Performancing Metrics

بانکهای دنیا ۶۰۰ هزار نفر را بیکار کرده‌اند | اتاق خبر
کد خبر: 310117
تاریخ انتشار: 28 دی 1394 - 19:53
به دنبال بحران مالی، بانکهای دنیا بیش از نیم میلیون فرصت شغلی را فقط در طول مدت هفت سال از بین برده اند.


اتاق خبر: علیرغم بالا رفتن ارزش سرمایه مالی در جوامع، سیستم بانکی با کاهش مشتری هیچ گونه پس انداز یا ذخیره ای برای خود ایجاد نکرده است.
بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ بلومبرگ در مقاله ای نوشت که بانکها حدود 600 هزار بیکار را بعد از بحران اقتصادیِ سال 2008 برای دنیا به ارمغان آورده است. در میان موسسات با تعدیلِ نیروهای بسیار زیاد، موسسه آمریکایی سیتی گروپ است که در بیش از صد کشور نمایندگی دارد. این موسسه بیش از یک سوم این آمار را به خود اختصاص داده است یعنی تقریباً معادل 140 هزار کارمند حقوق بگیر را بی شغل کرده است. این مسئله تعداد زیادی بانکهای دیگر نیز تحت تاثیر قرار داده است به نحویکه بازارها و سایر آژانسهای اقتصادی درگیر این قضیه شده اند.
این معضل همچنان پایان نیافته و ادامه دار است. موسسه سیتی گروپ پیش بینی کرده است تا انتهای سال 2016 دو هزار نفر دیگر نیز اخراج می شوند. بانک اچ.اس.بی.سی(HSBC) اعلام کرد تا قبل از سال 2017 بیست و پنج هزار فرصت شغلی حذف می شوند. در اروپا، بانک آلمانی دوچ بانک یک طرح اقتصادی با ارزش 4.7 میلیارد یورویی را پیش بینی کرده که تا سال 2018 بیست و شش هزار نفر احتمالاً اخراج می شوند.
در فرانسه بعد از اختلاس پنجاه میلیارد یورویی ژروم کرویل( Jérôme Kerviel) یکی از اعضای شرکت خدمات مالی و بانکداری سوسیته ژنرال در سال 2008، بیش از هزاران شغل در فرانسه از سال 2008 از دست رفت. این شرکت خدمات مالی و بانکداری فرانسوی پیش بینی کرد که چهار صد آژانس از دو هزار و بیست و یک آژانس تا سال 2020 تعطیل می شوند یعنی تقریباً بیست درصد شبکه پولی از بین می رود. به دلیل این وضعیت، این بانک فرانسوی بر اساس اصلاحیه ای که تصویب کرده، اجازه نمی دهد که سه هزار کارگر بازنشست شوند. این حالت شرایط سنگینی را برای سایر شرکتها فراهم کرده است. در نهم دسامبر 2015 نامه ای از طرف سندیکای کارگری فرانسه به امانوئل ماکرون وزیر صنعت و اقتصاد فرانسه فرستاده شد که این صنف از پارادوکس موجود بین بی توجهی و کم اهمیتی بانکها به کارمندان و درآمدهای هنگفت بانکها ( معادل 1126 میلیارد یورو در سومین دورۀ سه ماهه بانکها) اعلام نارضایتی کردند.
بحرانِ عدم پرداخت وامها، بخشهای مالی بسیاری را تحت فشار قرار داده است و بهره هایِ با سود بسیار کم، بر بازدهیِ جهانی بانکها تاثیر گذاشته است. ولی همۀ این اتفاقات نشان از تغییرِ عمیق دیگری می دهند: دیجیتالی شدن بانکها.
تعداد زیادی از کارها که سابقاً توسط کارمندان صورت می گرفت هم اکنون ماشینی یا دیجیتالی شده اند. در زمینه بازار نیز، خرید و فروشهای شرکتها، تبلیغات و سایر تبادلات مالی با کامپیوتر صورت می گیرد. علاوه بر این، استفاده از پردازش اطلاعاتیِ داده های کلان یا به تعبیری بیگ دیتا( Big Data) به بانکهای صاحبِ سرمایه این امکان را می دهد که نیازهای مشتریانش را بهتر شناسایی می کند. جدایی بانک تجارت بین الملل(CIB) در نوامبر سال گذشته از بانک فرانسوی و بین المللی پاریباس(BNP Paribas) ، ثابت کرد که هزینه های این بانک فرانسوی که بیست و نه هزار کارمند دارد، بر اساس اطلاعاتِ بیگ دیتا با کاهش قابل توجهی همراه شده است.
در بانکهای کوچکتر، این تحولات به دلیل رشد علاقۀ مشتریان به «همراه بانکهای موبایلی» صورت گرفته و همین باعث می شود که بانکها دیگر احتیاجی به کارمند نداشته باشند. بر اساس مطالعات بانک فدرال فرانسه(FBF) تا سال 2010 بیش از پنجاه و دو درصد فرانسویها برای انجام کارهایشان، هر ماه چندین مرتبه به بانک می رفتند ولی امروز این عدد به بیست و یک درصد کاهش پیدا کرده است یعنی از هر پنج فرانسوی فقط یک نفر به بانک می رود.

به خاطرِ وضعیتِ موجود، بانکها به گسترش نرم- افزارهای(اپلیکیشنهای) موبایلی روی آورده اند زیرا با وجود این امکانات، دسترسی به اطلاعات، انجام مستقیم معاملات و ارتباط با مشاور بانکی آسان شده است. در این بین سایر بانکها مانند سوسیته ژنرال فرانسه با خرید «بانک بورسوراما» این امکانات بانکی را به صورت عمومی در ملاء عام قرار داده است. اگر بخشهای مالی یا بانکی دیگر توانایی کارآفرینی ندارند، تنها این سرمایه گذاران هستند که از این شرایط کاملاً سود می برند. از طرفی دیجیتالی شدن فرایند بانکی این امکان را فراهم می کند که هزینۀ معاملات مالی کاهش پیدا کند به همین دلیل سرمایه گذاران روی خوشی به این تحولات بانکی نشان می دهند ولی در عوض تعداد کارمندان کاهش پیدا می کند.
بنابر تحقیقات آژانس بلومبرگ، امروزه با کمک سیستم اتوماسیون بانکی میزان هزینه های آمریکا برای تبادل دارایی ها در خزانه داریِ این کشور تا پنج برابر کاهش یافته است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید