Performancing Metrics

جنگ قیمت ها در صنعت خودرو | اتاق خبر
کد خبر: 309295
تاریخ انتشار: 26 دی 1394 - 12:31
صنعت خودرو در هفته ای که گذشت
در هفته ای که پشت سر گذاشتیم اتفاقات مهمی در صنعت خودرو ایران و جهان به وقوع پیوست. احتمال بروز جنگ قیمت ها در صنعت خودرو ایران، تاثیر رکود در صنعت خودرو بر قطعه سازی، ادامه ماجراهای فولکس واگن از اخبار مهم این هفته بودند.

اتاق خبر –محمد حسن گودرزی: بازار خودرو و اخبار مربوط به آن همواره جز مسائلی هستند که مورد توجه مردم در تمام کشورها است. این موضوع همچنین در کشوری مانند ایران با حساسیت قابل توجه افکار عمومی و مردم روبرو است در هفته ای که پشت سر گذاشتیم اتفاقات مهمی در صنعت خودرو ایران و جهان به وقوع پیوست. احتمال بروز جنگ قیمت ها در صنعت خودرو ایران، تاثیر رکود در صنعت خودرو بر قطعه سازی، ادامه ماجراهای فولکس واگن از اخبار مهم این هفته بودند.

جنگ قیمت ها در بازار خودرو
توافق هسته ای علیرغم دور کردن خطر جنگ از ایران و منطقه ظاهرا جنگ دیگری را با خود خواهد آورد! این جنگ به توصیف معاون فروش و بازار یابی کرمان موتورز به جنگ قیمت ها تعبیر شده است.
امیرحسین یزدانی در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه رکود بازار که از اوایل تابستان تشدید شده حجم تولید کارخانجات خودروساز را کاهش داده است، اظهار داشت: در 9 ماهه امسال 25 هزار دستگاه خودرو تولید کرده ایم که این رقم با هدفگذاری شرکت که تولید 60 هزار دستگاه خودرو بود فاصله معناداری دارد. امروز روزانه 150 دستگاه خودرو در کارخانه کرمان موتور تولید می‌شود درحالیکه پیش از رکود کارخانه با سه شیفت کار روزانه 300 دستگاه خودرو تولید می‌کرد.


معاون فروش و بازاریابی کرمان موتور با اشاره به شرایط بازار خودرو در کشور بعد از اجرای برجام، گفت: هنوز هیچ چیز قطعی نیست. اما به اعتقاد بنده چینی‌ها در بازار ایران ماندنی هستند زیرا این خودروها هرساله روند رو به رشد را پشت سر می‌گذارند و محصولات متنوعی را راهی بازار می‌کنند.
یزدانی با بیان اینکه بعد از لغو تحریم‌ها جنگ قیمتی در بازار خودرو اجرا خواهد شد، افزود:در این شرایط خودروهای چینی با قیمت مناسب می‌توانند تا حدودی سهم بازار را در اختیار خود قرار دهند. البته حضور برندهای مختلف بعد از لغو تحریم‌ها در بازار ایران فروش خودروهای چینی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. اما این موضوع خللی در سرعت فعالیت این شرکت‌ها در بازار ایران نخواهد داشت.


کاهش تولید خودرو بلای جان قطعه سازها!
اما کاهش تولید خودرو باعث از رونق افتادن بازار قطعه سازها خواهد شد. پیش‌بینی مرکز تحقیقات ایران خودرو، حداکثر تولید خودرو در سال آینده کمتر از ۸۰۰ هزار دستگاه خواهد بود. از این رو به نظر می‌رسد آنچه قطعه‌سازان از بازار انتظار داشته‌اند، به نتیجه نخواهد رسید.


این درحالی است که دولت در ماه‌های اخیر از بانک مرکزی خواست تا با تزریق تسهیلات در بخش‌هایی از صنعت به ویژه صنایع بزرگی همچون خودروسازی وارد شود که تاحدودی موفق بود. اما کار‌شناسان و صاحبان صنایع بر این باورند که فروش حدود یک میلیون خودروی در انبار مانده آن هم به واسطه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای مدت زمان مشخصی راهکار خروج رکود از بخش صنعت خواهد بود، چراکه همچنان مردم قدرت خرید ندارد و تا زمانی که تسهیلات نباشد، خودر‌وها نیز در انبار‌ها باقی خواهد ماند.


از طرفی دیگر نیز هنگامی که خودروساران قادر به تامین هزینه‌های خودرو‌ها نشوند و حتی نتوانند قطعات خودرو‌ها را بسازند و یا وارد کنند، صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی دوباره در مسیر رکود قرار می‌گیرد. با این حال اما برخی قطعه‌سازان هنوز به برجام امید دارند و بر این باورند که با فروش خودروهای در انبار مانده بازار تکانی می‌خورد و صنعت قطعه‌سازی رونق می‌گیرد.

جنرال موتورز و ماجرای سوئیچ های معیوبش !
جنرال موتورز به دلیل شکایت یکی از شهروندان آمریکایی دادگاهی شد. در این شکایت یک شهروند آمریکایی به نام رابرت شوئر مدعی است در تصادف ساتورن آیون مدل 2003 که در ماه مه سال 2014 اتفاق افتاد، مصدوم شد. به گفته وی، با وجود اینکه طبق دستورالعمل جنرال موتورز همه کلیدها بجز کلید خودرو را از دسته کلید خارج کرده بود، اما به دلیل معیوب بودن سوییچ احتراق، ایربگها در زمان تصادف باز نشدند .اما جنرال موتورز مدعی است هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند معیوب بودن سوییچ باعث تشدید صدمات وارده بر شوئر شده است.


این نخستین محاکمه از شش محاکمه ای است که امسال توسط قاضی جس فورمان در منطقه جنوبی نیویورک برگزار می‌شود. این قاضی به ادعاهای حقوقی قربانیان تصادفات سوییچ و مشتریانی که مدعی هستند ارزش خودرویشان به دلیل این نقص ایمنی ضربه خورده است، رسیدگی می‌کند. سوییچ معیوب در خودروهای قدیمی جنرال موتورز عامل تصادفاتی بوده اند که حدود 400 کشته و زخمی داشته اند.
این پرونده قوی بودن شواهد دو طرف را بارز خواهد کرد آنهم در شرایطی که جنرال موتورز تلاش می‌کند ادعاهای حقوقی باقی مانده را بدون سر و صدا حل و فصل کند. این خودروساز در حال حاضر موافقت کرده دو میلیارد دلار جریمه کیفری و مدنی و در توافقهای خارج از دادگاه پرداخت کند.
جنرال موتورز در فوریه سال 2014 فراخوان 2.6 میلیون خودروی دارای سوییچ احتراق معیوب را آغاز کرد. سوییچهای معیوب ممکن است در زمان روشن بودن خودرو در وضعیت غیرفعال قرار بگیرند و باعث متوقف شدن خودرو و از کار افتادن موتور و ایربگها شوند. شواهد فاش شده نشان داد بعضی از کارمندان جنرال موتورز از مدتها قبل از مشکل مذکور آگاهی داشتند.

سریال فولکس واگن، قسمت جدید: مخالفت با فراخوان دیزلی

مقامات آمریکایی پیشنهادهای فولکس واگن برای تعمیر خودروهای دیزلی آلاینده دو لیتری را ناقص و ناکافی تشخیص دادند.
این خبر یک روز پیش از دیدار ماتیاس مولر، مدیرعامل فولکس واگن با مقامات سازمان حفظ محیط زیست آمریکا در واشنگتن برای گفت وگو درباره پیشنهادات این شرکت در خصوص 600 هزار خودروی آلاینده در آمریکا منتشر شد.


سفر مولر به آمریکا نخستین دیدار وی از این کشور از زمان رسیدن به مدیرعاملی فولکس واگن در سپتامبر است و در شرایطی انجام می‌گیرد که مصرف کنندگان، واسطه‌های فروش خودرو و بازرسان و مقامات دولت آمریکا عصبانیت فزاینده ای نسبت به عدم رغبت فولکس واگن برای همکاری کامل در تحقیقات مربوط به تقلب این شرکت در تستهای آلایندگی دیزلی پیدا کرده اند. مشکل آلایندگی که شامل 11 میلیون خودروی برندهای فولکس واگن، آئودی و پورشه مجهز به موتورهای دو و سه لیتری در سراسر جهان می‌شود، به شهرت این گروه خودروسازی به شدت لطمه زده و تحقیقات کشورهای متعدد را به دنبال داشته است. فولکس واگن در آمریکا با ده‌ها میلیارد دلار جریمه بر سر این رسوایی مواجه است.

اتاق خبر تلاش دارد در پایان هر هفته یک گزارش خبری و تحلیلی از این بازار را منتشر کند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید