Performancing Metrics

۴ ویژگی مهم گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۵ | اتاق خبر
کد خبر: 309921
تاریخ انتشار: 28 دی 1394 - 06:51
سال ۲۰۱۵ تکنولوژی‌های جدیدی در گوشی‌های هوشمند معرفی شد که تا پیش از این تصور داشتن آن‌ها را شاید برای چندین سال دیگر داشتیم. بنابراین می‌توان گفت سال پرماجرا و جذابی را برای تکنولوژی گوشی‌های هوشمند پشت سر گذاشتیم و در این پست قصد داریم مهمترین آن‌ها را

اتاق خبر - سال‌های قبل از ۲۰۱۵ جنگ بر سر اضافه کردن سخت‌افزار‌های قوی‌تر و نمایشگر‌هایی با رزولوشن‌های بیشتر در بین سازندگان گوشی‌های هوشمند حسابی داغ بود اما سال گذشته دیگر گوشی‌های هوشمند به جایی رسیده بودند که از هر لحاظ جواب سخت‌گیرترین کاربران را هم می‌دادند. تکنولوژی‌هایی که در سال ۲۰۱۵ به گوشی‌های هوشمند راه پیدا کرده‌اند می‌توانند نقش بزرگی در آینده این دسته از محصولات تکنولوژی داشته باشند.

۴. اسکنر Iris

شاید فکر کنید لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ ایکس ال اولین گوشی‌های هوشمندی هستند که به اسکنر Isis مجهز شده‌اند، اما اینطور نیست، ژاپنی‌ها در این حوزه مقدم بوده‌اند. اولین گوشی هوشمند تجاری که با تجهیز به اسکنر چشمی Iris معرفی شد از کمپانی ژاپنی فوجیتسو با مدل Arrows NX F-04G در ماه می سال گذشته در ژاپن معرفی شد.

iris 435ad

اسکن چشم هم شبیه به اثر انگشت منحصر به فرد است و همین موضوع می‌تواند در تکنولوژی به عنوان یک نکته امنیتی در گوشی‌های هوشمند به کار گرفته شود. سال ۲۰۱۵ کمپانی فوجیتسو و بعد از آن مایکروسافت پیشگام شدند تا در آینده‌ای نزدیک و شاید در سال ۲۰۱۶ گوشی‌های هوشمند بیشتری را مجهز به این تکنولوژی ببینیم.

۳. USB نوع C

سال ۲۰۱۵ همچنین شاهد ورود و عرضه‌ی دستگاه‌های مختلف فناوری مجهز به درگاه USB نوع C بودیم. اولین گوشی‌های هوشمند در دنیا که با USB نوع C عرضه شدند، LeTV One ، LeTV One Pro و LeTV Max بودند که در همان شش ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۵ به بازار چین وارد شدند. از همان زمان گوشی‌های هوشمند دیگری مانند وان پلاس ۲، نکسوس 6P گوگل، نکسوس 5X گوگل، لومیا ۹۵۰ و ۹۵۰ ایکس ال از مایکروسافت همگی با نوع C از درگاه‌های USB معرفی و عرضه شدند.

usb type c 64c00

اما استفاده از درگاه‌های USB نوع C چه مزایایی دارد؟ اول از همه اینکه دیگر مشکل و دردسری برای ورود این نوع کابل‌ها به درون ورودی آن‌ها نخواهید داشت و مهم نیست که از چه جهتی در حال وارد کردن شارژر به درون درگاه هستید. با این‌حال USB نوع C لزوما سرعت بیشتری برای شارژ دستگاه یا انتقال اطلاعات با سرعت بیشتر را انجام نمی‌دهد، چرا که این موارد به تکنولوژی USB وابسته است. برای مثال USB 3.1 از سرعت بیشتری نسبت نسل‌های قبل خود برخوردار است اما همچنان گوشی‌هایی مثل وان پلاس یا نکسوس‌های جدید از USB نسخه 2.0 استفاده می‌کند.

کاملا مشخص است که USB نوع C آینده USB‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند خواهد بود.

۲. نمایشگر‌های حساس به فشار

هواوی اولین کمپانی سازنده گوشی‌های هوشمندی مجهز به نمایشگر‌های حساس به فشار است. این کمپانی چینی پرچم‌دار خود را با نام Mate S به صورت رسمی در پنجم سپتامبر ۲۰۱۵ معرفی کرد. اما چهار روز بعد، اپل در مراسم مخصوص خود برای معرفی آیفون‌های جدید، از آیفون 6s و آیفون 6s Plus رونمایی کرد که نمایشگر آن‌ها به میزان فشار دست کاربر حساس بودند و اپل نام این تکنولوژی مورد استفاده در آیفون‌ها را 3D Touch گذاشت.

3d touch display 240b7

پیش از 3D Touch، اپل از ویژگی با نام Force Touch در اپل واچ و مک‌بوک‌های نسخه سال ۲۰۱۵ خود استفاده کرد اما این ویژگی را تغییر داد و با بهینگی بیشتر در آیفون به کار برد. اکنون این تکنولوژی به راحتی می‌تواند تفاوت میزان فشاری که دست کاربر به نمایشگر وارد می‌کند را حس کند و وابسته به آن عملکرد‌های متفاوتی را انجام دهد. برای مثال اگر به صورت عادی روی آیکون یک برنامه تپ کنید آن برنامه باز می‌شود، اما اگر همراه با این تپ، کمی فشار بیشتری به همان محل آیکون وارد کنید، منوی کوچکی باز می‌شود و عملکرد‌های سریعی که می‌توانید با آن برنامه انجام دهید را به شما نشان می‌دهد. همچنین برای مثال می‌توان با وارد کردن کمی فشار بیشتر روی یک لینک درون یک نوشته آن را به صورت پیش‌نمایش روی صفحه تماشا کرد.

انتظار داریم در سال ۲۰۱۶ دستگاه‌های بیشتری مخصوصا از خانواده گلکسی اس سامسونگ مثل گلکسی S7 به نمایشگر‌های حساس به فشار مجهز شوند و نمایشگر‌های حساس به فشار طرفداران بیشتری پیدا کنند.

۱. نمایشگر‌های ضدضربه

خُرد شدن شیشه نمایشگر یکی از بدترین اتفاق‌هایی است که می‌تواند برای گوشی هوشمند بیفتد و به همین خاطر بسیاری از کمپانی‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند هم به دنبال راهی برای خلاصی از این نقطه ضعف هستند. در حال حاضر تنها کمپانی موتورولا توانسته اولین گوشی هوشمند با نمایشگر ضد ضربه را با نام دروید توربو 2 در اکتبر ۲۰۱۵ معرفی کند. نام دیگر این محصول در بازار‌های جهانی موتورولا Moto X Force است.

display 0611b

نمایشگر ضدضربه‌ی موتو ایکس فورس از ۵ لایه مختلف ساخته شده؛ لایه اول که به صورت اختصاصی طراحی شده تا پوششی سخت برای محافظت از فرورفتگی و سایش باشد، لایه دومی یک لنز شفاف است و ترک نمی‌خورد، یک لایه لمسی دوگانه، خود نمایشگر AMOLED (قابل انعطاف) و شاسی‌های آلومینیومی که مقاوت و استحکام بسیار زیادی را می‌توانند از خود نشان دهند، لایه‌های دیگر این نمایشگر مستحکم را تشکیل می‌دهند. موتورولا تضمین داده که نمایشگر ضد ضربه پرچم‌دار این کمپانی تا ۴ سال در برابر ترک خوردگی و شکستن از خود مقاومت نشان می‌دهد و تاکنون آزمایش‌های مختلف مقاومت آن را ثابت کرده‌اند.

امیدواریم در سال ۲۰۱۶ دستگاه‌های هوشمند دیگری به نمایشگری ضدضربه مجهز شوند و یکی از دغدغه‌های اساسی درباره گوشی‌های هوشمند برطرف شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید