Performancing Metrics

مشکل کشاورزی کشور سومدیریت است نه تحریم ! | اتاق خبر
کد خبر: 310374
تاریخ انتشار: 1 بهمن 1394 - 12:01
نائب رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی خانه اقتصاد ایران
اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها باعث شده است که در تمام عرصه های اقتصادی کشور و همچنین مردم عادی نوعی امیدواری نسبت به رفع و کم شدن مشکلات اقتصادی به وجود بیاید. با این حال بیشتر کارشناسان و فعالان اقتصادی عقیده دارند که نباید منتظر معجزه ای برای حل شد

اتاق خبر- اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها باعث شده است که در تمام عرصه های اقتصادی کشور و همچنین مردم عادی نوعی امیدواری نسبت به رفع و کم شدن مشکلات اقتصادی به وجود بیاید. با این حال بیشتر کارشناسان و فعالان اقتصادی عقیده دارند که نباید منتظر معجزه ای برای حل شدن مشکلات کشور بود.
این افراد معتقد هستند که کمتر از نیمی از مشکلات اقتصادی در کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم به تحریم ها ارتباط دارد و مسائلی مانند سومدیریت و ضعف فناوری در کشور تاثیر بیشتری بر مشکلات اقتصادی دارند.
نائب رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی خانه اقتصاد ایران نیز معتقد است نباید منتظر معجزه در بخش کشاورزی ماند و مشکلات این بخش فراتر از آن است که تنها با برداشته شدن تحریم ها مشکلات این بخش از میان برود.
سید حسین میرلوحی با استقبال از رفع تحریم ها اعلام کرد که به نظر نمی رسد که رفع تحریم ها بتواند تحول اساسی در جامعه و اقتصاد کشور به وجود بیاورد.
میرلوحی در گفت و گو با اتاق خبر با تاکید بر وجود سومدیریت در بروز مشکلات اقتصادی در کنار تحریم ها گفت: به نظر من بیش از 30 درصد از مشکلات اقتصادی کشور به تحریم ها ارتباط دارد. با این حال موضوع هایی که رفع تحریم ها باعث تاثیر گذاری بر آنها می شود مانند صنعت توریسم و نرخ ارز در اولویت بیشتری نسبت به بخش کشاورزی قرار دارند و با سرعت بیشتری به رفع تحریم ها واکنش نشان می دهند. اما کشاورزی موضوعی دراز مدت و پایدار است و اگر تاثیر گذاری رفع تحریم ها را در این بخش را بخواهیم در نظر بگیریم در زمینه آسانتر شدن واردات ادوات کشاورزی و مواد شیمیایی از خارج از کشور است.
نائب رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی خانه اقتصاد ایران با رد ممنوعیت واردات ماشین های کشاورزی به دلیل تحریم ها گفت: من بعید می دانم کسی که قصد وارد کردن ماشین های کشاورزی را به کشور داشته باشد به دلیل تحریم در وارد کردن آن به مشکل برخورد کند، آن هم در شرایطی که افراد می توانند خودروی خارجی را به راحتی وارد کشور کنند. در حقیقت عزمی برای ورود ادوات جدید کشاورزی به کشور نبوده و این کار ریشه در مسائل داخلی مانند نبود تجمیع اراضی دارد.
وی در مورد تک نرخی شدن ارز و تاثیر آن بر صنعت کشاورزی کشور، با اعلام اینکه در بیشتر نقاط دنیا تک نرخی شدن ارز مورد قبول واقع شده است گفت: در این شرایط به نظر می رسد که ما باید از تجربه کشور های دنیا در این مورد استفاده کنیم. من به شخصه موافق تک نرخی شدن نرخ ارز هستم. در مورد تاثیر نرخ ارز بر کشاورزی با توجه به این که بذر محصولات اصلاح شده و برخی از سموم و کود های شیمیایی کشاورزی از خارج از کشور می آید نرخ ارز از این طریق بر بخش کشاورزی تاثیر گذار است.
میرلوحی در پایان با ابراز نگرانی از از دست دادن بازار های صادراتی کشاورزی کشور و با ذکر مثالی در مورد مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به روسیه، گفت: در صورتی که برنامه ریزی ها برای صادر کردن محصولات کشاورزی باشد برای این کار نیاز داریم که در سطح جهانی بازار های جدیدی پیدا کنیم. اما در شرایط فعلی مشکلات بخش کشاورزی به خصوص در زمینه هایی مانند ترانزیت کالا و نبود تنوع در محصولات باعث شده که فرصت های پیش آمده مانند بازار روسیه به سرعت در حال از دست رفتن باشد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید