Performancing Metrics

هدف اول تحریم‌ها صنعت نفت بود | اتاق خبر
کد خبر: 310687
تاریخ انتشار: 30 دی 1394 - 16:27
معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با اشاره به اینکه هدف اول تحریم‌ها فلج‌ کردن صنعت نفت بوده است، گفت: باید در پساتحریم به بازیگرانی که در این هشت سال تحریم فعالیت کردند حق و نقش داد.

اتاق خبر: محمدرضا مقدم در همایش حفاری، اظهار کرد: در آینده وارد فضای جدیدی می‌شویم که باید قبول کنیم قواعد بازی جدیدی دارد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی تمام شرکت‌های حفاری کشور را ترک کردند، خاطر نشان کرد: در این سال‌ها زحمات زیادی کشیده شده است که این صنعت در داخل کشور برپا شود و الان صنعت حفاری داخلی به جایگاه خوبی رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت ادامه داد: حتی در دوران تحریم برخی شرکت‌ها عرصه را ترک کردند، اما هرگز این زمین خالی نماند و شرکت‌ها حفاری نشان دادند که در شرایط سخت با استعداد می‌توانند کار کنند.

مقدم افزود: در حوزه ساخت تجهیزات نیز اتفاقات خوبی افتاده است و ما توانستیم به سطح و پتانسیل خوبی برسیم.

وی با بیان اینکه ایران از پس از انقلاب اسلامی به نوعی تحت تحریم ‌بوده است و این تحریم‌ها تنها در یک دوره علنی شد و به تحریم‌های فلج کننده تبدیل شد، تصریح کرد: هدف اول این تحریم‌ها نیز فلج‌کردن صنعت نفت بود و به آن نیز عمل شد تا حدی که ما یک پیچ و مهره ساده را نیز نمی‌توانستیم از مسیر درست وارد کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت خاطر نشان کرد: در این شرایط پروژه‌های فعال کشور ادامه یافتند و تامین انرژی داخلی و صادرات دچار‌ وقفه نشد و به امنیت انرژی کشور ضربه وارد نشد.

مقدم با تاکید بر اینکه شرکت‌های حفاری داخلی در این سال‌ها قواعد بازی را برای خودشان تعریف کردند، با این حال خسارت‌هایی نیز به صنعت حفاری وارد شد اظهار کرد: همه اینها مفت به دست نیامد، بلکه هزینه تولید افزایش یافت و چیزهای ناهنجاری نیز به وجود آمد که بر دستاوردها سایه انداخت.

وی با اشاره به محرومیت ایران از منابع ملی و فناوری طی سال‌های تحریم گفت: همین امر موجب شده فاصله زیادی بین ایران و فناوری‌های نوین به وجود آید. ما ادعا نمی‌کنیم که در بهترین شرایط کار کرده‌ایم، بلکه در شرایطی کار کردیم که دردسرهای زیادی داشته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت تصریح کرد: با این حال اگر همین شرایط برای کشورهای همسایه به وجود می‌آمد، حتی یک هفته نیز نمی‌توانستند ادامه دهند.

مقدم با تاکید بر لزوم برطرف کردن ضعف‌های تکنولوژی و فناوری در پساتحریم ادامه داد: تجربه کشورهایی که از روند تکنولوژی عقب مانده‌اند و برنامه و استراتژی مشخصی داشته‌اند مانند نروژ، برزیل، قزاقستان و چین، نشان می‌دهد که این کار، کار دشواری نیست بنابراین ما نیز می‌توانیم با درایت و نقشه راه درست این کار را انجام دهیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به قواعد بازی و بازیگران جدید در پساتحریم خاطر نشان کرد: در این دوران دو راه پیش‌ رویمان است یکی این‌که فاقد استراتژی و اهداف معین باشیم و قواعد بازیگران و نقش هر کدام را درست تعریف نکنیم و دیگری تدوین استراتژی است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت عنوان کرد: لازم است در شرایط جدید ما قواعدی را تنظیم کنیم و جایگاه بازیگران را مشخص کنیم. شرکت‌هایی که طی هشت سال گذشته در دوران تحریم فعالیت کرده‌اند در شرایط جدید باید حق و نقش داشته باشند.

مقدم تصریح کرد: همچنین قواعدی وجود دارد که باید تغییر کند و برای این تغییر نیز لازم است اجماع وجود داشته باشد، چرا که منابع نفت و گاز بین نسلی است و متعلق به یک نسل نیست. بنابراین تعیین قواعد بازی نیازمند اجماع ملی است تا بازی برد – برد شکل بگیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با اشاره به این‌که تدوین استراتژی و نقشه راه برای صنعت نفت از دو سال پیش و همزمان با طرح مباحث اقتصاد مقاومتی مطرح شده است، گفت: با این حال هنوز به طور جدی وارد کار نشده‌ایم.

مقدم با اشاره به لزوم مدیریت فناوری و نظام نوآوری فناورانه خاطر نشان کرد: ما باید در نقشه راه خود بین فناوری‌های مختلف تفاوت قائل شویم. برای مثال یکسری از نوآوری‌ها مربوط به بحث مهارت می‌شود که می‌توان در این زمینه به مطالعه مخزن اشاره کرد و یکسری دیگر مربوط به توسعه علم و فناوری است که در این زمینه خدمات نوین ارائه می‌شود. کیفیت محصول و فرآیند تولید بهبود پیدا می‌کند و هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

وی در ادامه بر لزوم توجه به پروژه‌ها و منابع پولی مورد نیاز آنها تاکید و اظهار کرد: اگر نیازمند انتقال و توسعه تکنولوژی هستیم باید از این ظرفیت استفاده کنیم وگرنه از دست می‌رود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت ادامه داد: نقش منابع مالی برای کشورهای در حال توسعه اهمیت دارد و در این کشورها بازار در مقابل گرفتن تکنولوژی قرار می‌گیرد.

مقدم همچنین با تاکید بر لزوم برون‌نگری در پساتحریم تصریح کرد: لازم است دیگر تنها هدف ما تامین نیاز داخلی نباشد، بلکه از استعداد‌های بین‌المللی خود استفاده و خدمات فنی و مهندسی را صادر کنیم.

وی بیان کرد: لازم است پیش از این حالت گیج که ممکن است استعدادها را از بین ببرد خارج شویم و بلوغ نشان دهیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: خواسته اصلی ما این است که در برنامه‌ریزی آینده مشخص شود که خدمات حفاری ما در کجا قرار دارد و از نظر بلوغ فناوری و ارائه‌ی خدمات در کجا هستیم. اگر ندانیم کجا قرار داریم نمی‌توانیم پیشرفت‌مان را در آینده بررسی کنیم.

مقدم اظهار کرد: در بخش‌های بالادستی صنعت نفت در اجرا نیازمند خدمات پیمانکاری و حفاری است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید