Performancing Metrics

اتاق تجارت افغانستان خواستار تجدید نظر تهران در مناسبات با کابل شد | اتاق خبر
کد خبر: 310145
تاریخ انتشار: 28 دی 1394 - 16:12
سرپرست اتاق تجارت و صنایع افغانستان از برداشته شدن تحریم ها علیه ایران ابراز خرسندی کرد و گفت که کابل انتظار دارد با لغو تحریم ها، تهران در مناسبات اقتصادی با افغانستان تجدید نظر کند و به جای صادرات کالا، به ساخت کارخانه های تولیدی در آن کشور اقدام کند.

اتاق خبر: «قدیر بهمن» افزود: با برداشته شدن تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران روابط دو کشور در عرصه های مختلف به ویژه مناسبات اقتصادی، بیش از پیش گسترش می یابد.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ وی گفت: افغانستان می خواهد با ایران روابط خوب بازرگانی و تجارتی داشته باشد و اگر همسایه های این کشور دارای اقتصاد قدرتمند و باثبات باشند، بر وضعیت مردم افغانستان نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
وی تاکید کرد که منافع کشورهای منطقه درهم گره خورده و اگر ایران که در آستانه خودکفایی کامل اقتصادی قرار گرفته است، به توسعه بیشتر اقتصادی دست یابد، بر افغانستان تاثیر مستقیم می گذارد. زیرا طرفین دارای همکاری های اقتصادی گسترده ای در زمینه های مختلف هستند.
سرپرست اتاق تجارت و صنایع افغانستان تصریح کرد که بخش بزرگ ترانزیت کالاها برای افغانستان از مسیر جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد و با رفع تحریم ها، تجار و بازرگانان افغان با محدودیت هایی که در گذشته برای ترانزیت کالا با آن مواجه بودند، از میان برداشته می شود.
وی افزود: تحریم های غرب علیه ایران بر ترانزیت افغانستان از ایران تاثیر منفی گذاشته بود و بازرگانان با دلهره از این مسیر استفاده می کردند، اما با رفع تحریم ها این وضعیت تغییر خواهد کرد.
بهمن اظهار داشت: افغانستان کشوری محصور در خشکی است و به همسایه ای همچون جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد تا از مسیر آن کشور به آبهای آزاد دست یابد و از سویی دیگر، بازرگانان افغان بدون محدودیت و با انگیزه مضاعف با شرکت های ایرانی وارد معامله خواهند شد و آنها را ترغیب به سرمایه گذاری های بیشتر در افغانستان خواهند کرد.
وی تصریح کرد که بازرگانان افغان، از این پس می توانند با اسودگی خاطر بیشتر با بازرگانان ایران سرمایه گذاری های مشترک انجام دهند.
سرپرست اتاق تجارت و صنایع افغانستان ابراز امیدواری کرد که با برداشته شدن تحریم ها، جمهوری اسلامی ایران در مناسبات اقتصادی خود با افغانستان تجدید نظر کند و به جای صادرات کالاهای ایرانی، به ساخت واحدهای تولیدکننده این کالاها در افغانستان اقدام کند.
تحریم های بین المللی علیه ایران دیروز با انتشار قطعنامه مشترک «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده کشورهای 1+5 در مذاکره هسته ای با ایران در وین پایتخت اتریش اعلام شد.
این قطعنامه پس از گزارش نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر کاهش فعالیت های هسته ای ایران و تایید صلح آمیز بودن این فعالیت ها، منتشر شد و وزیر خارجه ایران همزمان با اعلام لغو تحریم ها، این روز را یک روز خوب برای مردم ایران، منطقه و جهان دانست.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید