Performancing Metrics

اتاق بازرگانی یا اتاق خواب اصفهان! | اتاق خبر
کد خبر: 310000
تاریخ انتشار: 28 دی 1394 - 10:36
سینا ایرانپور انارکی

اتاق خبر -  اتاق بازرگانی بزرگترین و مهمترین تشکل خصوصی ایران و موثر در امر بازرگانی به شمار می رود و در اهمیت تشکیل و توسعه آن برای کشور تردیدی وجود ندارد. یکی از مهمترین مسئولیت های قانونی این تشکل که جزو منابع درآمدی آنها نیز محسوب می شود صدور و تمدید کارت های بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی است که تمایل به فعالیت های تجاری از جمله صادرات و واردات دارند. اتاق بازرگانی با توجه به ماهیت تشکلی از یک سو و ماهیت قانونی از سوی دیگر باید نقش موثری در بهبود کیفیت تجارت برون مرزی کشور و حمایت از اعضای خود در جهت توسعه صادرات داشته باشد. با این وجود امور بین الملل اتاق بازرگانی اصفهان یکی از بزرگترین نقاط ضعف این اتاق به شمار می رود. در حالی که برخی از اتاق های بازرگانی کشور و اتاق ایران سرمایه گذاری ویژه و تخصصی در حوزه بین الملل داشته اند. اتاق اصفهان نه تنها در دوره جدید پیشرفتی در این بخش نداشته بلکه روند نزولی را در این زمینه پیش گرفته است و نارضایتی اعضای علاقمند به حوزه صادرات در اصفهان روند افزایشی دارد. اتاق اصفهان که در آغاز فعالیت خود در دوره جدید وعده توسعه بخش بین الملل اتاق و اصلاح روند دعوت از هیات های تجاری را به اعضای خود داده بود همچنان با گذشت 9 ماه تغییرات موثری را در این بخش انجام نداده است. تنها بهبود در حوزه بین الملل اتاق اصفهان در موضوع دعوت از هیات های تجاری و ارائه فهرست نام و حرفه بازرگانان حاضر در هیات های خارجی است. همچنین بنابر گزارش شش ماهه نخست سال جاری 14 هیات خارجی به اتاق اصفهان آمده اند و یک تفاهم نامه نیز با گروه بین المللی گیفت(زمینه سازی برای سرمایه گذاری در صنایع سیب سمیرم) به امضا رسیده است. بدون تردید تعداد هیات های تجاری خارجی که پای به اصفهان گذاشته اند در این مدت بسیار افزایش یافته و البته اتاق اصفهان در دعوت و حضور تمام این هیات ها نقش مستقیمی نداشته است و بسیاری به دعوت نهادها و سازمان های دیگر و یا تمایل خود هیات به اصفهان آمده اند. همچنین یکی دیگر از اقدامات اتاق اصفهان در دوره جدید انتصاب یک مشاور امور بین الملل بوده است که نویدبخش توسعه فعالیت های این بخش به اعضا بود. اما بخش بین الملل اتاق اصفهان با وجود این رخدادها با نقاط ضعف فراوانی روبروست.

امور بین الملل اتاق اصفهان بدون تیم متخصص

در دوره جدید همچنان بخش بین الملل اتاق اصفهان فاقد تعداد نیروی کافی و متخصص و همچنین مدیر حرفه ای است و البته  مشاور بین الملل اتاق اصفهان نیز با تحصیلات معماری و نسبت فامیلی با ریاست اتاق، سوابق روشن و موثر در امور بین الملل ندارد. عملکرد ضعیف اتاق اصفهان در بخش بین الملل در حالی است که برخی از اتاق های بازرگانی در انتصاب مدیر امور بین الملل اقدام به انتخاب سفیران با تجربه ایران در کشورهای مختلف و دارای تحصیلات و تخصص کافی کرده اند و امور بین الملل آنها به یکی از نقاط قوت این اتاق ها تبدیل شده است. امور بین الملل را باید یکی از شاهرگ های حیاتی اتاق های بازرگانی دانست که تیم سازی تخصصی در این بخش با به کارگیری نیروهایی با تجارب در سازمان های بین المللی و یا سفارت خانه ها می تواند تاثیر بسزایی در تقویت روند صادراتی کشور و هر یک از استان ها  به ارمغان آورد. اتاق اصفهان علاوه بر عدم رعایت این اصل و نگاه غیر تخصصی به امور بین الملل رفتاری کاملا غیر حرفه ای را در دعوت از هیات های تجاری و یا اعزام هیات تجاری به خارج از کشور در پیش گرفته است.

مدیرت ضعیف جلسات هیات های تجاری خارجی

در موضوع دعوت از هیات های تجاری اتاق اصفهان بیشتر با رویکرد شخصی و گروهی خاص عمل می کند و منافع اکثریت اعضای اتاق تامین نمی شود. بسیاری از هیات های تجاری در حالی پای به اصفهان می گذارند که ملاقات های خصوصی برای برخی از اعضای هیات نمایندگان اتاق اصفهان و نزدیکان آنها جهت تعاملات تجاری در هتل عباسی برای آنها تنظیم می شود و حتی اعضا و کارکنان اتاق اصفهان نیز از حضور این هیات ها آگاه نمی شوند. از سوی دیگر در بیشتر موارد نیز اتاق اصفهان که اقدام به اطلاع رسانی گسترده برای حضور یک هیات تجاری می کند برنامه مشخص و هدفمندی برای کاربردی بودن این رویداد تجاری ندارد. وضعیت سالن محل حضور هیات های تجاری مناسب مذاکرات تجاری تدارک دیده نمی شود و اتاق اصفهان به ارائه برگه فهرست نام اعضای هیات تجاری به حاضران در جلسه اکتفا می کند. اتاق اصفهان در بیشتر موارد حتی از نیازهای تجاری هیات های دعوت شده نیز آگاهی ندارد و لذا اطلاع رسانی به اعضا نیز به صورت غیر هدفمند صورت می گیرد. این روند در حالی اجرا می شود که حتی صنایع بزرگ اصفهان همانند فولاد مبارکه، ذوب آهن، پالایشگاه، پتروشیمی و ... که بسیار نیازمند صادرات هستند نیز بهره برداری مفیدی از حضور این هیات ها ندارند. در برخی از اتاق های بازرگانی کشور با طراحی مناسب و هدفمند فرصت ملاقات های حرفه ای و B2B برای اعضا فراهم می شود و ثبت نام و برنامه ریزی برای دعوت از اعضا مبتنی بر اصول حرفه ای مذاکرات تجاری و تخصص افراد حاضر در هیات خارجی تدارک دیده می شود.همچنین اتاق اصفهان بر خلاف برخی از اتاق های دیگر که در اعزام هیات به خارج از کشور اقدام به فراخوان و دعوت عمومی می کنند و فرصت یکسان برای اعضا قائل می شوند در انتخاب اعضای هیات های اعزامی به خارج از کشور نیز رویکرد فامیلی و گروهی دارد که شایسته یک نهاد بزرگ خصوصی نیست.

اتاق اصفهان بدون تیم حرفه ای تشریفات

یکی از موضوعات اساسی در دیپلماسی تجاری در تمام دنیا دانش تشریفات است که اکنون حتی بازرگانان کوچک نیز تلاش دارند اصول تشریفات و پذیرایی و برخورد با شخصیت های خارجی را بیاموزند. در ایران نیز طی چند سال گذشته اساتید و مربیان حرفه ای در زمینه تشریفات پرورش یافته که دوره هایی را ویژه مدیران و کارکنان مراکز مختلف برگزار می کنند. اتاق اصفهان نه تنها واحد تخصصی تشریفات ندارد بلکه مدیران و اعضای هیات نمایندگان آن نیز آموزش های لازم در زمینه پذیرایی از هیات های تجاری و چگونگی برخورد با آنها را آموزش ندیده اند. اتاق اصفهان با توجه به جایگاه تجاری و گردشگری این شهر و حضور گسترده شخصیت های سیاسی و اقتصادی خارجی نیازمند نگاه تخصصی به تشریفات است تا بتواند در شان اتاق بازرگانی اصفهان پذیرای مهمانان خارجی باشد.

خواب زدگی زیر سقف اتاق اصفهان

 همانطور که مشاهده می شود اتاق اصفهان در مهمترین بخش خود که تاثیر بسزایی در روند بهبود صادرات اصفهان و کشور دارد رویکرد انفعالی و غیر تخصصی را در پیش گرفته است که با شرایط کنونی کشور که در حال خروج از بحران های سیاسی و تعامل به جهان است، تناقض دارد. به نظر می رسد مدیران جدید اتاق اصفهان در خواب عمیق زمستانی به سر می برند و نمی خواهند تولیدکنندگان اصفهان منفعتی از فرصت های تجاری موجود به دست آورند. شاید نیز ترجیح می دهند خود را به خواب بزنند و فعالیت های سیاسی و امنیتی خود را زیر سقف اتاق اصفهان ادامه دهند. چهره های با نفوذ امروز اتاق اصفهان ظاهرا اتاق بازرگانی را با اتاق خواب اشتباه گرفته اند و غافل هستند که این فرصت چهار ساله که به آنها داده شده است خیلی زود به پایان خواهد رسید و دیگر وعده های بی عمل کسی را پای صندوق رای نخواهد کشاند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید