Performancing Metrics

قند و چربی مهمترین معضل در استان یزد است | اتاق خبر
کد خبر: 308756
تاریخ انتشار: 23 دی 1394 - 13:47
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به مرگ‌های زودرس در استان یزد گفت: قند و چربی مهمترین معضل در استان یزد است.

به گزارش اتاق خبر به نقل ،محمدرضا لطفی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد روز گذشته در نشست در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: گام اول در نظام سلامت راه اندازی  بود و گام دوم آن نیز در حوزه بهداشت بود که این حوزه امری اساسی و مهم در جامعه است.

 

وی افزود: ما به ازای هر 15 هزار نفر یک کارشناس تغذیه و سلامت روان قرار دادیم و پزشک، دندانپزشک و کارشناس های متعددی در پایگاه های ما بر اساس تغییرات جمعیتی خدمات ارائه می دهند و مراقبت و آموزش را انجام می دهند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: ما با رویکرد فعال مبتنی بر خدمات ادغام یافته و ارتقای سلامت به سمت مردم در حرکت هستیم؛ بنابراین باید استمرار داشته باشیم تا با شکست روبرو نشویم.

 

لطفی تصریح کرد: ما در شاخص ها مختل هستیم و وقتی که قریب به 90 درصد مردم استان حداقل پنج درصد میوه و سبزی را استفاده نمی کنند و 50 درصد مردم تحرک کافی راندارند، نشان می دهد که ما خیلی فاصله داریم.

 

وی ادامه داد: هجمه فرهنگی و جبهه  مقابل آنقدر قوی است که جامعه ما را گرفتار کرده است و بحث بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون و اسکلتی و عضلانی از جمله تهدیدات مهم برای خانواده های ما است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: پوکی استخوان یکی از مهمترین مشکلات امروز است که برای بانوان ما مشکل ساز شده است.

 

لطفی بیان کرد: یکی از مهمترین شاخص ها در خصوص مرگ های زودرس است که بین 30 تا 70 سال ما مرگ های نامناسبی داریم که اگر برنامه ریزی نشود، مشکل ساز است و اگر بخواهیم 20 تا 25 سال آینده برای آن برنامه داشته باشیم باید از پایه آن را قوی کنیم و بحث های مخل در سلامت را کاهش دهیم.

 

وی افزود: استفاده از فرآورده های لبنی سنتی از جمله تهدیدات ماست که شیر و فراورده های خام دامی از جمله این تهدیدات است که باید با فرهنگ سازی در راستای سلامت جامعه گام برداریم.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: تب مالت استان در حال افزایش است و دام ها واکسیناسیون کامل را ندارند که این ها می تواند در آینده برای استان خطرساز باشد.

 

وی ادامه داد: از سال 92 هیچ استعلام بهداشتی به مغازه های فراورده های سنتی ندادیم و  قسمتی از کار برعهده معاونت بهداشتی است و بخش عمده آن برعهده دامپزشکی است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: ما باید مردم را توانمند کنیم که به دنبال آن نروند.

 

لطفی تصریح کرد: مرگ های زودرس براساس فاکتورهای اشتباه است که بخش عمده فشار خون را رقم می زند که قاتل خاموش نامیده می شود که سهم منتصب مرگ های زودرس بر اساس آمارها میزان 33 درصد آن مربوط به فشار خون است و برآورد استانی ما این است که 50 درصد نمک مردم ما از نان است که 3 تا 5 درصد باید نمک استفاده شود اما 9 تا 11 درصد استفاده می شود.

 

وی ادامه داد: پنیر هم به عنوان تغذیه ای در حال ورود نمک به بدن مردم است که آسیب به قلب و عروق وارد می کند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: ما بعد از فاز سنت در حال مرحله گذار هستیم که این تحول در سبک زندگی جامعه نیز اثرگذاشته است.

 

لطفی خاطرنشان کرد: چون دیابت استان برجستگی خاصی داشتند ما نیز روی آنها برنامه ریزی کردیم و طرح مدارس حامی دیابت را داشتیم.

 

وی افزود: به طور متوسط 25 درصد مردم به یکی از مشکلات روبرو هستند و اروپا نیز گرفتار آن بودند که با برنامه ریزی این مشکلات کم شده است و براساس کارشناسی این فعالیت ها انجام شده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: اگر مردم را توانمند کنیم 47 درصد بیماران ما کمتر می شود و در این راستا نیز کلینیک خاتم الانبیا روزی یک هزار 600 نفر ویزیت می شود با برنامه ریزی بسیاری از این بیماری های کاهش پیدا می کند.

 

لطفی خاطرنشان کرد:  33 درصد مراجعه به متخصصی با پیگیری کاهش پیدا می کند که یکی از راه های اقتصاد مقاومتی نیز همین است.

 

وی افزود: بین 50 تا 55 درصد از کالری مردم باید از کربوهیدرات ها باشد که باید براساس برنامه ریزی آن را افزایش دهیم و از چربی و قند جلوگیری کنیم.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید