Performancing Metrics

کشف دیوانه‌وار ریاضی‌دانان: یک عدد اول 22 میلیون رقمی! | اتاق خبر
کد خبر: 310852
تاریخ انتشار: 1 بهمن 1394 - 15:17
شاید برای افرادی مانند من که چندان دل‌ خوشی از ریاضیات ندارند، کشف یک عدد اول جدید، چندان اهمیتی نداشته باشد ولی وقتی که به عمق این خبر وارد شوید، حتی اگر از ریاضی متنفر باشید نیز شگفت‌زده خواهید شد زیرا این عدد بر اساس هر مقیاس و قاعده‌ای، بسیار بزرگ محس

اتاق خبر - همه ما در دوران راهنمایی با مفهوم اعداد اول آشنا شده‌ایم و می‌دانیم که بر اساس تعریف، اعداد اول، اعدادی هستند که تنها بر خودشان و 1 تقسیم‌پذیر باشند. با این‌ وجود شرایط این اعداد به نحوی است که نمی‌توان انتظار داشت که با بزرگ‌تر شدن عدد، شانس دست‌یابی به آن‌ها کاهش پیدا نکند.

به‌تازگی دانشمندان موفق شده‌اند تا بزرگ‌ترین عدد اول ثبت‌شده در تاریخ را به دست بیاورند. این عدد عجیب‌وغریب، 22 میلیون رقم دارد و حتی نوشتن آن در اینجا بسیار دشوار است.

این عدد از نظر ریاضی با نام 274,207,281 – 1 خوانده می‌شود و به‌طور دقیق دارای طول 22 میلیون و 338 هزار و 618 رقم است. شایان‌ذکر است که پیش‌ازاین بزرگ‌ترین عدد اول جهان 257,885,161 – 1 بود که 5 میلیون رقم، طول داشت. ناگفته نماند که این عدد در سال 2013 کشف شده بود و هم‌اکنون پس از گذشت تنها 3 سال شاهد کشف عددی نزدیک به 4 و نیم برابر طولانی‌تر از آن هستیم.

این عدد توسط دانشمندی به نام کرتیس کوپر (Curtis Cooper) در دانشگاه میسوری به‌دست‌آمده است و برای محاسبه آن از نسخه‌ بهینه‌سازی شده نرم‌افزار GIMPS استفاده شده است. به کمک بهینه‌سازی انجام شده بر روی این نرم‌افزار، به نظر می‌رسد که زمان زیادی برای مشاهده نخستین عدد اول 1 میلیارد رقمی جهان باقی نمانده باشد و عددی که به‌تازگی کشف شده است، به‌زودی تاج پادشاهی را تقدیم اعداد دیگر خواهد کرد.

منبع: آی تی رسان

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید