Performancing Metrics

دلایل نوسان نرخ ارز از زبان رییس اتاق بازرگانی ایران | اتاق خبر
کد خبر: 308354
تاریخ انتشار: 21 دی 1394 - 22:43
رییس اتاق بازرگانی ایران کاهش قیمت نفت، نوسانات اخیر در منطقه و تنش میان ایران و عربستان را اصلی‌ترین عوامل نوسانات اخیر نرخ ارز عنوان کرد.

اتاق خبر: محسن جلال‌پور امروز - دوشنبه - در جلسه مشترک هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران با تعدادی از مدیران عامل بانک‌ها و همچنین تخت‌روانچی - معاون وزیر امور خارجه - اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها آماده گشایش اعتبار و بازگشایی ال سی هستند. آخرین آمارها نشان می‌دهد که بیش از هزار گشایش و اعتبار در روز اجرایی شدن برجام باز خواهد شد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی همچنین درباره‌ تحولات اخیر در بازار ارز و نوسانات قیمت ارز ادامه داد: مسائل مختلفی از جمله اتفاقات اخیر منطقه، تنش ایران و عربستان و همچنین کاهش قیمت نفت منجر به نوساناتی در بازار ارز شده است و نمی‌توان تاخیر در اجرای برجام را عامل اصلی برای افزایش نرخ ارز دانست. افت قیمت نفت و رکود حاکم در کشور در نوسانات ارزی موثر بوده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: در 9 ماه گذشته بیش از 150 هیات خارجی به ایران سفر کرده‌اند و در این مدت 3700 نفر در قالب این هیات‌ها در ایران حضور پیدا کردند. همچنین در این مدت 80 تفاهم‌نامه به امضاء رسیده که اجرایی شدن آنها مشروط به اجرای برجام شده است.

پیشنهاد اتاق بازرگانی برای تعیین قیمت ارز در بودجه 95

جلال‌پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد وضعیت قیمت ارز در بودجه سال آینده اظهار کرد: اتاق بازرگانی این پیشنهاد را مطرح کرده است که در بودجه سال آینده قیمت ارز به صورت مشخص اعلام نشود، چرا که ممکن است مشکلات و ابهاماتی را ایجاد کند و باعث فساد شود. برای همین پیشنهاد اتاق بازرگانی این است که دولت اجازه دهد رقم ریالی مشخصی در بودجه تعیین شود که نشأت گرفته از عددی است که بابت فروش نفت و محاسبات دولت در نرخ ارز به خزانه واریز می‌شود.

وی اضافه کرد: اقتصاد کشور و بازار آزاد باید تعیین کننده نرخ شناور مدیریت شده ارز باشد، نه این‌که قیمت نفت نرخ ارز را مشخص کند. این در حالی است که در حال حاضر قیمت نفت و میزان صادرات آن ارز شناور مدیریت شده را تعیین می‌کند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید