Performancing Metrics

۸۰درصد کارگران بدهی معوق دارند | اتاق خبر
کد خبر: 310283
تاریخ انتشار: 29 دی 1394 - 15:28
دبیر کانون انجمن های صنفی کارگران با اشاره به اینکه دستمزد کارگران تنها کفاف یک هفته را می‌دهد گفت:حدود ۸۰ درصد کارگران بدهی معوق دارند، چرا که دستمزد‌ها کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد. به همین دلیل امورات خود را با قرض می گذرانند.

اتاق خبر: هادی ابوی با بیان اینکه تلاش‌های بسیاری شده است تا مطالب علمی در شورای عالی کار ارائه شود گفت: استراتژی نمایندگان کارگری گفت‌وگو پیرامون دستمزد کارگران است نه چانه زنی.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛  وی ادامه داد:متأسفانه کارگران با حقوقی که دریافت می‌کنند تنها می‌توانند چند روزی از ماه را سپری کنند پس از آن مجبورند با بدهی امورات خود را بگذرانند. در تحقیقاتی که به دست آمده حدود 80 درصد کارگران بدهی معوق دارند، یعنی یا پول دستی از کسی دریافت کرده‌اند یا وام گرفته‌اند و اقساط خود را پرداخت نکرده‌اند.

 ابوی افزود:عمده کارگران چند شغله هستند،چند شغله بودن علاوه بر اینکه ظرفیت اشتغال را می‌گیرد،باعث فعالیت جوانان با حقوق حداقل وزارت کار می‌شود. تعیین دستمزد مطابق با نرخ تورم برای کارگران غیر قابل قبول است. چرا که شاخص‌هایی نرخ تورم را کاهش می دهد که در بحث کلان است. به طور مثال میزان معاملات مسکن نرخ تورم را کاهش می‌دهد. این معاملات مسکن در طی عمر کارگر یک بار اتفاق می‌افتد، اما در رابطه با اجاره مسکن هر ماه با آن درگیر است، حدود 70درصد حقوق خود را باید برای اجاره بها پرداخت کند، چرا که در میزان تورم برای کارگر محاسبه نمی شود.

 این فعال کارگری اظهار داشت: آمارها نشان دهنده این است از 1میلیون و 250هزار کارگاهی که در تأمین اجتماعی وجود دارد، کمتر از 2درصد کارگاه‌های بیشتر از 50 نفر هستند. عده ای که بیان می‌کنند با افزایش دستمزد کارخانه‌ها تعطیل می‌شود بزرگ نمایی می‌کنند.کارگران مطالباتی را از سال‌های قبل دارند، همواره دستمزد کارگران مطابق نرخ تورم امسال برای سال بعد تعیین می‌شود،همین موضوع باعث عقب ماندگی مزدی هر ساله کارگران می‌شود.

وی بیان کرد: نظر کارگران افزایش مزد مطابق نرخ تورم همراه جبران عقب ماندگی مزدی از سال‌های قبل است.  منظور از خط فقر این است که کارگران اگر تا آن میزان داشته باشد، زندگی‌اش با چالش روبرو است. خط فقر در حال حاضر برای کارگران 3 میلیون  و 200 هزار تومان است. یعنی اگر این میزان درآمد را داشته باشد، می‌تواند یک زندگی معمولی داشته باشد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید