Performancing Metrics

عربستان شرکت‌های تابعه آرامکو را می‌فروشد | اتاق خبر
کد خبر: 308252
تاریخ انتشار: 21 دی 1394 - 19:51
منابع آگاه فروش سهام شرکت مادر "آرامکو" را از سوی دولت عربستان رد و سهام شرکتهای تابعه آرامکو را قابل فروش اعلام کردند.

اتاق خبر: منابع آگاه گفتند: دولت عربستان در حال بررسی فروش سهام شرکتهای مشترک خود با شرکت‌های نفتی خارجی در بخش پالایشگاهی (پایین دستی) است و سهام فعالیت‌های تولید و اکتشاف نفت خام(بالا دستی) در شرکت نفتی آرامکو را نخواهد فروخت.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ منابع آگاه افزودند: برخی مدیران شرکت آرامکو مطلع شده‌اند که این شرکت به دنبال فهرست کردن سهام شرکت‌های مشترک در بخش پایین‌دستی در داخل و خارج برای فروش است.

یک منبع آگاه خاطرنشان کرد: یک گزینه ایجاد یک شرکت سرمایه‌گذاری است که سهام آرامکو در شرکت‌های تابعه پایین‌دستی را جمع آوری خواهد کرد. وی افزود: سهام شرکت مادر به فروش گذاشته نخواهد شد.

این منبع آگاه که به دلیل حساسیت‌های سیاسی خواست نامش فاش نشود، افزود: شرکت سرمایه‌گذاری مذکور به فروش گذاشته خواهد شد نه خود شرکت آرامکو.

از زمانیکه محمد بن سلمان، معاون ولیعهد عربستان در مصاحبه با نشریه اکونومیست اعلام کرد که عربستان در راستای خصوصی‌سازی برای به دست آوردن پول در دوران کاهش قیمت نفت، ممکن است سهام آرامکو را به فروش بگذارد، گمانه‌زنیهای زیادی در این خصوص در بازار انرژی جهانی مطرح شده است.

آرامکو بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان از نظر تولید روز جمعه در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که در حال بررسی گزینه‌ها از جمله به فروش گذاشتن درصد مناسبی از سهام شرکت یا به فروش گذاشتن سهام شرکتهای تابعه در بخش پایین‌دستی است.

تحلیلگران برآورد می‌کنند آرامکو ذخایر نفتی در حدود 265 میلیارد بشکه (بیش از 15 درصد کل ذخایر نفتی جهان) را در اختیار دارد و بنابراین می‌تواند به اولین شرکتی که ارزش سهامش یک تریلیون دلار یا بیشتر است تبدیل شود.

 

اما چندین منبع نزدیک به آرامکو اعلام کردند که حجم گسترده این شرکت و مسائل محرمانه پیرامون آن به عنوان اهرم اصلی سیاست نفتی عربستان به معنای این است که فروش سهام شرکت مادر آرامکو بررسی نخواهد شد.

یک بانکدار بلندپایه در ریاض خاطرنشان کرد: دولت هرگز جواهر سلطنتی خود(آرامکو) را به فروش نخواهد گذاشت.

این در حالی است که مقامات سعودی به دنبال تسریع برنامه‌هایی هستند که سال‌هاست برای فروش سهام بخشی از امپراطوری وسیع پالایشگاهی و پتروشیمی آرامکو در جریان است و برآورد می‌شود که ارزش آنها دهها میلیارد دلار باشد.

سابقه چنین فروش سهامی نیز وجود دارد. در سال 2008 سهام شرکت پتروربیق(شرکت مشترک پالایشگاهی و پتروشیمی بین آرامکو و شرکت سومیتومو ژاپن که هر یک 37.5 درصد سهام را در اختیار دارند) در بورس ریاض به فروش گذاشته شد.

عصام الزامل، اقتصاد‌دان برجسته در عربستان می‌گوید: اولویت بالاتر فروش شرکت‌های تابعه در بخش پایین‌دستی است و احتمال بیشتری برای فروش آن وجود دارد.

آرامکو هنوز در خصوص این مسائل اظهارنظر نکرده است.

هنوز مشخص نیست که کدام یک از شرکت‌های تابعه مشترک آرامکو به فروش گذاشته خواهند شد، اما فهرست گزینه های فروش گسترده است.

آرامکو و شرکت‌های تابعه آن در مجموع مالکیت شرکتهای مشترکی را که ظرفیت روزانه پالایش آنها به بیش از پنج بشکه میرسد در اختیار دارند.

فعالیت‌های آرامکو شامل یک پالایشگاه مشترک با شرکت شل در جبیل به نام ساسرف، یک شرکت مشترک با اکسون موبیل در منطقه ینبو به نام سامرف و پالایشگاه یسرف است که به‌طور مشترک با پالایشگاه پتروشیمی چین(ساینوپک) اداره می‌شود.

پالایشگاه یسرف اعلام کرده که به دنبال فروش سهام خود در بازار عربستان است.

شرکت‌های زیرمجموعه آرامکو در خارج از عربستان شامل پالایشگاه اس- اویل در کره جنوبی، پالایشگاه مشترک با اکسون موبیل و ساینوپک در فوجیان چین و پالایشگاه مشترک با شل به نام موتیوا در آمریکا هستند.

شاهزاده محمد بن سلمان به اکونومیست گفته بود که انتظار دارد تصمیم‌گیری درباره خصوصی سازی آرامکو در چند ماه آینده گرفته شود، اما فروش واقعی سهام احتمالا زمان بیشتری خواهد برد، چرا که مستلزم سازماندهی مجدد آرامکو است.

منبع‌ آگاه سعودی خاطرنشان کرد: این تصمیم هنوز در مرحله‌ بسیار اولیه قرار دارد. آنها باید ابتدا مطالعاتی را انجام دهند و نتایج را به اعضای هیات مدیره ارائه دهند و سپس تصمیم بگیرند که این کار صورت بگیرد یا خیر.

از سوی دیگر اگر شرکای خارجی با این تصمیم موافقت نکنند، فروش سهام شرکت‌های مشترک می‌تواند مشکل‌ساز شود.

یک منبع آگاه صنعت نفت عربستان گفت: شرکای خارجی آرامکو هنوز در خصوص این ایده در جریان قرار نگرفته‌اند و در حال حاضر از هیچ چیز خبر ندارند.

در صورتی که قیمت‌ها مناسب باشد سرمایه‌گذاران خارجی ممکن است علاقه‌مند به در اختیار گرفتن بخشی از فعالیت‌های پالایشگاهی عربستان باشند که حتی در دوران سقوط قیمت نفت در 18 ماه گذشته که تولیدکنندگان بالادستی را تحت فشار گذاشته، رو به‌ رشد بوده است.

اما حساسیت‌های سیاسی در عربستان ممکن است روی هرگونه فروش سهام تاثیر بگذارد. به طور سنتی و به عنوان راهی برای تقسیم ثروت نفتی عربستان، سهام شرکت‌های دولتی با تخفیف و به‌طور انحصاری به سرمایه‌گذاران سعودی فروخته می‌شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید