Performancing Metrics

تولید نفت ۱۰ دلاری در ایران | اتاق خبر
کد خبر: 308532
تاریخ انتشار: 22 دی 1394 - 10:21
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به تولید نفت ۱۰ دلاری در کشور در دوران کاهش قیمت‌ها، گفت: نفت جهان تا ۱۰۰ سال آینده تمام می‌شود.

اتاق خبر:  علی اصغر مونسان در مراسم آغاز به کار نمایشگاه انرژی کیش با اشاره به افزایش تقاضا برای مضرف انرژی در بازار جهانی، گفت: اگر صرفه جویی و مدیریت مصرف انرژی در دستور کار جامعه بشری قرار نگیرد، پیش بینی می‌شود ذخایر نفت خام و گاز طبیعی جهان تا ۱۰۰ سال آینده و ذخایر زغال سنگ حداکثر تا ۲۰۰ سال آینده به پایان برسد.

بنا بر این گزارش به نقل از مهر؛ مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش با اعلام اینکه حتی در آینده ای نزدیک ذخایر اورانیوم جهان هم به پایان خواهد رسید، تصریح کرد: در این بین نفت خام به دلیل مشتقات فراوان و کاربردهای مختلف هم در بخش انرژی و هم به عنوان مواد اولیه تولیدات صنعتی، جایگاهی ویژه به عنوان یک کالای استراتژیک دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پیش بینی ها نشان می‌دهد تا یک قرن آینده جایگزین مناسبی برای نفت خام و مشتقات پر مصرف آن وجود نخواهد داشت، اظهار داشت: این در حالی است که با توجه به سرعت صنعتی شدن جهان با ورود کشورهای جدید به عرصه دنیای صنعتی قطعا نیاز به تامین مواد اولیه صنایع هم افزایش یافته است.

وی با یادآوری اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیش بینی کرده که میانگین مصرف نفت در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۹۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسد، بیان کرد: این رقم در سال ۲۰۱۴ میلادی به طور متوسط روزانه ۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه بود.

مونسان با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های مهم اقتصاد ایران این است که رشد درآمد نفت همواره با افزایش تولید در سایر بخش‌های صنعتی کشور همراه بوده و موجب رونق در کسب و کار به ویژه در بازار مالی کشور می‌شود، تاکید کرد: بدیهی است که در شرایط حاضر نفت و اقتصاد وابسته به آن، تنها مسیر سریع برون رفت از شرایط پساتحریم در اقتصاد کشور و ایجاد ارتباط با اقتصاد بین‌الملل است.

وی با اعلام اینکه پیش بینی می‌شود چنانچه درخصوص بازاریابی، فروش، انتقال پول و جلب سرمایه براي نفت اقدامات مناسبی انجام شود، ظرفیت تولید نفت کشور یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد، تاکید کرد: از این رو با مديريت و برنامه‌ريزي مناسب ظرفيت تولید نفت خام ایران به حدود ۴ ميليون بشكه در روز قابل افزایش است.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش با بیان اینکه از طرفي با توجه به نیاز سرمایه گذاری در صنعت نفت، با آزادسازی سرمایه‌های ایران در خارج از کشور و همچنين از طریق جذب سرمایه‌گذاري خارجی امكان تامین منابع مالي طرح هاي توسعه اي امکان پذیر خواهد شد، یادآور شد: جذابيت‌ها‌ی صنعت نفت ایران شامل بهره‌مندی از امکاناتی همچون دسترسی به گاز و آب برای تزریق به چاه‌ها و هزینه‌ی پایین تولید در ایران، میان سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی در کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی رقابت برای ورود به بازار ایران است.

وی در ادامه با بیان اینکه قطعا صنعت نفت کشور به لحاظ ساختار قراردادی و تبیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود را آماده کرده است، گفت: این در حالی است که شرکت‌های نفتی که در میدان‌های بسیار گران آلاسکا، سیبری، دریای شمال، آب‌های عمیق آفریقا و استرالیا و حتی در اعماق فراتر از سه هزار متری کار می‌کنند و هزینه سنگین ۶۰ دلاری را برای یک بشکه پرداخت می‌کنند، به طور طبیعی برای هزینه‌ ۱۰ دلاری تولید یک بشکه نفت به تکاپو خواهند افتاد.

مونسان در پایان با اشاره به نقش مناطق آزاد به ویزه منطقه آزاد کیش به منظور انتقال دانش، تکنولوژی و جذب سرمایه در صنایع نفت و گاز کشور در دوران پساتحریم، خاطرنشان کرد: این از این ظرفیت‌ها می‌توان در خلق فرصت‌های جدید توسعه ای در صنعت نفت کشور استفاده بهینه تری داشت.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید