیستم مدیریتی یکنواخت در ارائه خدمت پاسخگو نیست چون بازار ما دیگر به مثل گذشته آسان نیست.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید