Performancing Metrics

ستاره‌هایی که الفبای بازیگری را در تلویزیون آموختند! + تصاوير | اتاق خبر
کد خبر: 308284
تاریخ انتشار: 23 دی 1394 - 10:49
در کشورهایی که صاحب صنعت سینما هستند، بیشتر سوپراستارها اولین تجربه‌هایشان را در تئاتر اندوخته‌اند و بعد وارد دنیای سینما شده‌اند یا با تجربه‌اندوزی‌ در نقش‌های کوچک و بزرگ در فیلم‌های متعدد طی گذر سال‌ها به شهرت و محبوبیت دست یافته‌اند.

به گزارش اتاق خبر، این بازیگران عمدتا بعد از رسیدن به شهرت و محبوبیت است که شاید در تلویزیون فعالیتی داشته باشند و بخواهند برای مخاطبانی وسیع‌تر در سریال‌های عظیم تلویزیونی هنرنمایی کنند، اما در کشور ما به دلایل متعدد ازجمله عنایت عمده مخاطبان به تلویزیون و پیکره نحیف سینما، رابطه معناداری بین پولسازی بازیگران در سینما و حضورشان در تلویزیون وجود دارد. بسیاری از آنها الفبای هنرنمایی مقابل دوربین را در تلویزیون آموخته‌اند و از قاب کوچ کرده، به پرده نقره‌ای راه یافته‌اند، برخی دیگر اگرچه تجربه حضور در سینما را پیش از تلویزیون کسب کرده‌اند، اما شهرت و محبوبیتشان را از بازی در آثار تلویزیونی دارند.

ستاره فیلم‌های جوان‌پسند

برخلاف تمام ستاره‌هایی که از تلویزیون به سینما رفتند، درخشش حمید گودرزی در سینما دوام چندانی نداشت. او سال 1380 در مجموعه دانی و من به تماشاگران تلویزیون معرفی شد و خیلی زود توانست طرفدارانی برای خودش دست و پا کند، اما اوج شهرتش در تلویزیون یک سال بعد اتفاق افتاد؛ وقتی که نقش جوانی عاشق پیشه را در سریال مسافری از هند به عهده گرفت. گودرزی قبل از این سریال در سینما برای سعید سهیلی، فیلم سینمایی سهراب را بازی کرده بود، اما این فیلم به جشنواره فیلم فجر نرسید و موفقیتی کسب نکرد که بازیگر جوانش به چشم بیاید. گودرزی تقریبا از نیمه دهه 80 در تلویزیون بازی نکرد و در سینما فعال شد، اما آرام آرام دوره فیلم‌های عاشقانه و سینمایی که گودرزی انتخاب کرده بود از رونق افتاد.

یک تلویزیونی فراموش شده

شاید کمتر کسی به یاد بیاورد که صابر ابر هم از تلویزیون و با اجرای برنامه‌های تلویزیونی وارد دنیای تصویر شد. او بیشتر از یک دهه پیش با اجرای برنامه رنگین‌کمان در شبکه تهران کارش را آغاز کرد و بعد از آن اجرای «از کنکور بیشتر بدانیم»، «در صد ثانیه» و «پلک» را برعهده گرفت. اگرچه نمی‌توان او را جزو بازیگران پولساز سینما به حساب آورد، اما حضورش در هر فیلمی به استناد جوایز متعددی که از جشنواره‌های سینمایی و تئاتری دریافت کرده، به معنای قوت و غنای آن فیلم است.

شهاب حسینی، مجری سال‌های دور

بازیگر مطرح سینما که حضورش می‌تواند نقش تعیین‌کننده در فروش آثار سینمایی داشته باشد، اولین حضورش در دنیای تصویر به اجرای تلویزیونی بازمی‌گردد. اگرچه تجربیاتی از تئاتر اندوخته بود، اما تقریبا 20 سال پیش با برنامه اکسیژن به مردم معرفی شد و بعد از آن هم در برنامه‌هایی چون برپا برپا، به رنگ صبح و سایه روشن حضور پیدا کرد.

بعد از این تجربه‌ها بود که در سریال‌های خانواده محبوب، پس از باران، همسفر و پلیس جوان بازی کرد و درست زمانی که به شهرت و محبوبیت رسید، برای بازی در فیلم سینمایی رخساره انتخاب شد و از تلویزیون رفت که یکی از برترین‌های سینما باشد، با این تفاوت که هنوز گاهی برای حضور در آثار درجه یک همچون مدار صفر درجه، شوق پرواز و سرزمین کهن به تلویزیون سر می‌زند.

جادوی تلویزیون

برای محمدرضا فروتن، تلویزیون حکم جادو را داشت؛ او در یکی از قسمت‌های سریال سرنخ به کارگردانی کیومرث پوراحمد بازی کرد، اما به قدری تاثیرگذار بود که چند دقیقه بعد از پخش این قسمت از سریال، بازی در یک فیلم سینمایی آن هم به کارگردانی مسعود کیمیایی به محمدرضا فروتن پیشنهاد شد.

بعد از آن فروتن فیلم‌های زیادی در سینما بازی کرد که بیشتر آنها هم با مطرح‌ترین کارگردانان سینما و جزو آثار پرفروش و پر سر و صدا بود. فهرست بلند بالای جوایزی که فروتن از آن خود کرده یا برای دریافت آنها نامزد شده، گواه آن است که او مسیر درستی را در بازیگری پیش گرفته و بی‌جهت نبوده که با یک سریال توانسته به دنیای سینما پرتاب شود.

سکویی برای پرتاب

مهتاب کرامتی هم اولین بار در تلویزیون دیده شد. او در یک آموزشگاه بازیگری، مشغول کسب علم و هنر بود که برای بازی در نقش هلن انتخاب شد و با مردان آنجلس به کارگردانی فرج‌الله سلحشور به تماشاگران تلویزیون معرفی شد.

یک سال بعد، کرامتی با فیلم مردی از جنس بلور به کارگردانی سعید سهیلی به سینما راه پیدا کرد و هرگز به تلویزیون بازنگشت، جز برای بازی در سریال خاک سرخ به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا که در آن خوش درخشید.

همیشه یوزارسیف

در سریالی که فرج‌الله سلحشور درباره حضرت یوسف(ع) می‌ساخت، انتخاب بازیگری که نقش این پیامبر را ایفا می‌کرد، اهمیت ویژه داشت. قرعه به نام مصطفی زمانی گمنام افتاد و سایه سنگین این نقش تا مدت‌ها با او ماند. هنوز هم بسیاری او را بعد از فیلم‌های بسیار و نقش‌های متعدد با عنوان یوزارسیف می‌شناسند. مصطفی زمانی بعد از سریال یوسف پیامبر در سریال «در چشم باد» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی هم بازی کرد، اما بعد از آن تا امروز به تلویزیون برنگشته است.

زمانی اگرچه جزو آخرین سوپراستارهای رنگین چشم سینما محسوب می‌شود، اما کوشیده مسیری ماندگارتر را دنبال کند و توشه‌ای از هنر بازیگری نیز برای ادامه حضورش در دنیای تصویر، تدارک ببیند. با این همه او که فعالیت در سینما را سال 1388 با «آل» شروع کرد، ظرف پنج سال، بازی در حدود 20 فیلم سینمایی را در کارنامه‌اش به ثبت رسانده که از آن جمله می‌توان به کیفر، ملکه، جیب‌ بر خیابان جنوبی و جامه دران اشاره کرد.

ستاره‌های‌همیشگی

در میان بازیگرانی که در تلویزیون درخشیده‌اند، برخی در سینما هرگز به ستاره‌های پولساز بدل نشدند و برخی دیگر در هر دو عرصه به یک اندازه شهرت داشته و درخشیده‌اند. خسرو شکیبایی و اکبر عبدی ازجمله بازیگرانی هستند که با پشتوانه تئاتری وارد تلویزیون شدند و از قاب کوچک به شهرت نسبی رسیدند و بعد از آن توانستند در هر دو رسانه به یک اندازه بدرخشند و البته همیشه هم در سینما و هم در تلویزیون حضور موثر و جذاب داشته باشند و ستاره‌های ماندگار هر دو رسانه باشند. در عوض بازیگرانی مانند ویشکا آسایش، لعیا زنگنه و سعید آقاخانی در تلویزیون به محبوبیت بسیار دست یافتند، اما هرگز به ستاره‌های پولسازی برای سینما بدل نشدند. در میان بازیگرانی که خاستگاهشان تلویزیون بوده، مهران مدیری برای سینما یک استثناست؛ او به واسطه حضور در تلویزیون به شهرت و محبوبیت رسید و حضورش در سینما به همین دلیل می‌توانست پولساز باشد، اما فعالیتش را به تلویزیون معطوف کرد و همچنان مرد پرکار تلویزیون باقی ماند.

یک ستاره نامتعارف

رضا عطاران تا همین چند سال پیش، جزو بازیگران و کارگردان‌های پرکار و موفق تلویزیونی به شمار می‌آمد و کسی فکرش را نمی‌کرد سینما چندان پذیرای او باشد چه رسد به آن که به یک ستاره پولساز بدل شود و حضورش در هر فیلمی تضمین‌کننده فروش میلیاردی آن فیلم باشد! عطاران اولین فیلم سینمایی‌اش را سال 76 بازی کرد و از آن زمان تاکنون در بیش از 30 فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است، اما مردم او را با آثاری چون زیر آسمان شهر، کوچه اقاقیا، خانه به دوش، متهم گریخت و بزنگاه به یاد دارند. بعد از سال‌ها فعالیت همزمان در سینما و تلویزیون، عطاران هفت سالی می‌شود که فقط در سینما فعالیت می‌کند.

منبع:جام جم

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید