Performancing Metrics

لغو تحریم‌ها و بهار فناوری اطلاعات | اتاق خبر
کد خبر: 310048
تاریخ انتشار: 28 دی 1394 - 12:56
ایرنا نوشت: روزنامه ایتالیایی «لاستمپا» در گزارشی با عنوان «بهار فناوری در ایران» نوشت: با سبک شدن وزن تحریم‌های اقتصادی، مرحله جدیدی از نوآوری در ایران ایجاد خواهد شد.

اتاق خبر - سال 2016 می‌تواند سال تحول برای ایران باشد. تصمیم امریکا مبنی بر برداشتن برخی از تحریم‌ها که از ماه ژانویه آغاز می شود می‌تواند مزایای اقتصادی بسیاری در سال‌های آتی برای ایران به همراه داشته باشد و میلیاردها دلار سود صنعت نفت که سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها توقیف شده بودند، به این کشور باز خواهد گشت. ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی، بازاری 80 میلیون نفری محسوب می‌شود که 70 درصد جمعیت آن زیر 35 سال سن دارد.


لاستمپا نوشت: زنان ایرانی نیز می‌توانند نقشی مهم در پیشرفت فناوری ایران بازی کنند. برخلاف تفکرات غالب در غرب که مربوط به کشورهای اسلامی است، زنان نقش بسیار مهمی در زندگی اقتصادی و فرهنگی ایران ایفا می‌کنند. 70 درصد دانشجویان رشته‌های علوم و مهندسی را زنان تشکیل می‌دهند و امروزه بسیاری از کارآفرینان زن در رأس شرکت‌های بزرگ و مهم قرار دارند.


به نوشته لاستمپا، برای آنهایی که با نوآوری سر و کار دارند، آنچه در زمینه تکنولوژی در ایران بوقوع خواهد پیوست، یک ناشناخته جذاب است. انزوای اقتصادی این کشور که از اوایل دهه هشتاد میلادی به خواست امریکا به وقوع پیوست، پس از سال 1995 با ممنوعیت کسب و کار برای شرکت‌های امریکا با ایران تقویت شد و پیامدهایی به همراه داشت. البته با نبود شرکت‌های بزرگ چند ملیتی اینترنتی امریکایی، ایرانی‌ها دست به راه حل‌های خانگی زده و همان خدمات اینترنتی را در این سال‌ها ارائه کردند.


لاستمپا نوشت: برای مثال سایت «آپارات» به عنوان «یوتیوب» ایرانی فعال است و روزانه پنج میلیون کاربر از آن بازدید می‌کند و ماهانه 150 میلیون صفحه آن دیده می‌شود. سایت «دیجی کالا» بزرگترین سایت خرید الکترونیکی نه تنها در ایران بلکه در تمام خاورمیانه محسوب می‌شود و روزانه به چهار هزار سفارش پاسخ می‌دهد. این سایت در سال 2007 میلادی تنها هفت نفر کارمند داشت اما امروز 760 کارمند دارد.


این روزنامه ایتالیایی افزود: سایت «Hamijoo» برابر با سایت‌های «Indiegogo» یا «Kickstarter» است و سایت «Takhfifan» نیز همانند «Groupon » و سایت «Cafe Bazaar همانند «Google Play» کار می‌کنند.


این روزنامه افزود: اکنون سؤالی که به ذهن خیلی‌ها می‌آید این است که پس از لغو تحریم‌ها و آغاز جریان سرمایه‌ها چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این موضوع برای شرکت‌های ایرانی بویژه شرکت‌های نوپا می‌تواند یک برکت محسوب شود زیرا به معنی دسترسی به سرمایه‌گذاران خارجی و ارائه خدمات در سراسر جهان خواهد بود زیرا دسترسی این شرکت‌ها تاکنون به خاطر تحریم‌ها و بلوک مالی به جهان غیر ممکن بود. «فرهاد هدایت فرد» بنیانگذار «Taskulu» یک سایت خدماتی کاریابی برای طرح‌های پیچیده، به این روزنامه ایتالیایی گفت: 60 درصد مشتریان ما از اروپای غربی و جنوب شرقی آسیا هستند.


ما به آنها گفته‌ایم که سایت ما به طور موقتی رایگان است اما واقعیت این است که نمی‌توانستیم هیچ نوع پرداختی را بپذیریم.
شرایط برای شرکت‌های ایرانی که تاکنون به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانستند کالاهای خود را بین‌المللی‌سازی کنند، می‌تواند در کوتاه مدت تغییر کند. برداشتن تحریم‌ها به شرکت‌های بزرگ غربی نیز اجازه می‌دهد با قدرت در ایران حضور یابند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید