Performancing Metrics

ارتقای جایگاه اتاق های بازرگانی به اتکای ظرفیت کارشناسی | اتاق خبر
کد خبر: 310774
تاریخ انتشار: 30 دی 1394 - 21:21
گردهمایی رؤسای اتاق‌های سراسر کشور به میزبانی اتاق تهران در جزیره کیش برگزار شد. نحوه خدمات رسانی اتاق‌ها به اعضای خود محور این جلسه قرار گرفت.

اتاق خبر: در این نشست مقرر شد کمیته‌ای با هدف بررسی چالش‌های اتاق‌ها در سراسر کشور و ارائه خدمات لازم به اعضا تشکیل شود. همچنین در اولین فرصت نشستی برای تصمیم‌گیری درخصوص بهره‌گیری بهتر از شرایط پسا تحریم تشکیل شود.

 بنا بر این گزارش به نقل از اتاق ایران؛ رؤسای اتاق های سراسر کشور تصمیم گرفتند که از سال 95 عملکرد نمایندگان اتاق ها در هیأت های تجدیدنظر مالیاتی را پایش کرده و نمایندگان ضعیف را تغییر دهند.

همچنین مقرر شد نظرسنجی در مورد رضایت مندی از خدمات اتاق توسط اتاق‌های سراسر کشور انجام شود و نتیجه آن در اختیار اتاق ایران قرار گیرد.

«محسن جلال‌پور» رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور با اشاره به این نکته که اتاق ایران به عنوان سخنگوی بخش اقتصاد غیردولتی بر این باور است که باید بیشترین اثرگذاری را در اقتصاد داشته باشد، تصریح کرد: متأسفانه بین 9 دهه گذشته ایران به سمت دولتی‌تر شدن قدم برداشت که این موضوع جای تأمل دارد. مسأله اصلی اینجاست که باید ظرفیت‌ها و تجربیات رکود را جدی گرفته و از آن‌ها درس بیاموزیم.

وی با تأکید بر لزوم تغییر پارادایم اقتصادی کشور، تصریح کرد: بخش اقتصادی غیردولتی ظرفیت و توان لازم برای حرکت به سمت توسعه اقتصادی را دارد.

رئیس اتاق ایران در مورد ارائه خدمات اتاق‌ها به اعضای خود گفت: باید بپذیریم تا رسیدن به نظم در این بخش شاهد اختلال‌ها و موازی کاری‌هایی هستیم. بنابراین در وهله اول از اتاق‌ها می خواهیم که در بخش‌های مختلف فعال شوند. اتاق‌ها باید حضور خود را در اقتصاد کشور پررنگ تر کنند، البته حرکت‌هایی در این مسیر شروع شده که قابل توجه هستند.

جلال‌پور همه‌گیر بودن، ارائه کارهای کارشناسی و مستند و نگاه ملی در فعالیت‌ها را سه سرمایه مهم اتاق‌های بازرگانی دانست و تأکید کرد: اگر این سه سرمایه از سوی اتاق‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرند به طور قطع در رسیدن به اهداف کلان خود موفق خواهیم بود.

به اعتقاد وی ارتقای جایگاه اتاق با همین سه موضوع قابل تحقق است. البته در کنار آن‌ها نباید اصل مشورت، تعامل و گفتگو را فراموش نکنیم.

«مسعود خوانساری» رئیس اتاق تهران و نایب رئیس اتاق ایران نیز به ارائه گزارشی از آنچه در اتاق تهران با هدف خدمت رسانی به اعضا انجام می شود، پرداخت.

براساس اظهارات وی فراگیر کردن عضویت مهمترین رویکردی است که در این اتاق دنبال می شود. چابک سازی سازمان، توجه به اصل بهره وری نیروی انسانی، بازنگری در چارت سازمانی، برگزاری دوره‌های آموزشی و تنظیم آیین نامه های مختلف بر جلوگیری از رفتارهای سلیقه ای از جمله اقداماتی هستند که در این اتاق صورت گرفته است.

نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به این مطلب که به صورت روزانه بین 50 تا 70 کارت بازرگانی از سوی اتاق تهران تمدید یا صادر می شود، گفت: در این دوره هیأت نمایندگان اتاق به دنبال آن که در فرآیند صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی تغییر و تحولی ایجاد کرده و در این راستا لزوم ارائه سوءپیشینه را مورد توجه قرار دادیم. در مورد اهلیت افراد نیز چارچوب جدیدی را تعریف کردیم که براساس آن جلو می‌رویم.

خوانساری با انتقاد از برخی استفاده‌های نادرست از کارت‌های یک بار مصرف، پایش در اطلاعات افراد را برای جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌ها مهم و ضروری عنوان کرد و گفت: طی چند ماه گذشته کارت‌های صادرشده را از طریق پست برای افراد متقاضی صادر کردیم تا از این طریق بر اطلاعات پستی افراد نظارت صورت گیرد. اگر در فرآیند این اقدام شاهد برگشت محموله پستی باشیم کارت بازرگانی فرد مورد نظر باطل می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت 66 کمیسیون بدوی و تجدیدنظر و 54 کمیسیون مالیاتی در استان تهران از وجود ارتباط مؤثر آن‌ها با اتاق تهران از این سخن گفت و ادامه داد: نمایندگان اتاق تهران با حضور در این کمیسیون‌ها به بررسی و پایش موضوعات پرداخته که برای رسیدن به نتایج بهتر تصمیم داریم حضور نمایندگان خود در این مراکز را ساماندهی کنیم.

رئیس اتاق تهران تعداد اعضای این اتاق را 15 هزار نفر عنوان کرد و گفت: این میزان نیروی انسانی ظرفیت مهمی تلقی می‌شود که می‌توانیم از حضور آن‌ها به عنوان اعضای اتاق برای انعقاد قرارداد بیمه‌ای، بیمه‌های تکمیلی، خدمات رفاهی و مواردی از این دست با تخفیف‌های ویژه استفاده کنیم.

خوانساری در ادامه موضوع آموزش را مورد توجه قرار داد و از برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی در اتاق تهران خبر داد.

برگزاری نشست‌های اقتصادی به صورت ماهانه با حضور اقتصاددانان داخلی و خارجی از دیگر مواردی بود که مورد توجه نایب رئیس اتاق ایران قرار گرفت.

وی همچنین بالا بردن اطلاعات جامعه در مورد ضرورت و اهمیت سرمایه گذاری در اقتصاد کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: اتاق تهران تصمیم دارد برای بالا بردن سطح آگاهی جامعه از ضرورت سرمایه‌گذاری در کشور و نقش کلیدی آن در توسعه اقتصادی، فیلم‌های کوتاهی تهیه کند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید