Performancing Metrics

سخنگوی اسبق وزارت خارجه: افراطیون توانایی لازم برای عدم اجرای برجام را ندارند | اتاق خبر
کد خبر: 308826
تاریخ انتشار: 23 دی 1394 - 16:30
ایلنا نوشت: سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تاکید کرد: افراطیون داخلی توانایی لازم برای عدم اجرای برجام را ندارند.

اتاق خبر - محمود محمدی با اشاره به نزدیک شدن برجام به مراحل اجرایی خود گفت: طبق توافقات انجام شده میان ایران و گروه 1+5، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) زمانی اجرایی خواهد شد که طرفین تعهدات اولیه خود را انجام داده باشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه ایران به سرعت به تعهدات خود عمل کرده و طرف مقابل نیز به اقداماتش براساس برجام پایبند بوده و این امر به گونه‌ای است که ما می‌توانیم برجام را موضوع تمام‌شده بدانیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه با اجرایی شدن برجام‏ فرصت‌های اقتصادی بسیاری برای کشور فراهم خواهد شد، اظهار داشت: با اجرا شدن برجام‏، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به صورت عملی و نهایی لغو و متوقف خواهند شد و با لغو آن، گشایش‌های اقتصادی فراهم خواهند شد زیرا با رفع محدودیت‌های بانکی‏، مالی و اقتصادی می‌توان انتظار توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی را داشت.

محمدی با بیان اینکه با دستیابی به برجام زمینه برای عادی‌سازی و تنش‌زدایی میان ایران و جامعه بین‌المللی سرعت گرفته است، تصریح کرد: برجام به پروژه ایران‌هراسی خدشه‌ای جدی وارد ساخت و موجب شد تا توخالی بودن تهدیدانگاری ایران ثابت شود هرچند که دشمنان درحال تدارک برای ایجاد تنش‌های جدید هستند تا ایران نتواند از ظرفیت پسابرجام استفاده کند.

وی؛ عوامل بدخواه و افراطیون را مهمترین تهدید برجام دانست و خاطرنشان کرد: این بدخواهان فقط در امریکا نیستند بلکه بازیگرانی هم مشاهده می‌کنیم که در منطقه حضور دارند و در زمان مذاکرات نیز تلاش‌هایشان را شکست آن انجام دادند. اکنون نیز آنها به تلاش‌هایشان ادامه می‌دهند.

سفیر سابق ایران در الجزایر و تونس ادامه داد: نامزدهای تندرو انتخابات ریاست جمهوری امریکا هم گه گاه برای برجام خط و نشان می‌کشند ولی دربرابر آنها کشورهای بسیاری مانند اروپایی‌ها وجود دارند که اشتیاق بسیاری بر اجرای برجام دارند و در ایام مذاکرات نیز کشورهای برای دستیابی به آن اقدامات مثبتی انجام دادند.

محمدی یادآور شد: متاسفانه علائمی نیز در داخل وجود دارد که آنها نیز اشتیاقی به اجرای برجام ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افراطیون داخلی می‌توانند مانع از اجرای برجام شوند؟ ابراز داشت: من فکر نمی‌کنم که آنها توانایی تاثیرگذاری برای عدم اجرای برجام را داشته باشند. مهمترین عامل تهدیدزا‏، افراطیون خارجی هستند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با یبان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است و زمانی که توافقی را امضا کرد‏، آن را اجرا خواهد کرد، عنوان کرد: تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند باشد ما نیز به تعهدات خودمان پایبند هستیم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید