Performancing Metrics

لیست‌های انتخاباتی بعد از اعلام نظر هیات‌های نظارت | اتاق خبر
کد خبر: 310045
تاریخ انتشار: 28 دی 1394 - 12:57
براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور، بیش از 12 هزار نفر در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند که این آمار حکایت از رشد بیش از دو برابری ثبت نام کنندگان نسبت به دوره‌های قبل داشت و بیانگر اشتیاق نخبگان،‌ فعالان سیاسی اجتماعی و مردم برا

به گزارش اتاق خبر، پس از پایان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هیأت‌های اجرایی بررسی صلاحیت داوطلبان این انتخابات را آغاز کرده و در پایان صلاحیت 90 درصد از داوطلبان را تأیید کردند. اما پس از پایان کار هیأت‌های اجرایی، هیأت‌ نظارت استان‌ها مجدداً بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس را آغاز کردند و در نهایت نجات‌الله ابراهیمیان اعلام کرد که تنها 40 درصد از داوطلبان این انتخابات تأیید صلاحیت شده‌اند.

 

طبق آن‌چه فرمانداری تهران اعلام کرده است؛ در تهران فقط صلاحیت 760 نفر توسط هیأت نظارت تأیید شد. در حالی که هیأت‌ اجرایی شهرستان تهران صلاحیت 2299 نفر را تأیید کرده است که این مساله برخی احزاب را با چالشی جدی مواجه کرده است؛ چراکه آن‌ها برای مشارکت در انتخابات پیش رو باید به تنظیم فهرست‌هایی بپردازند که به گفته خودشان عملا کاندیدایی برای قرار گرفتن در فهرست‌ها نتوانسته از فیلتر هیات ‌های نظارتی عبور کند.

 

طبق اطلاعیه شورای نگهبان؛ بر اساس ماده 52 قانون انتخابات و ماده 34 آئین‌نامه اجرایی آن در صورت تمایل می‌توانند طی روزهای یکشنبه 1394/10/27 الی سه‌شنبه 1394/10/29 از ساعت 8 الی 16 در تهران به ورزشگاه تختی مراجعه کنند.

 

ورزشگاه 30 هزار نفری تختی تهران، واقع در بزرگراه بسیج بلوار هجرت است. در مراکز استان‌ها نبز داوطلبان به محل‌های تعیین شده از سوی دفاتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان مراجعه و پس از تکمیل فرم شکایت، رسید دریافت کنند.

 

این آمار اعلام شده از سوی هیأت نظارت با واکنش‌های مختلفی در کشور روبرو شد. به گونه‌ای که رئیس جمهور در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به سوالی در خصوص آمار بالای رد صلاحیت‌ها برای انتخابات مجلس دهم گفت: در داخل هم باید مدل برجام را اجرا کنیم. اطلاعات اولیه‌ای که به من دادند نیز خوشحال کننده نبود. در مرحله ثبت نام شاهد استقبال خوبی بودیم و نتایج بررسی‌های هیات های اجرایی نیز امیدوارکننده بود، اما اکنون برخی احراز صلاحیت نشدند که امیدواریم شورای نگهبان به آن‌ها رسیدگی کند و اگر کسی احراز صلاحیت نشده، شورا دخالت کند و من نیز به عنوان رییس‌جمهور از همه اختیاراتم در این زمینه استفاده می‌کنم. شورای نگهبان نگذارد دلواپسی‌ای در کشور بوجود بیاید.

 

ایسنا در گفت‌وگو با برخی فعالان حزبی آمار افراد حزبی که صلاحیت آن‌ها توسط هیأت‌های نظارت احراز نشده است را استخراج کرده است که این آمار به شرح زیر است:

 

* حزب اعتماد ملی

 

رسول منتجب نیا قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به این‌که در سراسر کشور 54 نفر از اعتماد ملی در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: صلاحیت اکثریت این افراد تأیید نشده است. در تهران 14 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که صلاحیت فقط یک نفر تأیید شد.

 

* حزب مردم‌سالاری

 

میرزابابا مطهری‌نژاد عضو شورای مرکزی مردم‌سالاری، گفت: در تهران از حزب مردم‌سالاری 60 در انتخابات ثبت‌نام کردند. البته از این 60 نفر تعدادی هستند که عضو این حزب نبوده اما تقاضا داشتند که مردم‌سالاری از آن‌ها حمایت کند. از این تعداد کمتر از 10 نفر تأیید صلاحیت شدند.

 

* کارگزاران سازندگی

 

حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران سازندگی نیز با بیان این‌که «از این حزب 100 نفر در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند»، اظهار کرد که هیچ یک از اعضای این حزب تأیید صلاحیت نشدند.

 

* حزب موتلفه اسلامی

 

محمدنبی حبیبی دبیرکل این حزب درباره تعداد افراد این حزب که در انتخابات تأیید شده‌اند،‌ گفت: من در تهران نشنیده‌ام که کسی از اعضای موتلفه رد صلاحیت شده باشد اما از استان‌ها خبر ندارم.

 

* انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها

 

محسن رهامی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان این‌که از این انجمن در تهران 7 نفر ثبت‌نام کرده‌ بودند، اظهار کرد: همه ما رد صلاحیت شده‌ایم و در حال جمع‌آوری آمار از سراسر کشور هستیم.

 

* جمعیت آبادگران

 

حسن بیادی عضو این جمعیت به خبرنگار ایسنا گفت: فقط من برای انتخابات مجلس کاندیدا شده بودم که تایید صلاحیت شده‌ام.

 

جمعیت وفادارن انقلاب اسلامی

 

حبیب‌الله بوربور با بیان اینکه سه نفر از این تشکل در تهران ثبت‌نام کرده‌اند اظهار کرد: تاکنون اطلاعی درباره ردصلاحیت این سه نفر به ما نرسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر تاکنون اطلاعی داده نشده پس آیا این سه نفر تایید صلاحیت شده‌اند؟ گفت: من اطلاعی ندارم.

 

فرمانداری‌های سراسر کشور مراتب ردصلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی را به آنها اعلام کرده‌است.

 

منبع:ایسنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید