Performancing Metrics

استفاده از بندر چابهار راه تاجران افغان را کوتاه می کند | اتاق خبر
کد خبر: 308923
تاریخ انتشار: 23 دی 1394 - 17:49
معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان ، موضوع استقرار سرمایه گذاران و تاجران افغان در بندر چابهار برای واردات و صادرات کالاهای خود را مهم خواند و گفت که این بندر 800 کیلومتر راه تاجران افغان را نسبت به بندر کراچی پاکستان، نزدیک می کند.

اتاق خبر: «خانجان الکوزی»، افزود: افغانستان برای استفاده از بندر چابهار حساب ویژه ای باز کرده و جمهوری اسلامی ایران 50 هزار مترمربع زمین به سرمایه گذاران افغان اختصاص داده است که هم اکنون حدود 60 تن از بازرگانان افغان در این بندر مستقر شده اند.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ وی درباره اهمیت استفاده از بندر راهبردی چابهار تصریح کرد: نزدیک ترین راه دریایی برای افغانستان، این بندر است و استفاده از بندر چابهار نه تنها برای ایران و افغانستان، بلکه برای منطقه یک دستاورد مهم است. تجارت هند با آسیای میانه از طریق پاکستان با چالش مواجه شده و «اسلام آباد» برای «دهلی نو » مشکل ایجاد کرده است و هند نیز تمایل شدید به استفاده از این بندر دارد.
معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان در باره مناسبات اقتصادی ایران و افغانستان در سال 2015 گفت که حجم تجارت دو کشور در سال های 2010 و 2011 به بیش از دو میلیارد دلار رسیده بود، اما پس از آن، این میزان کاهش یافت.
وی افزود: این کاهش تنها در تجارت با جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه در سال گذشته حجم تجارت افغانستان در مجموع با تمامی کشورها کاهش یافت.
وی افزود: پیشتر حجم تجارت خارجی افغانستان سالیانه حدود 15 میلیارد دلار بود که هم اکنون بین 20 تا 25 درصد کاهش یافته و حجم تجارت افغانستان با پاکستان نیز کاهش پیدا کرده است و خروج بیش از 150 هزار نیروهای نظامی و غیرنظامی خارجی از افغانستان در این کاهش نقش عمده داشته است.
الکوزی افزود: افغانستان با دو کشور ایران و پاکستان دارای دو نوع تجارت قانونی و غیرقانونی است و کالاهای ایران از استان های «فراه» و «نیمروز» به صورت غیرقانونی وارد افغانستان می شود و افغان ها نیز میوه تازه، سبزیجات و خشکبار را از این مسیر به طور غیرقانونی به ایران انتقال می دهند که با احتساب این ها، حجم تجارت دو کشور بالاتر از رقم رسمی است.
معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت که سال 2015 در مجموع سالی پرچالش برای اقتصاد، امنیت و سیاست افغانستان بود و دولت وحدت ملی باوجود کوشش های فراوان در حوزه اقتصاد، نتوانست به وعده های خود در زمینه افزایش تولید عمل کند و در این سال واحدهای تولیدی جدیدی به جز اندکی راه اندازی نشد.
وی افزود: سه عامل ناامنی، فساد اداری و بی قانونی و محرومیت از زیرساخت ها به ویژه در زمینه انرژی و انتقال آب برای شهرک های صنعتی، مهمترین چالش های حوزه اقتصاد در سال 2015 بوده است.
معاون اتاق تجارت و صنایع در باره تعداد واحدهای تولیدی کشور افغانستان گفت: تاکنون 4 هزارو 500 پروانه برای صاحبان واحدهای تولیدی صادر شده است، اما تنها یک هزارو 200 واحد تولیدی در افغانستان دایر شده است.
وی افزود: اکثر واحدهای تولیدی به دلیل نبود زیرساخت به ویژه برق، نمی توانند راه اندازی شوند.
وی در پایان افزود: افغانستان سالانه بیش از 5 میلیون لیتر سوخت از کشورهای خارجی خریداری می کند که 40 تا 45 درصد آن از ایران تامین می شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید