Performancing Metrics

کم شدن درآمدهای نفتی یک فرصت است | اتاق خبر
کد خبر: 309301
تاریخ انتشار: 26 دی 1394 - 10:28
مجتبی خسروتاج در گفتگو با اتاق خبر:
کم شدن قیمت نفت و به تبع آن درآمد های نفتی برای دولت خبر خوبی نیست. با توجه به رفع تحریم ها و حضور دوباره ایران در بازارهای جهانی این کشور در تلاش است که دوباره به جایگاه قبلی خود در اوپک بازگردد.

اتاق خبر - کاهش قیمت نفت و به تبع آن درآمد های نفتی برای دولت خبر خوبی نیست. با توجه به رفع تحریم ها و حضور دوباره ایران در بازارهای جهانی این کشور در تلاش است که دوباره به جایگاه قبلی خود در اوپک بازگردد. اما بالا نگه داشتن تولید نفت از سوی برخی از کشورهای نفتی منطقه به دلیل مسائل سیاسی باعث شد که قیمت نفت به پائین ترین سطح خود در سال های اخیر برسد.
کم شدن درآمدهای دولت و تبع آن رکود، تاثیر خود را بر اقتصاد ایران و ازجمله نرخ ارز گذاشت. بالا رفتن قیمت ارز نیز باعث شد که اقتصاد رکود زده ایران بیش از پیش با مشکل مواجه شود.
با این حال مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و عضو اتاق بازرگانی تهران عقیده دارد که کاهش قیمت نفت و کم شدن درآمد های نفتی می تواند فرصتی برای رهایی از اقتصاد وابسته به نفت باشد.
خسرو تاج در پاسخ به سوالی در مورد کاهش قیمت نفت و برنامه دولت برای آن اعلام کرد این که تلاش دولت بر این است که با افزایش صادرات نفت، ایران به جایگاه قبلی در زمینه صادرات نفت برسد.


خسرو تاج در گفت و گویی که با اتاق خبر در حاشیه جلسه اتاق بازرگانی تهران داشت گفت: در مقابل صادرات غیر نفتی، سهم صادرات نفت در حال کاهش است. این اتفاق از جهاتی خبر خوبی برای اقتصاد کشور است و نشانگر این است که سهم نفت و وابستگی به درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران کم شده است. من معتقد هستم علیرغم اینکه کاهش درآمدهای نفتی به کمتر شدن درآمد دولت منجر خواهد شد اما این اتفاق باعث می شود که توجه بیشتری به سایر بخش های اقتصاد کشور و به خصوص بخش صادرات غیر نفتی شود. من این اتفاق را در نهایت به سود اقتصاد کشور می بینم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی در مورد برنامه دولت برای ارز، با بیان اینکه نرخ ارز متاثر از عرضه و تقاضا است ادامه داد: با توجه به پایین آمدن قیمت نفت در بازار های جهانی و کم شدن درآمدهای ارزی دولت، بازار به این اتفاق عکس العمل نشان داده و قیمت ارز بالا می رود. از طرفی دیگر با شنیدن اخباری مانند اجرای برجام و ورود منابع جدید ارزی قیمت ارز دچار کاهش خواهد شد. با این حال در مواردی دولت ها از نرخ ارز برای تنظیم تجارت، توسعه صادرات و محدودیت واردات استفاده می کنند.
وی در پایان در مورد سیاست های دولت در مورد ارز با تاکید بر شرایط رکود تورمی در اقتصاد کشور و نرخ تورم، گفت: در صورتی که تورم در کشور بالا نبود دولت می توانست نرخ ارز را در جهتی تنطیم کند که باعث رونق صادرات شود اما با توجه به تاثیر منفی نرخ ارز بر تورم، دست دولت تا حد زیادی برای تغییرنرخ ارز بسته است. بنابراین دولت باید ثبات نرخ ارز را حفط کرده و از نوسانات شدید و افت ناگهانی آن جلوگیری کند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید