Performancing Metrics

«انگشتری ژنرال ماسیاس» درباره جنگ زمین است | اتاق خبر
کد خبر: 311090
تاریخ انتشار: 2 بهمن 1394 - 22:34
کارگردان «انگشتری ژنرال ماسیاس» با اشاره به اینکه این نمایش درباره انقلاب مکزیک است، عنوان کرد تلاش شده در این اجرا به نقد فعالیت های افراطی همچون کارهای گروه داعش بپردازیم.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر مهدی پاشایی تهیه کننده و کارگردان نمایش «انگشتری ژنرال ماسیاس» گفت: این نمایش نوشته ژوزفینا نیگلی نویسنده مکزیکی معاصر است که پیش از این در سال ۸۳ در تالار خورشید مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته بود و حال قرار است از ۱۵ بهمن ماه ساعت ۱۸ اجرای خود را در تماشاخانه باران آغاز کند.

وی درباره مضمون این اثر توضیح داد: نمایش در دهه ابتدایی قرن ۲۰ و سال های ۱۹۱۰ به بعد رخ می دهد و درباره انقلاب مکزیک که معروف به «جنگ زمین» بوده، است. این نمایش جنگ بین ارتش و ژنرال ها با گروه های روستایی را به نمایش می گذارد. در آن دوره زمانی ارتش قصد داشته به زور زمین ها را از دست روستایی‌ها بگیرد و آنها را به رعیت هایی که برای دولت کار می کنند، تبدیل کند. ماجراهای آن دوران در فیلم «زنده باد زاپاتا» به کارگردانی الیا کازان به تصویر کشیده شده است. سردسته انقلابیان آن دوره املیانو زاپاتا و پانچو ویلا بوده اند.

پاشایی درباره داستان نمایش گفت: این اثر ماجرای ژنرال بلندپایه ارتش است که اسیر انقلابیون شده و قرار می شود به جای اعدام شدن با انقلابیون معامله کند. به این ترتیب قرار می شود دو نفر از انقلابیون که قصد کسب اطلاعاتی را دارند به منزل ژنرال ماسیاس رفته و با ارایه انگشتری از جانب وی از همسر ژنرال کمک بگیرند و او به آنها پناه دهد. راکوئل همسر ژنرال ماسیاس زنی به شدت آرمان گرا و طرفدار ارتش فدرال است و اعتقاداتی دارد که به خاطر آن جنگ و کشتار را مجاز می شمارد. از همینجا چالش بین این زن و انقلابیون آغاز می شود که پایان خوشی نخواهد داشت.

وی درباره انتخاب مرجان شیرمحمدی برای نقش راکوئل بیان کرد: من سال ها قبل شاگرد استاد سمندریان بودم و می دانستم که قبل از ما مرجان شیرمحمدی نزد استاد سمندریان دوره دیده است. این مساله یکی از دلایل انتخاب خانم شیرمحمدی برای این نمایش بود. نکته دیگر اینکه وی کاملا مناسب ایفای این نقش به حساب می آید.

این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی نمایش متذکر شد: نمایش رئالیستی نوشته شده است اما صحنه پردازی به شکل واقع گرایانه طراحی نشده است. شخصیت های انقلابی نمایش ناتورالیستی طراحی شده اند و تلاش شده فضای اثر به موقعیت های جنگی و حضور افراد افراطی که در دنیای امروز هم وجود دارند و نمونه اش گروه تروریستی داعش است، نزدیک شویم.

وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: سعی کرده ام در اجرای این اثر نمایشی بتوانیم حتی کسی را که برای اولین بار است تئاتر می بیند، جذب کنیم. تلاش ما این است که تنها برای یک گروه خاص نمایش اجرا نکنیم تا همه قشر مخاطب بتوانند از دیدن کار لذت ببرند.

مرجان شیرمحمدی، علیرضا مهران، مجید نوروزی، صدف نورمحمد و مهدی پاشایی بازیگران این نمایش هستند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از گروه کارگردانی: مژگان حسینی، مهدیه سیفی، طراح صحنه: میلاد نیک آبادی، طراح لباس: الهام محمدی، طراح نور: محمد آزادی، طراح گریم: ویدا حیدری
طراح پوستر و بروشور: امیر شیرمحمدی، موسیقی: مهدی پاشایی، عکاس: مریم دیهول، مدیر روابط بین الملل: علی صادقی خواه، مشاور رسانه ای: مهرانگیز قهرمانی.

نمایش «انگشتری ژنرال ماسیاس» به کارگردانی مهدی پاشایی بهمن و اسفندماه سال جاری در تماشاخانه باران به صحنه می رود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید