Performancing Metrics

سردرگمی بیماران ام.اس و داروهایی که در انبارها خاک می‌خورد | اتاق خبر
کد خبر: 308939
تاریخ انتشار: 23 دی 1394 - 22:34
تسنیم نوشت: اختلال ایجاد شده در روند توزیع داروهای "اکتووکس" و "اکتوفرون" مورد نیاز بیماران ام. اس در سه ماه اخیر به سرگردانی و نگرانی جدی بیماران مصرف کننده این داروها تبدیل شده است.

اتاق خبر - درحالی‌که بسیاری از صاحب نظران در حوزه ام. اس و متخصصان مغز و اعصاب نسبت به عدم توزیع این دارو‌ها در بازار واکنش نشان داده‌اند، وزارت بهداشت و درمان به عنوان متولی امر سلامت در کشور در قبال این موضوع سکوت اختیار کرده است.

"نه" وزارت بهداشت به بومی‌سازی تکنولوژی‌های خارجی تولید دارو

عدم توزیع داروهای "اکتووکس" و "اکتوفرون" در حالی رقم می‌خورد که این داروها تا یک سال گذشته از آرژانتین وارد کشور می‌شدند و مورد استفاده بیماران ام. اس قرار می‌گرفتند.

از طرفی شنیده‌ها حاکی از آن است که کارآزمایی بالینی داروهای ام.‌اس "اکتووکس"، "اکتوفرون" از سال 89 طبق ضوابط انجام شده و نتایج آن دو سال پیش به وزارت بهداشت ارائه شده است اما اینکه چرا مجوز توزیع این داروها در بازار دارویی کشور داده نمی‌شود، مسئله مبهمی است که پاسخی برای آن وجود ندارد.

مسعود اعتمادی‌فر رئیس انجمن ام. اس استان اصفهان در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه خوشبختانه در چند سال اخیر تمام داروهای بیماری ام.‌اس در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: کمتر کشوری را سراغ داریم که متخصصان آن توانسته باشند تمامی داروهای مورد نیاز ام.اس را تولید‌کنند و تولید این داروها در کشور برای ما یک افتخار است.

وی افزود: حتی داروهایی که از خارج به کشور وارد می‌شدند اکنون با همت شرکت‌های دارویی در داخل کشور تولید می‌شوند و می‌توانیم به جرأت بگوییم ایران جزو کشورهایی است که نه تنها داروهای مورد نیاز بیماران ام.اس را تولید می‌کند بلکه این دارو‌ها از ایران به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود.

وی اظهار داشت: به‌رغم پیشرفت خوبی که در حوزه تولید داروهای ام. اس داشته‌ایم، متاسفانه به‌صورت دوره‌ای بعضی از این داروها در بازار دارویی کشور کم می‌شوند که این مسئله همواره مشکلاتی را برای بیماران ام. اس به همراه داشته است. 3داروی "اکتووکس"، "اکتوفرون" و "اکتوریف" تا یک سال گذشته از آرژانتین وارد کشور می‌شدند اما با همت متخصصین داخلی این سه دارو در حال حاضر در کشور خودمان در حال تولید هستند که البته اکنون در توزیع درست و صحیح این داروها اختلالاتی در کشور ایجاد شده است.

سردرگمی 5 هزار بیمار ام.اس به دنبال عدم توزیع داروهای "اکتووکس" و "اکتوفرون"

رئیس انجمن ام. اس استان اصفهان اظهار داشت: متاسفانه از 2ماه گذشته به‌رغم تولید انبوه داروهای "اکتووکس" و "اکتوفرون" در داخل کشور، وزارت بهداشت مجوز توزیع این داروها را در کشور نداده و این درحالی است که بروز این اتفاق بیش از 5هزار مصرف‌کننده این داروها را دچار مشکلات جدی کرده است.

اعتمادی‌فر افزود: با توجه به اینکه این داروها قبلاً از خارج از کشور وارد می‌شدند، وزارت بهداشت محدودیت‌هایی را برای توزیع آنها در نظر گرفته‌است. این داروها مورد تایید جامعه پزشکی کشور، متخصصین مغز و اعصاب و حتی وزارت بهداشت و درمان است و احتمالا مسائلی پشت پرده‌ای که پزشکان و بیماران از آن بی‌خبر هستند مانع توزیع این داروها شده است.

وی تصریح کرد: از طرف انجمن ام.اس چندین بار با سازمان غذا و دارو پیرامون عدم توزیع این دارو‌ها در بازار دارویی کشور نامه‌نگاری کرده‌ایم اما اجازه آزادشدن این داروها از سوی این سازمان داده نمی‌شود. جلوگیری از توزیع چنین داروهایی که مورد نیاز بیماران ام.‌اس است، سبب شده تا شائبه جانب‌داری یک طرفه سازمان غذا و دارو از برخی شرکت‌های داروسازی شکل بگیرد.

اظهارات رئیس انجمن ام. اس استان اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم پیرامون عدم توزیع داروهای "اکتووکس" و "اکتوفرون" در بازار دارویی کشور، سازمان غذا و دارو را به واکنش واداشت.

محمد هاشمی مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو در این‌باره گفت: از انجمن‌ها و متخصصان درخواست داریم از بیان جملاتی مانند "مسائل پشت پرده" یا " جانبداری از برخی شرکت‌ها " که در سایه عدم اشراف به مسائل علمی، فنی و نظارتی و به قصد مخدوش کردن جایگاه نظارتی و ایجاد هرج ومرج در نظام دارویی بیان می‌شود، خودداری کنند.

وی عنوان کرد: داروی مذکور کاملا تولید آرژانتین است و در چند سال اخیر در حالی مشمول واردات می‌شده که داروی "آونکس"، "ربیف" و "بتافرون" نیز به موازات داروهای تولید داخل واقعی در بازار ایران موجود بوده است و عملا این فراورده‌ها رقیب فراورده ایرانی بوده‌اند. در سال 89 شرکتی مدعی شد که قصد دارد این داروها را از شرکت آرژانتینی به‌نام "آمگا" وارد کرده و پس از دو سال در ایران به طور کامل تولید کند، مسئولان وقت وزارت بهداشت هم فارغ از اشتباه دانستن واردات تکنولوژی برای فراورده‌ای که تکنولوژی آن بومی شده است، با این موضوع موافقت کردند.

موضع نامشخص وزارت بهداشت در مورد داروهای اکتووکس و اکتوفرون

مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو بیان کرد: در حال حاضر پس از گذشت پنج سال شرکت مذکور عملا با فعالیت‌های مارکتینگ خود برخی پزشکان را به تجویز داروهای آرژانتینی سوق داده و هنوز نه تنها به مرحله تولید نرسیده، بلکه سعی دارد با استفاده ابزاری از پزشکان و بیماران و فشار بر افکار عمومی مانع نظارت‌ها و کنترل‌های کیفی وزارت بهداشت ایران بر داروهای وارداتی از آرژانتین شود.

اظهارات متفاوت صاحب نظران حوزه ام. اس و سازمان غذا و دارو در ماجرای عدم توزیع داروهای "اکتووکس" و "کتوفرون" مورد نیاز بیماران ام.اس عاملی شد تا این مسئله را از شرکت "اکتوورکو" تولیدکننده این داروها پیگیری کنیم.

پیمان خادمی مدیر فروش و بازاریابی این شرکت در گفت‌وگو با تسنیم پیرامون اتفاقات رخ داده برای داروهای تولیدی این شرکت گفت: در ماه‌های اخیر شاهد نارضایتی بیماران از کمبود داروهای ام. اس در بازار دارویی کشور بوده‌ایم و از طرفی این سوال مطرح است که چرا اجازه عرضه داروهای تولید شده ام. اس در داروخانه‌ها داده نمی‌شود؟

وی تصریح کرد: واقعیتاً ما دلیل اصلی این اتفاقات را نمی‌دانیم و به ما گفته‌اند مراحل بررسی‌های وزارت بهداشت زمان‎بر است اما از طرفی مسائل دیگری در این رابطه می‌شنویم. وزارت‌خانه دلیل واضحی برای این اقدام خود ندارد و تنها اعلام می‌کند در حال بررسی پرونده است، ما نمی دانیم مشکل موجود چیست تا برای رفع آن اقدام کنیم و پیگیری‌های لازم را داشته باشیم.

داروهای "اکتووکس" و "اکتوفرون" در انبارها و مراکز پخش دارو خاک می‌خورد

مدیر فروش و بازاریابی شرکت "اکتوورکو" افزود: حدود 30 هزار نمونه از داروهای اکتووکس و اکتوفرون توسط این شرکت تولید شده است و اکنون در انبارهای شرکت موجود است. حتی بخش اندکی از داروهای تولیدی به مراکز پخش دارو داده شده اما به دلیل اینکه نتوانستیم مجوز لازم را از وزارت بهداشت دریافت کنیم، این داروها در پخش‌ها باقی مانده است.

وی بیان کرد: بنا بر تعهداتی که به وزارت بهداشت داشتیم این دارو را تولید می‌کنیم و این مسئله که این داروها دچار مشکل باشند اصلا مطرح نیست، بلکه از دید شرکت این داروها می‌تواند آزاد شود و به دست بیماران برسد.

مدیر فروش و بازاریابی شرکت اکتوورکو خاطرنشان کرد: انتظار ما این است اگر مطالعاتی هم توسط وزارت بهداشت درحال انجام است در حداقل زمان ممکن و در پروسه‌ای اولویت‌دار انجام شود، به هر حال بیماران ام. اس به این داروها احتیاج دارند و باید به نیازهای آنها پاسخ داده شود.

تاثیر مثبت داروهای اکتووکس و اکتوفرون در روند درمانی بیماران ام.اس

محمدرضا نجفی مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این رابطه گفت: اکتووکس و اکتوفرون فرآورده‌های کمپانی اکتوورکو است. این داروها تا سال گذشته از کشور آرژانتین وارد کشور می‌شد و مورد مصرف بیماران ام. اس قرار می‌گرفت اما به‌رغم آن که اکنون خط تولید آن در داخل ایران راه اندازی شده، هنوز خبری از توزیع این داروها در بازار نیست.

وی اظهار داشت: براساس اعلام مسئولان قرار است بعد از اینکه خط تولید این داروها از لحاظ کنترل کیفیت به حد قابل قبول رسید و تایید شد، در اختیار بیماران قرار بگیرد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید