Performancing Metrics

چهره‌های بین‌المللی در باره برجام چه گفته‌اند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 309549
تاریخ انتشار: 26 دی 1394 - 20:59
آنا نوشت:مقامات کشورهای مختلف جهان از روز توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 با اعلام مواضع تلاش کرده‌اند که در نتیجه این مذاکرات تاریخی بی‌تأثیر نباشند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از آنا، از تاریخ 23 تیر ماه 1394 و توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک از سوی ایران و کشورهای 1+5، همه مقامات جهان با موضع‌گیری درباره این مذاکرات تلاش کرده به نوعی نقشی برای خود در نظر بگیرند.

برخی همراه مذاکرات هسته‌ای بودند،‌ برخی در خلاف آن و گروهی نیز تلاش کرده‌اند با نقش میانی فاصله خود را محفوظ بدارند.

برخی از مواضع سران دنیا را در این باره می‌خوانید:

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه: بطور کامل از برجام حمایت می‌کنیم و امیدواریم که هر چه سریعتر از سوی همه طرف‌ها به اجرا گذاشته شود. فرانسه از هیچ تلاشی برای برقراری صلح فروگذار نمی‌کند. چند هفته پیش، این سوال از دیپلمات‌ها مطرح می‌شد که آیا رسیدن به توافقی با ایران برای جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای امکان‌پذیر است یا نه؟ اکنون این توافق صورت گرفته است و ما معتقدیم این یک پیشرفت است.

امی آیالون، رئیس سابق آژانس امنیت رژیم صهیونیستی: نتانیاهو باید ادامه‌دادن در مسیر اشتباهات خود را متوقف کند. ما باید برجام را به عنوان یک توافق صورت گرفته بپذیریم. بدون این توافق چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا ایران به کار خود ادامه می‌دهد و روس‌ها هم دیگر تمایلی به ادامه تحریم ایران ندارند و در این میان، ما بازنده اصلی هستیم.

مئیر داگان، رئیس سابق موساد: سفر نتانیاهو به آمریکا و حضور در کنگره احمقانه بود. ما باید از توافق اتمی با ایران حمایت کنیم.

برنی ساندرز، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا: از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنم .این توافقنامه بی شک چیزی نبوده است که بسیاری از ما خواهان آن بوده است، ولی می تواند گزینه جایگزین یعنی جنگ با ایران را که سالها طول خواهد کشید، شکست دهد. من فکر می کنم که این وظیفه ماست که به این توافقنامه شانس موفقیت را بدهیم. به همین دلیل است که من از این توافقنامه حمایت می‌کنم.

عمر بارلو، فرمانده سابق نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی: بیایید تصور کنیم اصلا خود آمریکا هم توافق را لغو کند. چه می‌شود؟ سازمان ملل متحد و کشورهای جهان تحریم‌های ضدایرانی را لغو می‌کنند و ایران هم بلافاصله فعالیت‌های ضداسرائیلی خود را گسترش می‌دهد؛ بدون اینکه مشکلی داشته باشد و یا توافق وجود داشته‌باشد. تنها بازنده این اتفاق، قطعا اسرائیل است. ما باید از توافق حمایت کنیم.

موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: به عقیده من موقعیت جمهوری اسلامی حتی پس از برجام مستحکم‌تر شده است. ترس من از این است که ایران در حالی که از پول حاصل از توافق برخوردار می‌شود، و همچنین در حالی که دیگر در انزوای سیاسی و تحت فشارهای خارجی نیست، از فضای بیشتری برای مانور برخوردار شود.

جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان: برجام و توافق تاریخی ثابت کرد که گفت و گو و تعامل برای ثبات منطقه اهمیت دارد. این توافق به ما نشان داد که گفت و گو و تعامل برای ثبات منطقه اهمیت دارد و ما تعجب نمی‌کنیم که اسراییل سرسختانه تلاش کرد مذاکرات هسته ای را به بیراهه بکشاند، این رژیم تنها مخالف ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای است. اسراییل برای ادامه حیات خود دیگران را تهدید می‌کند و نمی‌خواهد برای رسیدن به صلح حقوق اعراب را بدهد.‎ کشورهای عضو معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای باید به قطعنامه «خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و کشتارجمعی» عمل کنند و برهمین اساس، لبنان از توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+ 5 استقبال می‌کند.

ایهود باراک نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی: توافق هسته‌ای ایران را به یک قدرت مشروع تبدیل کرده است. مهمترین چالش پیش روی آمریکا و متحدانش مقابله با ترور است که غلبه بر این چالش مستلزم فکری نو و جدید است. ما همیشه انگشت خود را روی ماشه نگه می‌داریم و بر علیه ایران به عنوان حامی تروریسم هر اقدامی لازم باشد، انجام خواهیم داد. چاره‌ای نداریم جز آنکه اعتراف کنیم، برجام ایران را به یک قدرت مشروع تبدیل می‌کند.

رون درمر سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا: توافق هسته‌ای که ماه پیش با ایران حاصل شد بقای اسرائیل را تهدید می‌کند.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات 2016 آمریکا: توافق با ایران خیلی بد بود. این توافق مشکوک است و حتی ممکن است از روی عمد انجام شده باشد. باور نمی‌کنم آمریکا تن به توافقی داده باشد که شامل بازگشت زندانیان آمریکایی به کشور نشود. با مذاکره مجدد درباره برجام این توافق‌نامه را هرچند که بد باشد، اصلاح خواهم کرد.

شیخ محمد بن راشد نخست وزیر امارات و حاکم دوبی: اعتقاد داریم توافق هسته‌ای ایران به نفع کل منطقه است و جمهوری اسلامی ایران دارای جایگاه مهمی در منطقه است، لذا توجه به روابط با همسایگان و به ویژه جمهوری اسلامی ایران در اولویت ما قرار دارد.

اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه: توافق هسته‌ای ایران را گامی مثبت در جهت صلح در منطقه می‌دانیم. من حصول این توافق را تحولی مثبت و مهم ارزیابی می‌کنم. ما بر این باوریم این توافقنامه برای صلح و ثبات منطقه بسیار مهم است. این توافقنامه می‌تواند به پیشرفت هر چه بیشتر روابط دو جانبه میان ایران و ترکیه کمک کند. از این بابت من به ایران تبریک می‌گویم.

عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری مصر: توافق هسته‌ای با ایران، از میزان تنش‌ها می‌کاهد و شبح جنگ را از منطقه خاورمیانه دور می‌کند. برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نگران هستند که توافق هسته‌ای ایران راه را برای دستیابی این کشور به سلاح هسته ای هموار کند، اما مصر هیچ‌گونه نگرانی در خصوص این توافق جامع هسته‌ای ندارد.

پاپ فرانسیس: توافق هسته‌ای با ایران مهم و امیدوار کننده است. در سال 2015 تفاهم‌های بین‌المللی مهمی از جمله توافق هسته‌ای با ایران منعقد شد که باعث امیدواری به آینده است و امیدوارم که این توافق به فضای تنش‌زدایی در منطقه کمک کند.

ولادیمیر پوتین:

مطمئنیم که با توافق هسته‌ای، دنیا نفس راحتی کشید. غربی‌ها تصمیم سختی برای تأمین ثبات و آرامش منطقه گرفته‌اند. توافق هسته‌ای ایران را در مبارزه با تروریسم جهانی مشارکت خواهد داد.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید