Performancing Metrics

آخوندک هم سه‌بعدی می‌بیند! | اتاق خبر
کد خبر: 308396
تاریخ انتشار: 22 دی 1394 - 00:25
محققان دانشگاه نیوکاسل توانستند ثابت‌کنند دید سه‌بعدی مختص انسان نبوده و در حشرات نیز وجود دارد؛ آن‌ها به‌وسیله یک عینک سه‌بعدی کوچک و چسباندن آن به سر مانتیس (آخوندک) به‌وسیله موم این موضوع را به‌اثبات رساندند.

اتاق خبر - پس از این‌که آخوندک عینک سه‌بعدی خود را به چشمانش‌ زد، محققان فیلمی از دنیای حشرات را برای او پخش کردند، مانتیس در مقابل فیلم‌های دو بعدی واکنش خاصی از خود نشان نمی‌داد اما در کمال شگفتی همین‌که طعمه خود را به‌صورت سه‌بعدی می‌دید، دست‌هایش را برای شکار طعمه تکان می‌داد، این موضوع نشان می‌دهد دید سه‌بعدی تنها مختص به انسان نبوده و در برخی از حیوانات نیز وجود دارد.

اولین استفاده از یک حشره برای پی‌بردن به دید سه‌بعدی در سال 1980 بود، ساموئل راسل آزمایشی مشابه را انجام‌ داد اما باتوجه به کم‌عمق بودن تصاویر مانتیس واکنش چندان خاصی نشان نمی‌داد، به‌همین علت عده‌ای از دانش‌مندان در توانایی دید سه‌بعدی در حشرات به‌شک افتادند.

محققان دانشگاه نیوکاسل در ابتدا از یک عینک سه‌بعدی معمولی که به لنز‌های آبی و قرمز مجهز است استفاده کردند، استفاده از این نوع عینک از سال 1950 برای نمایش تصاویر به‌صورت سه‌بعدی رواج داشته است، در واقع این عینک با فیلتر‌کردن نوعی طول‌موج رنگ می‌تواند دو تصویر مجزا را برای مغز تداعی‌ کند و تصاویر سه‌بعدی را خلق‌ نماید؛ جالب است بدانید مانتیس هنگام استفاده از عینک آبی-قرمز هیچ واکنش خاصی نشان نمی‌داد تا این‌که محققان دریافتند این نوع حشره قادر به‌دیدن رنگ قرمز نیست به‌همین دلیل از نوعی عینک سه‌بعدی این‌بار با لنز‌های سبز و آبی استفاده کردند.

این آزمایش می‌تواند به چگونگی ایجاد دید سه‌بعدی در حیوانات و تکامل آن کمک کند، البته ما تنها می‌توانیم عکس‌های این آخوندک خوش‌تیپ را با عینک 3D تماشا کنیم!

 

منبع: آی تی رسان

106337_web

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید