Performancing Metrics

طرح توقف تولید لامپ‌های رشته‌ای در دستور کار دولت قرار گرفت | اتاق خبر
کد خبر: 308355
تاریخ انتشار: 21 دی 1394 - 22:49
مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران از در دستور کار قرارگرفتن طرح توقف تولید و عرضه لامپ‌های پرمصرف در دولت خبر داد.

اتاق خبر: حسین سجادی در نشستی خبری اظهار داشت: توزیع لامپ‌های رشته‌ای 40وات که قرار بود متوقف شود به سرانجام نرسید؛ ازاین‌رو تلاش شد تا این مصوبه دولت حذف شود اما وزارت نیرو و کمیسیون انرژی مجلس دوباره  این طرح را به دولت ارجاع دادند.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ وی افزود: اصرار داریم تا  مصوبه قبلی دولت در این زمینه اجرا شود در حالی که در حال حاضر مصرف لامپ‌های رشته‌ای در کشور به هفتاد درصد و لامپ‌های کم‌مصرف به سی درصد رسیده است.

این مقام مسئول با بیان "ورود لامپ‌های رشته‌ای به کشور از سال 90 ممنوع شد"، گفت: هنوز از مبادی غیرمجاز این نوع لامپ‌ها وارد کشور می‌شود که تولید داخلی را نیز باید به آن افزود.

وی از در دستور کار قرارگرفتن طرح توقف تولید و عرضه لامپ‌های پرمصرف در دولت خبر و ادامه داد: ظرفیت مناسب تولید لامپ‌های LED در داخل کشور وجود دارد و کیفیت آن نیز در صورتی که از مسیر استاندارد بگذرد با تولیدات خارجی برابر است اما برای رسیدن به ظرفیت کامل بازار، فروشی نداریم.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران همچنین اعلام کرد: در حال حاضر متوسط بازده نیروگاههای کشور 37 تا 38 درصد است، در حالی که این  شاخص در کشورهای توسعه یافته حدود 50 درصد است.

وی افزود: بازسازی واحدهای فرسوده، تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی، استفاده مجدد از انرژی برای تبدیل به محصولات ثانویه،‌ آب شیرین کن و تولید آب‌گرم شهری و بازیافت حرارت (WHR)، از جمله راههای افزایش راندمان نیروگاهها است.

سجادی با اشاره به اعمال تعرفه‌های جدید برای تولید برق از حرارت، گفت: سرمایه گذاران در حوزه بهره‌وری انرژی می‌توانند مانند صنایع سیمان و آلومینیوم از حرارت نیروگاهها برق تولید کنند.

وی ادامه داد: اکنون حدود 200 مگاوات تقاضای تولید برق از حرارت وجود دارد که قرار است در صورت اجرای آن هر کیلووات برق به‌قیمت 305 تومان از این نوع نیروگاهها خریداری شود.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران تصریح کرد: سرمایه گذاران برای ورود به این عرصه اعلام آمادگی کردند و مصوبه آن نیز ابلاغ شده است که اگر سرمایه گذاری از این طریق برق تولید کرد، برق آن خریداری شود و این موضوع در مرحله انعقاد قرارداد است.

سجادی از تعریف 9 طرح مصرف بهینه انرژی در پساتحریم خبر داد و گفت: ارزش اجرای این طرحها 6 میلیارد دلار است که با اجرای این 9 طرح 12میلیارد دلار صرفه‌جویی انرژی صورت می‌گیرد که باید در 2 تا 5 سال اجرا شود.

وی افزود: ارتقای صنعت سیمان، پمپاژ طرحهای آب و فاضلاب، اصلاح روشنایی معابر با لامپ‌های LED، اجرای افزایش کارآیی در بیمارستانهای دولتی، جایگزینی لوازم فرسوده، اصلاح و بهینه سازی انرژی در ساختمانهای اداری و دولتی و اصلاح و بهینه سازی ساختمانهایی که سیستم سرمایشی دارد و تعویض کولرهای گازی در جنوب کشور از جمله 9 طرحی است که در دوره پساتحریم در زمینه بهره‌وری انرژی اجرا می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طرحهایی که از این پس در زمینه بهره‌وری انرژی اجرا می‌شود اگر در شورای اقتصاد به تصویب برسد هزینه آن هم تأمین می‌شود.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران از طرح دولت برای جایگزینی یخچالهای فرسوده با یخچالهای نوی تولید داخل خبر داد و گفت: معادل 25 تا 30 درصد قیمت یخچالهای جدید به دارنده یخچالهای فرسوده پرداخت و 70 درصد دیگر به‌صورت اقساط دریافت می‌شود.

سجادی با بیان اینکه این طرح برای حمایت از مصرف کننده و کاهش مصرف انرژی اجرا می‌شود، گفت: از نظر مولد و موتور، تولید یخچالهای داخلی با یخچالهای خارجی برابری می‌کند و ‌این طرح آزمایشی یک تا دو ماه آینده با همکاری بانک صادرات به‌عنوان بانک عامل اجرایی خواهد شد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید