Performancing Metrics

تایید اجتهاد افراد ازسوی جامعه مدرسین و اساتید حوزه برای شورای نگهبان اعتبار ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 308657
تاریخ انتشار: 22 دی 1394 - 22:56
آیت‌الله یزدی:
تسنیم نوشت: آیت‌الله یزدی گفت: شورای نگهبان برای احراز شرایط داوطلبان مجلس خبرگان رهبری تحت هیچ فشاری قرار نمی‌گیرد و اجازه‌های اجتهادی که توسط مراجع تقلید صادر می‌شود تنها در امور آخوندی است.

اتاق خبر - آیت‌الله محمد یزدی دقایقی پیش در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قم اظهار داشت: در روزنامه‌ها، جراید و سایت‌ها اظهارنظرهای مختلفی دیده می‌شود که صریحاً عرض می‌کنم که اعتبار قانونی ندارد.

وی تاکید کرد: احراز صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری تنها به فقهای شورای نگهبان اختصاص دارد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: شورای نگهبان برای احراز شرایط داوطلبان مجلس خبرگان رهبری تحت هیچ فشاری قرار نمی‌گیرد واجازه‌های اجتهادی که توسط مراجع تقلید صادر می‌شود تنها در امور آخوندی است.

وی با اشاره به جلساتی که با وزیر کشور و شورای نگهبان تشکیل شده است گفت: در جلسه اخیر تقریبا تمام بحث در مورد انتخابات بود و بخش عمده موضوع طرح شده به الکترونیک بودن انتخابات و مزایا و محاسن آن مرتبط بود و اینکه آیا وسائلی که فرام شده، اطمینان صد درصد را فراهم می‌کند یا خیر که اکنون روند خود را طی می‌کند.

آیت الله یزدی با بیان اینکه به عرض مردم عزیز می‌رسانم که قانون و قانونگرایی بر همه چیز مقدم است گفت: طبیعی است که اختلاف سلیقه در یک کشور 70 میلیونی در تمامی سطوح از مراجع و مسئولان و نمایندگان و افراد عادی وجود دارد و وجود این اختلاف نظر‌ها و سلیقه‌ها اگر با صمیمیت و صفا و همدلی همران باشد، عاملی برای تکامل است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امیدواریم که همه مردم مخصوصا مسئولان اجرایی و نظارتی در این انتخابات جز قانون به هیچ چیز دیگری توجه نکنند و تا آنجایی که امکان دارد، قوانین مد نظر آن‌ها باشد خاطر نشان کرد: توصیه و سفارش اکید می‌شود که اجازه ندهید که گرایش‌های صنفی و گروهی و رفاقت‌ها داخل شود و بعد دستگاه قضایی بخواهد داخل شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم این انتخابات‌‌ همان طورکه رهبر معظم انقلاب فرمودند، حماسه جدیدی باشد و حضور اکثریتی باشد که در دنیا حماسه ساز شود گفت: همان طورکه می‌دانید انتخابات خبرگان از حساسیت بیشتری برخوردار است که شرایطی برای انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان است که همه در متن قانون آمده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: تشخیص اجتهاد یک کار فنی است و نیاز به تخصص دارد.‌‌ همان طور که برای تشخیص صلاحیت یک طبیب، نیازمند مرجعی برای ارزیابی مدرک وی و توانمندی‌اش وجود دارد و تایید زید یا عمروا کافی نیست بلکه وزارت بهداشت باید این کار را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در یک نظام قانونی، تایید صلاحیت کسانی که در نظام مسئولیت دارند، به عهده نهادهای معتبر است خاطر نشان کرد: کسانی که در نظام مسئولیتی ندارند، حق اظهار نظر برای مسئولیت‌هایی که برای نظام است، ندارند.

آیت الله یزدی با بیان اینکه نمایندگان مجلس می‌توانند با اکثریت مسئله‌ای را تایید کنند و بعد باید در مسیر خود تایید شود و هر کسی نمی‌تواند برای مسائل کشور نظر بدهد عنوان کرد: مسئله علمیت انتخاب شوندگان خبرگان یکی از مسائل روز شده است و هر روز می‌بینیم که در اشکال مختلف در این باره اظهار نظر می‌کنند و تصور می‌کنند که علی القاعده فقهای شورای نگهبان را در مضیغه قرار دهند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در گذشته این طور بوده است که افراد از اساتید خود درخواست می‌کردند که براساس درجات علمی اجازه‌ای به آنها داده شود، گفت: اعتبار آن اجازه در حدی بوده است که استاد وی اجازه داده است اما این اجازه نامه برای شاگردان مجتهد دیگر و مسائل مملکت اعتبار ندارد.

وی با اشاره به اینکه در این مسئله هم قانون مسئله را معین کرده است و گفته است که احراز شرایط انتخاب شونده به عهده فقهای شورای نگهبان است و این مسئله به فقهای شورای نگهبان اختصاص دارد نه 12 نفر شورای نگهبان گفت: برخی از تشخیص‌ها به عهده کل شورای نگهبان است و برخی به عهده فقها. مانند جنبه اسلامیت مصوبات مجلس که به عهده فقها است.

آیت الله یزدی با بیان اینکه در روزنامه‌ها و جراید و سایت‌ها اظهار نظرات مختلفی دیده می‌شود که صریحا عرض می‌کنم اعتبار قانونی ندارد زیرا احراز صلاحیت اختصاص به فقهای شورای نگهبان دارد عنوان کرد: فرض کنید درباره یک فردی اعضای جامعه مدرسین بگویند که مجتهد است و همه اعضا بگویند اما این برای شورای نگهبان اعتبار ندارد زیرا باید در جلسه رسمی 6 نفر رسمی با صورت جلسه رسمی شورای نگهبان تشکیل جلسه دهند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه گفته شود شخصی، استادش نوشته است، در درس فلانی می‌رفته است، فلان آقا نوشته است، اعتبار قانونی ندارد و آنچه که اعتبار قانونی دارد، تشخیص فقهای شورای نگهبان است تصریح کرد: البته تشخیص شورای نگهبان این طور نیست که خیلی در بن بست باشد، یکی از راه‌های آن‌ها امتحان عمومی است که تا به حال 2 نوبت برگزار شده است و برخی اسم نوشته‌اند و نیامدند و تعدادی در یک درجه‌ای قبول شدند و تعدادی رد شدند.

وی با اشاره به اینکه پس از آنکه نتیجه امتحان به شورای نگهبان آمد و فقها گفتند که براساس این نمره، حداقل اجتهاد فرد تایید شده است، دیگر شرایط باید احراز شود افزود: یکی از راه‌های دیگر احراز صلاحیت این است که فقهای شورای نگهبان شناخت از وی پیدا کنند که راه‌های آن مثل گفت‌و‌گو با شخص، شرکت در درس وی و شناخت قدرت استدلال وی است و ممکن است نوشته وی را دیده باشند و در مسئله‌ای با وی گفت‌و‌گو کرده باشند و سپس در جلسه شورای نگهبان حاضر شود و برای دیگر اعضا استدلال کنند و نمونه‌هایی ذکر کنند.

آیت الله یزدی با بیان اینکه باید حداقل 3 نفر یا 4 نفر از 6 نفر فقها در مورد شخصی نظری بگویند، شاید این فرد قبول شود و الا قانونا مصوبات با اکثریت است خاطر نشان کرد: یک راه دیگری وجود دارد که این فرد از رهبری حکمی داشته باشد که با استناد به آن حکم به مسئولیت، اجتهاد وی شناخته شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه به عنوان مثال ریاست در قوه قضائیه یا وزارت اطلاعات چنان که در قانون آمده است، مستلزم اجتهاد است و اگر حکمی از رهبری برای این مسئولیت‌ها صادر شده باشد، آن شخص مجتهد است گفت: اما اینکه فلان مجتهد مسلم یا مقبول مردم بگوید فلان آدم، آدم خوبی است و مجتهد است، محترم است اما فاقد اعتبار قانونی است. نمی‌شود به گفته یک مجتهد یا مرجع تقلید که یک نفر را تایید کرده است، یک نفر را تایید کرد و قانونا باید در جلسه شورای نگهبان بیاید و تایید شود.

وی خاطر نشان کرد: در آستانه انتخابات از مسئولان و آقایان دست اندرکار به عنوان یک طلبه تربیت شده حوزه علمیه قم و عضو فقهای شورای نگهبان خواهش می‌کنم که قانون رعایت شود و اگر قانون مد نظر باشد، هر اجازه‌ای که برای شاگردان خود بنویسند، برای امور حسبیه و به اصطلاح امور آخوندی معتبر است ولی برای قانون معتبر نیست و مردم و خود شخص مشوش می‌شوند.

آیت الله یزدی گفت: فقهای شورای نگهبان تحت هیچ فشاری قرار نمی‌گیرند و این نکته‌ای است که امام راحل در وصیت نامه خود فرموده‌اند که امیدوارم هیچ وقت شرایطی پیش نیاید که شورای نگهبان در راستای وظیفه خود تحت فشار قرار گیرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: هیچ توهینی به شخص یا بزرگی نمی‌خواهیم بکنیم اما می‌گوییم که امور مطابق قانون باشد و نمی‌گوییم که اجازه اجتهاد به کسی ندهید اما آن اجازه برای امور آخوندی است و از نظر قانون اعتبار ندارد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه جامعه مدرسین فهرستی را تهیه کرده است و به زودی ارائه می‌کند و امیدواریم که با جامعه روحانیت مبارز تهران در این خصوص همراهی‌ صورت گیرد بیان کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب در 19 دی گفتند، مردم به فهرستی رای می‌دهند که تهیه کنندگان آن را بشناسند.

وی با اشاره به اینکه اگر جامعتین فهرست مشترکی ارائه دادند، توصیه می‌کنم مردم به آن فهرست توجه داشته باشند گفت: بین مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی تفاوت زیادی وجود دارد، مجلس برای حل مسئل روزمره کشور و آب و نان آن‌ها فعالیت می‌کند اما مجلس خبرگان کلید اسلامیت و حفظ تز اصلی رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام راحل یعنی ولایت فقیه را به دست دارد و وظیفه اصلی این مجلس، اول تعیین رهبری است و سپس مراقبت از شرایط حفظ شرایط و بقای آن در رهبری است.

آیت الله یزدی با بیان اینکه اهمیت مجلس خبرگان بسیار زیاد است و اگر بخواهیم اسلامیت و نظر رهبری را تایید کنیم، باید به این مجلس توجه بیشتری داشته باشیم خاطر نشان کرد: نظر رد و نفی و تایید هیچ کسی را نداریم و نمی‌خواهیم به هیچ کس شخصیت و موقعیت بدهیم الا آنکه در جلسه رسمی تعیین می‌شود. تنها نظرات سخنگو یا دبیر شورا معتبر است و عرایض من نیز توصیه است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید