Performancing Metrics

محیط زیست از ساخت سد آیالو خبر نداشت | اتاق خبر
کد خبر: 310209
تاریخ انتشار: 29 دی 1394 - 04:49
سرپرست اداره کل محیط زیست استان زنجان:
سرپرست اداره کل محیط‌زیست استان زنجان گفت: محیط‌زیست استان زنجان به دلیل مشکل نیروی انسانی یک سال بعد از آغاز عملیات اجرایی سد آیالو مطلع شرایط شده است.

اتاق خبر- سرپرست اداره کل محیط‌زیست استان زنجان گفت: محیط‌زیست استان زنجان به دلیل مشکل نیروی انسانی یک سال بعد از آغاز عملیات اجرایی سد آیالو مطلع شرایط شده است.

ناصر جعفری ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران به احداث سد مراش و سد آیالو و تأثیرات زیست‌محیطی آن اشاره کرد و  افزود: سه موضوع عمده در این خصوص قابل تأکید و بررسی است. نخست اینکه باید مطالعات و بررسی‌های این پروژه‌ها مشخص و تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: دوم اینکه مشخص شود تا چه میزان ضوابط و مقررات لحاظ و رعایت شده و سوم اینکه در شرایط فعلی مجوز دارند و یا خیر  در خصوص این دو سد نظرات فنی و کارشناسی تهیه و اعلام‌شده و پیگیری لازم در حال انجام است.

جعفری بابیان اینکه این اداره کل در تلاش است به‌صورت مدیریتی واداری موضوع را دنبال کند و در موعد مقررتصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد افزود: سه آیتمی که عنوان شد بررسی می‌شود و درصورتی‌که مراحل رعایت شده باشد و مجوزها لازم اخذ شده باشد می‌تواند به مراحل بعدی فعالیت ادامه دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که محیط‌زیست استان چرا دیر متوجه مشکلات زیست‌محیطی احداث این سدها شده است گفت:مشکلات کمبود نیروی انسانی  در پوشش مناطق وسیع استان موجب تأخیر در اطلاع از وضعیت زیست‌محیطی در برخی شرایط می‌شود. محیط‌زیست استان نیز یک سال بعد از آغاز عملیات اجرایی مطلع شرایط شده است.

جعفری افزود: سد ایالو در منطقه حفاظت‌شده نیست وگرنه نیروهای محیط‌زیست می‌توانستند زودتر از شرایط مطلع شوند.

وی بابیان اینکه این اداره کل با مشکل  کمبود نیروی انسانی مواجه است، افزود: ۱۰ درصد از اراضی کشور نیازمند حفاظت هستند که مجموع نیروی انسانی محیط‌زیست کشور برای این کار ۲ هزار و ۷۰۰ نفر است. برای محیط‌بانی این میزان از اراضی باید ۱۱ هزار محیط‌بان وجود داشته باشد.

جعفری گفت: تعداد محیط‌بان‌های استان نیز ۴۷ محیط‌بان هستند که ۵۰ نفر کمبود نیروی انسانی در این بخش‌داریم. این مسئول در خصوص به‌کارگیری سمن‌ها نیز اظهار داشت: در شرایط فعلی از ظرفیت سمن‌ها استفاده می‌شود اما باید در چهارچوب قانونی این همکاری محقق شود. بعضا هم شاهدیم برخی انتظارات مالی موجب عدم همکاری می‌شود که البته در استان این مورد بسیارکم است

سرپرست اداره کل محیط‌زیست استان زنجان بابیان اینکه با رفع تحریم امید می‌رود شاهد توسعه رشد اقتصادی باشیم، افزود: با رشد اقتصادی امید برای استقرار صنایع پاک و صنعت سبز در اقتصادی استان و کشور قابل‌دستیابی باشد.

جعفری افزود: بر اساس وظایف قانونی این اداره کل وظیفه صیانت از محیط‌زیست استان را دارد اما به دلیل گستردگی فعالیت‌ها در این بخش مردم و مسئولان استان در این خصوص یاری گر این اداره کل باشند.

 وی در خصوص بوهای نامطبوع در شهر زنجان که طی ماه‌های گذشته مورد حساسیت مردم شده بود گفت: منشأ این بوها فعالیت سه واحد تولیدی صنعتی در اطراف شهر زنجان بوده و دو منبع این آلایندگی مربوط به تصفیه روغن و یک مورد نیز مربوط به یک واحد صنایع غذایی بوده است.

سرپرست اداره کل محیط‌زیست استان زنجان گفت: یکی از این واحدها فرآیندهای خود را اصلاح‌کرده و اقداماتی را صورت داده است. اصولاً فرآیند تصفیه روغن فرآیندی آلاینده محسوب می‌شود و امیدواریم چرخه این تصفیه اصلاح و آلایندگی برطرف شود. 

جعفری از معرفی یکی از همین واحدها به مراجع قضایی خبر داد و گفت: پرونده‌ای در این خصوص تشکیل و مراحل قانونی و قضایی در حال سپری است. طبق روال قانونی یک مرحله رأی صادرشده که در مرحله دیگری مجدداً دادگاه رأی صادر خواهد کرد.

سرپرست اداره کل محیط‌زیست استان زنجان در ادامه در خصوص فعالیت شهرک تخصصی روی در جنوب شهر زنجان توضیحاتی ارائه داد.

جعفری بابیان اینکه تا زمانی که این مطالعات نهایی نشود رویکرد و اقدامات اصلاحی آغاز نمی‌شود، افزود: اتخاذ هر تصمیم مهم در این خصوص نیازمند مشخص شدن نتیجه مطالعات است.

سرپرست اداره کل محیط ریست استان زنجان گفت:‌ در همین شرایط نیز اقداماتی همچون عدم استقرار واحدهای جدی در دستور کار قرارگرفته است. در شهرک تخصصی روی بالغ‌بر ۶۰ واحد تولیدی مستقر است و مکان قرارگیری آن نیز نزدیک به شهر جانمایی شده است.

جعفری بابیان اینکه با توجه به الزامات زیست‌محیطی، مجوز احداث واحد جدید در شهرک تخصصی روی صادر نمی‌شود گفت: مطالعات زیست و محیطی مربوط به این شهرک ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در این مطالعات تأثیراتی آلایندگی واحدها به زمین، هوا و حیوان موردبررسی قرار می‌گیرد. بعد از مشخص شدن نتیجه این مطالعات تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

منبع: مهر 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید