Performancing Metrics

بررسی آثار لغو تحریم ها بر اقتصاد کشور | اتاق خبر
کد خبر: 309778
تاریخ انتشار: 27 دی 1394 - 15:10
محمود سیادت
پیامدهای لغو تحریم بسیار زیاد خواهد بود و به شدت بر وضعیت اقتصادی کشور موثر است و این مسئله به هیچ وجه قابل کتمان نیست.

اتاق خبر- دستاوردهای لغو تحریم بسیار زیاد خواهد بود و به شدت بر وضعیت اقتصادی کشور موثر است و این مسئله به هیچ وجه قابل کتمان نیست.اینکه در دوران تحریم از بدیهی ترین امکانات تجارت، سرمایه گذاری، مراودات تجاری ، حمل و نقل و بیمه های باربری و همچنین محدودیت در فروش کالاهای ایرانی محروم بوده ایم بر کسی پوشیده نیست.

حال سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا دستاوردهای پسابرجام با سطح انتظارات و توقعات مردم همخوانی و تطابق دارد یا خیر؟باید گفت که درحدود 7 تا 10 میلیون نفر بیکار در سطح کشور داریم که امیدواریم در دوران پساتحریم صاحب شغل شوند. همچنین فعالان اقتصادی که با تورم و بی نظمی های شدید اقتصادی در دوران تحریم مواجه شده اند و با بحران رکود دست و پنجه نرم کرده اند؛ حال نباید انتظار داشته باشند که پسابرجام همچون عصای موسی عمل کند و تمام مشکلات را با یک اشاره حل و برطرف کند.

زمانی پسابرجام می تواند موثر باشد و در اقتصاد به شکل عملی و موثر جلوه کند که به اصطلاح دستمان پر باشد. به تعبیری از لحاظ توان مالی جهت تامین پروژه ها و راه اندازی خطوط تولید و تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی و تغییرات ساختاری باید کاملا مجهز باشیم.

در عرض چند سال 700 میلیارد دلار به اقتصاد کشور تزریق شده ولی همچنان با مشکلات حادی دست و پنجه نرم می کنیم. تامین مالی یکی از اثرات برجام است و الزاما به تنهایی نمی تواند کارآمد باشد؛ لازم است روش ها و ساختار اقتصاد تغییر کند. در واقع اقتصاد کشور نیاز به یک جراحی اساسی دارد تا به ریل اصلی بازگردانده شود. اما سوال این است که آیا اراده و همت کافی برای این مقصود وجود دارد؟ اگر فرض شود که در دولت تدبیر و امید این دیدگاه برای تغییر در اقتصاد وجود دارد آیا بقیه ارکان نظام هم به این باور و اعتقاد رسیده اند که اقتصاد مسئه اصلی کشور است؟ آیا همگان به بیانات رئیس جمهور و رهبری در رابطه با عقب ماندگی ما در حوزه اقتصاد ایمان دارند؟ امروز لازم است که بذر امید در جامعه کاشته و تقویت شود.

همچنین یکی از نگرانی هایی که همزمان با دوره پسابرجام رخ می دهد؛ انتخابات است که کشور را به سمت دوقطبی شدن سوق می دهد و این امر می تواند  بر فعال سازی اقتصاد اثر بگذارد. در حال حاضر باید به این مهم توجه کرد که قیمت نفت بسیار کاهش پیدا کرده و گاهی این نگرانی وجود دارد که  حتی هزینه های اکتشاف هم در آینده تامین نشود و چیزی از صادرات نفت عاید کشور نشود. بنابراین لازم است که به سمت اقتصاد مردمی و اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی گام برداشت. لازم است که در بخش خصوصی و تشکل ها ظرفیت زیادی ایجاد شود. باید نگاه و عرق ملی و حس ناسیونالیستی و میهن پرستی در افراد تقویت شود. لازم است با  از خودگذشتگی دولت و بخش خصوصی دوران سخت ده سال آینده سپری شود البته این اراده به نظر من در دولت و در بخش خصوصی وجود ندارد و به شدت نگران آینده هستم.

*عضو هیأت نمایندگان اتاق  بازرگانی خراسان رضوی

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید