Performancing Metrics

مربیان پیش‌دبستانی به استخدام دولتی امیدوار نباشند | اتاق خبر
کد خبر: 310795
تاریخ انتشار: 1 بهمن 1394 - 12:30
ایسنا نوشت: مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: مربیان پیش‌دبستانی نباید به استخدام دولتی امیدوار باشند اما می‌توانند با شرکت در کلاس‌های آزاد دانشگاه فرهنگیان، هویت‌دار شوند.

اتاق خبر - رخساره فضلی صبح امروز در همایش استانی پرورش مهارت‌های تفکر در کودکان، اظهار کرد: مربیان پیش‌دبستانی می‌توانند با شرکت در کلاس‌های آزاد دانشگاه فرهنگیان درجه‌بندی شده و کارت مربیگری دریافت کنند. در واقع براساس مفاد درج‌شده روی کارت، مربیان درجه سه کسانی هستند که از حداقل شروط مورد نیاز برای مربیگری برخوردارند و مربیان درجه یک نیز می‌توانند در کمیته تولید محتوای پیش‌دبستانی عضو شده و در صورت تقاضا برای راه‌اندازی پیش‌دبستانی، در اولویت باشند.

این مسئول به اجرای طرح سنجش برای شناسایی کودکان با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: متاسفانه تاکنون برای بچه‌های دیرآموز در نظام آموزشی هیچ برنامه به خصوصی گنجانده نشده بود، اما با اجرای طرح مذکور در مقاطع پیش‌دبستانی، کودکانی با این ویژگی از بهمن ماه به مدت هفت ماه فرصت دارند که برنامه‌های تخصصی مداخله را آموخته و اعتماد به نفسشان را تقویت کنند؛ این در حالی است که خوشبختانه استان زنجان در مناطق یک و دو، طرح سنجش کودکان با نیازهای ویژه را اجرا می‌کند.

وی انعطاف‌پذیری را از مهم‌ترین موارد مورد توجه برای مربیان پیش‌دبستانی برشمرد و افزود: نوآموز حق دارد که برنامه‌های پیش روی خود را انتخاب کند. علاوه بر این، نوآموزان باید در مراکز پیش‌دبستانی به نگرش مثبت نسبت به خود و ارتباط با دیگران دست یابند و سرمایه‌گذاری در این دوره نیز نباید فقط منوط به سرمایه‌گذاری مادی باشد. در واقع مربی پیش‌دبستانی باید توانمند بوده و دین خود را نسبت به کودکان ادا کند.

فضلی با بیان این‌که در حال حاضر 18 موسسه قرآنی و بیش از 10 موسسه و نهاد در کشور در زمینه پیش‌دبستانی فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: همه این مراکز باید از قوانین، محتوا و چارچوب‌های نظارتی آموزش و پرورش تبعیت کنند. این در حالی است که خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش در مدیریت یک‌پارچه با سازمان بهزیستی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به توافق رسیده و تا کنون توانسته 55.4 درصد از کودکان کشور را پوشش دهد؛ در واقع نرخ پوشش پیش‌دبستانی نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل قبولی دارد اما هنوز هم آن‌طور که باید پاسخگوی نیازهای تربیتی موجود نیست.

مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به این‌که برای تربیت اصولی نسل‌های آتی، راهی جز تفکر و تامل وجود ندارد، تصریح کرد: دوره پیش‌دبستانی در سند تحول بنیادین، دوره رسمی دو ساله است و مقام معظم رهبری نیز این سند را سند مادر آموزش و پرورش برشمرده‌اند. این در حالی است که مدیریت یک‌پارچه و پرهیز از آموزش‌های سلیقه‌ای، گسترش عدالت آموزشی در مناطق محروم، کم‌برخوردار و دوزبانه، کیفیت‌بخشی به مطالب آموزشی، نهادینه کردن هویت ایرانی- اسلامی و بسترسازی برای تربیت اسلامی از چشم‌اندازهای دفتر آموزش پیش‌دبستانی به شمار می‌رود.

این مسئول، ظرافت و دقت را پایه‌های آموزش برای پیش‌دبستانی‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: فضای پیش‌دبستان‌ها، باید جدید و در خور شان کودکان جمهوری اسلامی باشد؛ چراکه زیربنا و شاکله هر کودکی از تولد تا سنین دبستان شکل می‌گیرد و به عبارتی می‌توان گفت این دوره از زندگی، بسیار حیاتی و سرنوشت‌ساز است و اگر والدین و یا سیستم آموزش و پرورش در آموزش برخی مسائل تربیتی به کودک زیر هشت سال کوتاهی کنند، ممکن است با عواقب جبران‌ناپذیر این قصور مواجه شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در ادامه این همایش با تاکید بر این‌که آموزش و پرورش در هر کشوری، اصلی‌ترین نهاد رشد و توسعه است، گفت: برای برخورداری از آموزش و پرورش موفق، باید توجه خود را معطوف پیش‌دبستانی کنیم.

مرتضی تمجیدی اظهار کرد: زیرساخت تربیت منابع انسانی به عهده آموزش و پرورش است و تحقیقات تربیتی به صراحت نشان می‌دهد که بین آموزش در دوره پیش‌دبستانی و موفقیت در رده‌های بالاتر، ارتباط مستقیم وجود دارد.در حال حاضر نیز 55 درصد از کودکان استان زنجان تحت آموزش‌های پیش‌دبستانی قرار دارند ولی این رقم، مطلوب نظر ما نیست.

این مسئول ادامه داد: پیش‌دبستانی ضرورتی است که برای رشد کمی و کیفی نیازمند حمایت همه دستگاه‌هاست. در واقع تعلیم و تربیت در وهله اول نیازمند توسعه پیش‌دبستانی است و برای این‌که دانش‌آموزان دوره ابتدایی بتوانند از رشد و شکوفایی چشمگیری برخوردار باشند نیازمند توجه ویژه به این مقطع رسمی از آموزش ابتدایی هستیم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید