Performancing Metrics

حقایقی جالب در مورد برج ایفل | اتاق خبر
کد خبر: 309015
تاریخ انتشار: 23 دی 1394 - 22:59
امروزه همه نماد شهر پاریس یعنی برج ایفل این سازه‌ی بی نظیر را که روزگاری قرار بود فقط به صورت موقت بنا شود، می‌شناسند. اما حقایق جالب و شاید باور نکردنی در مورد این بنای عظیم وجود دارد که احتمالا از آنها بی‌خبر هستید.

به گزارش اتاق خبر و به نقلاز کجارو، امروزه همه نماد شهر پاریس یعنی برج ایفل این سازه‌ی بی نظیر را که روزگاری قرار بود فقط به صورت موقت بنا شود، می‌شناسند. اما حقایق جالب و شاید باور نکردنی در مورد این بنای عظیم وجود دارد که احتمالا از آنها بی‌خبر هستید. 

 ما در این مقاله ۱۲ حقیقت را در مورد بنایی مطرح خواهیم کرد که با وجود حوادث فراوانی که آن را تهدید کرده کماکان سالم بوده و اکنون به یک بنای پایدار، شاخص و نمادین تبدیل شده است.

۱.بلندترین بنای موجود در فرانسه ایفل نیست

زمانی که این برج در سال ۱۸۸۹ افتتاح شد، تقریبا بلندیش دو برابر ارتفاع بلندترین سازه‌ی آن زمان در دنیا بود. البته با ارتفاعی بیش از۳۰۰ متر (۹۸۹ فوت)، امروزه هم برج ایفل از لحاظ بلندی بسیاری از ساختمان‌های فرانسه و جهان را شکست می‌دهد. اما در فرانسه، این برج توسط دکل‌های بسیار بلند رادیویی این کشور مغلوب می‌شود و در جایگاه نهم بلندترین سازه‌های فرانسه قرار می‌گیرد.

۲.تصور می‌شد این برج در شهر بارسلون اسپانیا ساخته شود

در اصل گوستاو ایفل ( Gustave Eiffel) سازنده‌ی برج ایفل، ایده‌اش را به اسپانیا تحویل داد به امید اینکه برای نمایشگاه جهانی (اکسپو) در سال ۱۸۸۸ ساخته شود. اما آنها این ایده را رد کردند و توضیح‌شان در مورد عدم قبول طرح این بود که بسیار گران و عجیب است.

۳.برج ایفل در اصل قرمز بوده و یکسال طول کشید تا با ۶۰ تن رنگ، رنگ آن را عوض کنند

برج ایفل

زمانی که برج افتتاح شد، رنگ آن قرمز قهوه ای بود. در واقع برج ایفل ۱۸ بار رنگ شده است و تنها به رنگ قرمز نبوده و حتی رنگ زرد را نیز تجربه کرده است. امروزه هم این برج به رنگ برنزی رنگ‌آمیزی شده و به صورت رسمی آن را برج قهوه‌ای ایفل (Eiffel Tower Brown) می‌خوانند که برای رنگ‌آمیزی آن ۶۰ تن رنگ مصرف شد و یکسال هم این فرایند طول کشید.

۴.معمار کاخ گارنیر از آن متنفر بود

بسیاری از مردم درحوزه‌ی هنر و ادبیات پاریس به شدت با این ساختمان مخالف بودند و از جمله این مخالفان هم معماری به نام چارلز گارنیر ( معمار کاخ یا اپرا گارنیر) بود. گروهی از آنها نامه‌ای را با عنوان " در مقابل برج موسیو ایفل اعتراض کنید" در روزنامه‌ی Le Temps خطاب به مدیر نمایشگاه جهانی، آقای Alphand نوشتند. آنها در این نامه نوشتند که " ما نویسندگان، نقاشان، مجسمه‌سازان، معماران، عاشقان زیبایی پاریس تا زمانی که دست نخورده بود، آماده ایم تا با تمام قوا به نام سلیقه‌ی دست کم گرفته شده‌ی فرانسوی، به نام هنر و تاریخ درمعرض خطر فرانسوی اعتراض خود را در مقابل نصب ساختمان هیولاشکل و بدون مصرف برج ایفل در قلب پایتخت‌مان اعلام کنیم".

۵.به دلیل وجود برج ایفل فرانسوی‌ها توانستند مراسم تاجگذاری ملکه‌ی انگلستان را زنده تماشا کنند

 گوستاو ایفل (Gustave Eiffel) یکی از مدافعان استفاده‌ی علمی از برج ایفل بود و در طی دهه‌ها این برج نقشی  به عنوان یه آنتن پشتیبان برای ارتباطات بی سیم در مخابرات ایفا کرد. تا اوایل سال ۱۹۳۵ یک استودیو تلویزیونی در نزدیکی آن در Rue  de Grenelle وجود داشت و از برج ایفل به عنوان یک فرستنده استفاده می‌کردند. به دلیل وجود این فرستنده در سال ۱۹۵۳ مردم فرانسه موفق شدند مراسم تاجگذاری ملکه را به طور زنده مشاهده کنند.

۶.محبوبیت ایفل از شما خیلی  بیشتر است

در حدود ۱.۶ میلیون طرفدار در فیسبوک دارد. تصور کنید تمام سلفی هایی که این برج در آنها حضور دارد.

۷.در حال تبدیل شدن به یک ایستگاه تولید انرژی است

در فوریه ۲۰۱۵، دو توربین بادی روی برج ایفل نصب شد. توربین‌ها قابلیت تولید ۱۰۰۰۰ کیلووات ساعت برق را دارند که معادل با انرژی است که در طبقه‌ی اول آن در مناطق تجاری صرف می‌شود.

۸.در مجاورت خورشید خم می‌شود

شبیه به هر سازه‌ی فلزی دیگر، بخشی از آن که در مقابل گرمای خورشید قرار دارد کمی منبسط می‌شود و این انبساط  سبب می‌شوددر حدود ۱۵ سانتی متر خم شود.

۹.شما می‌توانید میزبان یک جلسه‌ی تجاری در برج ایفل باشید

اتاق‌های کسل‌کننده‌ی هیئت مدیره را فراموش کنید. اتاق پذیرش جدید برج گوستاو ایفل( Gustave Eiffel) به اندازه‌ی ۵۷متر بالاتر از سطح زمین است و برای جلسات کاری اجاره داده می‌شود.

۱۰.یک برج ایفل هم در تگزاس وجود دارد

بله، علاوه بر پاریس ، تگزاس هم یک برج ایفل دارد. بیش از ۳۰ کپی از برج ایفل در سراسر دنیا وجود دارد. بیشتر آنها کوچک‌تر از برج اصلی هستند اما یکی در مرکز شهر توکیو وجود دارد که هم اندازه‌ی  برج ایفل است (دومین سازه‌ی  بلند در ژاپن است).

۱۱.در طول جنگ جهانی دوم، مبارزان مقاومت فرانسه کابل آسانسور برج را قطع کردند تا فقط هیتلر را خشمگین کنند

در حقیقت هیتلر دستور ویرانی برج ایفل را صادر کرد( چیزی که البته هیچوقت عملی نشد). فرانسوی‌ها توانستند با قطع کابل آسانسور در مقابل نازی‌ها مقاومت کنند، مبارزان مقاومت فرانسه با این روش نازی ها را مجبور کردند که اگر می‌خواهند به بالای برج ایفل بروند تمامی ۱،۶۵۵ پله ی آن را طی کنند.

۱۲.دوبار به نام آهن قراضه فروخته شده است

کلاهبرداری به نام  ویکتور لوستینگ (Victor Lusting)، در سال ۱۹۲۵ دریچه‌ای از خوش شانسی رامقابل خود دید، زمانی که برج ایفل فرسوده و خراب شده بود و پاریسی‌ها به دنبال برداشتن آن بودند. او یک سند ساختگی درست کرد تا وانمود کند که یک مقام دولتی است و سپس با یک گروه از دلالان آهن آلات اسقاطی معامله کرد. او پولش را دریافت کرد و سپس دلالان به ادارات دولتی رفتند تا مطلع شوند چه زمانی برج خراب می‌شود تا آنها بتوانند آهن آلات قراضه خود را بردارند و آن زمان متوجه شدند که Lusting یک کلاهبردار بوده و البته جالب اینجا است که لوستینگ یک ماه بعد مجددا نقشه‌ی خود را به طور کامل اجرا کرد.

منبع: کجارو

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید