Performancing Metrics

منتظر معجزه نباشید ! | اتاق خبر
کد خبر: 309326
تاریخ انتشار: 26 دی 1394 - 17:58
تاثیر لغو تحریم ها بر صنعت خودرو کشور
اجرای برجام و لغو تحریم های اقتصادی که علیه ایران وضع شده بود به ایستگاه اخر رسید و تا ساعاتی دیگر تحریم ها به طور رسمی برداشته خواهند شد.

اتاق خبر- محمد حسن گودرزی: اجرای برجام و لغو تحریم های اقتصادی که علیه ایران وضع شده بود به ایستگاه اخر رسید و تا ساعاتی دیگر تحریم ها به طور رسمی برداشته خواهند شد.
هرچند که نمی توان تنها تحریم ها را عامل مشکلات اقتصادی کشور دانست اما سوالی که در این مورد مطرح است تاثیر لغو تحریم ها بر اقتصاد ایران و فرصت هایی است که برای تولید کنندگان و صنعت گران به وجود خواهد آمد. ورود سرمایه گذاران خارجی نیز از جمله فرصت هایی است که در این میان نصیب اقتصاد رکود زده ایران خواهد شد.


در این میان صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایران که از تحریم ها ضربه دیده اند در تلاش هستند که با توجه به ورود سرمایه گذاران و شرکت های خارجی به کشور خود را از رکود و مشکلات به وجود آمده به دلیل تحریم ها خارج شوند. سو مدیریت در کنار تحریم ها دست به دست هم دادند تا صنایع خودروسازی و قطعه سازی کشور با مشکلات عدیده ای روبه رو شوند که کاهش تولید خودرو یکی از این مشکلات بود.

بازاریابی باید در اولویت باشد
بهرام شهریاری فعال اقتصادی و قطعه ساز در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر لغو تحریم ها بر صنعت قطعه سازی و خودرو ایران باز شدن بازارهای جهانی به روی صنایع خودرو سازی کشور را مهمترین تاثیر لغو تحریم ها دانست.
شهریاری در گفت و گو با اتاق خبر، با تاکید بر تلاش صنایع خودروسازی و قطعه سازی در دوران پساتحریم در بخش بازاریابی، گفت: دو مورد خودروسازان شرایط تا حدودی متفاوت است اما قطعه سازان به دلیل مشکلاتی که در زمینه تولید دارند بهتر است با تشکیل کنسرسیوم و شرکت های مدیریت صادرات، امر بازاریابی و صادرات به خارج از کشور را انجام دهند.


این فعال اقتصادی با اشاره به شرایط سیاسی و اقتصادی منطقه و نیاز شدید کشورهای همسایه به خودرو این کشورها را بازار خوبی برای صنعت خودرو و قطعه سازی کشور خواهند و ادامه داد: برای این کار خودروسازان باید بتوانند شرکای خارجی با تجربه ای را که قصد شراکت و نه مونتاژ داشته باشند را انتخاب کنند. با این حال باید مواظب باشیم که این فرصت را به راحتی از دست ندهیم.
شهریاری در مورد الزامات تخصصی مورد نیاز برای پیشرفت صنعت خودرو سازی در پسا تحریم از بالا بردن کیفیت و مهندسی نام برد و گفت: شناختن استاندارد های لازم کشورهای مقصد از مواردی است که برای پیشرفت صنعت خودرو سازی و قطعه سازی لازم است. چیزی که در این میان اهمیت زیادی دارد فراهم کردن فضای مناسب کسب و کار است.


وی از قیمت، کیفیت و خدمات بعد از فروش به عنوان مهمترین ابزار ایجاد فضای کسب کار نام برد و گفت: در این شرایط باید قیمت مواد اولیه پائین بیاید، دستمزد ها واقعی و با استفاده از اتوماسیون کیفیت تولید را بالا برد تا بتوان در بازار رقابت کرد.
شهریاری از سود بالای وام های بانکی انتقاد کرد و آن را عاملی برای جلوگیری از سرمایه گذاری در تولید دانست. وی در پایان در مورد امکان همکاری سایر کشورها در صنعت خودروسازی با اشاره به وجود نیروی کار و انرژی ارزان در کشور، ایران را مناسب برای سرمایه گذاری شرکت های قطعه ساز خارجی دانست و از کشورهای اروپایی به عنوان شرکای مناسب برای قطعه سازان نام برد.

قیمت ها تغییری نخواهد داشت
فرهاد احتشام زاد رئیس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان خودرو با بیان اینکه خودرو های وارداتی به صورت غیر مستقیم به کشور وارد می شوند، ورود بدون واسطه خودرو های خارجی را یکی از تاثیرات لغو تحریم ها دانست.


احتشام زاد در گفت و گو با اتاق خبر لغو تحریم ها را باعث کمتر شدن واردات خودرو از کشور های حاشیه خلیج فارس دانست و گفت: تاثیر دیگر لغو تحریم ها حضور نمایندگی های خودرو سازان خارجی در کشور است که باعث می شود که به طور مستقیم در ایران فعالیت کنند.
رئیس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان خودرو در پاسخ به سوالی در مورد برندهای فعال در ایران بازار خودروی ایران برای خودروسازان خارجی جذاب و بکر توصیف کرد. وی درباره تغییر قیمت خودرو ادامه داد: تغییری در شرایط نمایندگی هایی که به صورت مستقیم کار می کنند به وجود نخواهد آمد اما در مورد نمایندگی های غیر مستقیم لغو تحریم می تواند در شرایط آنها تغییر به وجود بیاورد. اما در مورد قیمت خودرو، نرخ ارز و عوامل غیرفنی در قیمت خودرو نقش دارند و جدا از تعرفه ورود خودرو به کشور نباید انتظار تغییر قیمت نهایی و افت قیمتی بالا را داشت. اما انتظار ما این است که تغییر خاصی در مورد قیمت خودرو در بازار به وجود نخواهد آمد.


وی در پایان با توجه به تاثیر نرخ ارز بر واردات خودرو گفت: ما درحال حاضر کارهای خود را با ارز آزاد انجام می دهیم و تک نرخی شدن ارز بستگی به سیاست های کلان دولت دارد. اما با توجه به تفاوت قیمت ارز آزاد و مبادله ای و اینکه وارد کنندگان خودرو از ارز آزاد استفاده می کنند این افراد از تک نرخی شدن ارز حمایت می کنند.

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید