Performancing Metrics

هزینه ۳ هزار میلیاردی فناوری در صنعت بانکداری | اتاق خبر
کد خبر: 308638
تاریخ انتشار: 22 دی 1394 - 16:51
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: هزینه فناوری در صنعت بانکداری ایران حدود ۳هزار میلیارد تومان است که رقمی بسیار ناچیز است!

اتاق خبر: سید ابوطالب نجفی دردومین روز از برگزاری پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت که از روز گذشته در برج میلاد کار خود را آغاز کرده، درباره صنعت بانکداری پس از تحریم، فرصت ها و چالش های آن سخنرانی کرد و افزود: 90درصد تراکنش های پرداخت به صورت الکترونیکی انجام می شود و حدود 200میلیون تراکنش روزانه در شبکه بانکی وجود دارد و تقریبا 30تا35میلیون نفر از این سامانه های بانکی استفاده می کنند .
بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ وی با اشاره به چالش های صنعت بانکی و با طرح این پرسش که آیا با ورود شرکت ها و بانک های  قوی در حوزه بانکداری بین المللی توان رقابت با آن ها را داریم ؟ گفت:جواب بنده منفی است؛ بانکها و شرکت های مرتبط با صنعت فناوری اطلاعات باید برای رقابت تلاش بیشتری کرده و آماده شوند و از طرفی نظام بانکی ما نیز نیاز به تزریق سرمایه در حوزه فناوری اطللاعات دارد.
وی در ادامه با ذکر مثالی توضیح داد: سالیان سال دولت با مقررات و تعرفه های بالا از ورود خودروهای خارجی جلوگیری می کرد ولی حالا که درهای کشور باز شده مشاهده می کنیم که صنعت  خودروسازی ما توان رقابت با برخی خودروسازان خارجی را ندارد و در حوزه بانکداری نیز با باز شدن درهای جدید و ورود شرکت های قدرتمند و شبکه های  بانکی قوی باید توان رقابتی خود را افزایش دهیم.
نجفی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اینکه متاسفانه هنوز نگاه مدیران ارشد ما به سرمایه هایی مثل  ماشین و ملک است تا دیتا، از این موضوع نیز ابراز تاسف کرد که اپیدمی در بانک ها در حال وقوع است  که همه بانک ها به سمت خرید کر می روند و این در حالی است که سرویس cloud وجود دارد و آن ها می توانند از آنجا سرویس دریافت کنند.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به ضرورت به روز کردن و استفاده از فناوری درصنعت بانکداری گفت: فناوری در حوزه های مالی به شدت در حال رشد است و اتفاق  بزرگ دیگر ورود بازیگران بزرگ پرداخت به بازار است و در این راستا ویزا حدود 18میلیاد دلار و مستر نیز به طور تقریبی  10میلیاد دلار در روز تراکنش دارد که باید بتوانیم ورود آنها به بازار ایران  را مدیریت کنیم.
وی در عین حال تاکید کرد: حدود 40سالی است که از مباحث حقوقی بین المللی دور هستیم که باید به این موضوع نیز توجه جدی داشته باشیم.
وی  همچنین با اشاره به  صنعت بانکداری در دوران تحریم و با بیان اینکه تحریم، شبکه مالی کشور را تحت الشعاع قرار داده و اثرات تحریم بر صنعت بانکداری بسیار گسترده است اظهار کرد: با توجه به تحریم، منابع ارزی ما مسدود شده و قطع روابط کارگزاری بین بانک ها، لغو خدمات پیغام رسانی مثل سوئیفت و افزایش شدید هزینه های  نقل و انتقال  پول در اقتصاد از جمله تبعات منفی تحریم در این بخش  بود.
نجفی همچنین کاهش کیفیت خدمات، افزایش هزینه های تمام شده و قطع اتصال با شبکه های پرداخت را از جمله بداقبالی های بانک ها عنوان کرده و افزود: البته در این سال ها خبر خوش این بود که با توجه به محدودیت ها و تحریم توانستیم ظرفیت سازی کرده و ظرفیت بازارهای داخلی ما افزایش یافته و شرکت های جدیدی نیز  به وجود آمدند.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، وجود اسناد کاغذی و فرآیندهای سنتی در بانک ها،  طولانی بودن زمان پاسخگویی بانک ها به مشتریان، انتقال پیام ها از سامانه های الکترونیکی دستگاه ها به سامانه های بانکی جهت حذف سند، امضا و رقابت غیرمنطقی بانک ها در حوزه جذب مشتری را از جمله چالش های موجود در صنعت بانکی برشمرد.
وی، رقابت بانک ها در حوزه افزایش تعداد ATM و یا POSها را مناسب دانسته و در عین حال تاکید کرد که بانک ها باید در جهت بیزینس مدل های جدید بانکی هم ورود کنند.
نجفی  ادامه داد: متاسفانه برخی مدیران صنعت بانکی ما جرات تصمیم گیری ندارند؛ به عنوان مثال تعدادی از بانک ها  حدود 15سالی است که در زمینه خریداری کر در حال مطالعه هستند!
وی  همچنین  با اشاره به عدم دسترسی به منابع دلاری و یورویی قابل توجه بانک مرکزی در خارج از کشور، گفت: با برداشته شدن تحریم ها این مشکلات برطرف شده  و از طرفی بانک های خارجی به کشور آمده و رقابت نیز با شفاف تر شدن فضا افزایش می یابد؛ در بعد فناوری نیز  شرکت های بزرگ به کشور وارد شده و تجهیزاتی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود را می توانیم ارزان تر دریافت کنیم .
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با تاکید بر ضرورت ایجاد تحول در بخش فناوری ، کرها و از طرفی  به روز شدن رگولاتور نیز افزود: نمی توان با مقررات قدیمی فعالیت کرد بلکه باید بازیگران جدیدی وارد بازار شوند و باید بتوانیم در این زمینه نیز مدیریتی مناسب داشته باشیم.
وی در پایان تاکید کرد: باید بتوانیم  خود را با تغییرات تطبیق دهیم و این از موضوعاتی است که باید توجه لازم به آن صورت گیرد.
نظرات
ADS
ADS
پربازدید