Performancing Metrics

آلمان ها می آیند | اتاق خبر
کد خبر: 311215
تاریخ انتشار: 3 بهمن 1394 - 13:05
صنعت خودرو در هفته ای که گذشت
تولید بنز در ایران، نظرات منتقدان و کارشناسان در مورد صنعت خودرو در دوران پسا برجام، ماجرای تحویل خودروی معیوب به متقاضیان وام 25 میلیونی خودرو و افشای دستکاری فیات کرایسلر در آمار فروش از مهمترین اخبار هفته گذشته صنعت خودرو بودند.

اتاق خبر –محمد حسن گودرزی: بازار خودرو و اخبار مربوط به آن همواره جز مسائلی هستند که مورد توجه مردم در تمام کشورها است. این موضوع همچنین در کشوری مانند ایران با حساسیت قابل توجه افکار عمومی و مردم روبرو است. در هفته ای که گذشت امضا تفاهم نامه میان دو خودرو ساز ایرانی و آلمانی، نظرات منتقدان و کارشناسان خودرو در مورد پسا تحریم و تاثیر آن بر صنعت خودرو و مشکلات فولکس واگن و فیات از جمله اخبار مورد توجه حوزه خودرو در هفته گذشته بود.

اتاق خبر تلاش دارد در پایان هر هفته یک گزارش خبری و تحلیلی از این بازار را منتشر کند. گزارش پیش رو در همین راستا به رشته تحریر درآمده است:
آلمان ها در پی فتح بازار خودروی ایران
ظاهرا آلمان ها در تلاش برای بیرون کشیدن بازار خودروی ایران از دست فرانسوی ها هستند. شاهد این مدعا صحبت های مديرعامل گروه صنعتي ایران‌خودرو و ولفگانگ برنارد، عضو هيات مديره شركت دايملر است. دايملر به عنوان بزرگترین تولیدکننده کامیون در جهان و ایران‌خودرو كه بزرگترين خودروساز خاورميانه به شمار مي‌آيد، قصد دارند با تاسيس يك شركت مشترك، از مزيت‌هاي نسبي يكديگر استفاده كرده و ضمن تحكيم جايگاه خود، يك قطب توليد خودروهاي تجاري در منطقه را ايجاد كنند.
اين تفاهم‌نامه مشترك توسط هاشم يكه‌زارع،‌ مديرعامل گروه صنعتي ایران‌خودرو و ولفگانگ برنارد، عضو هيات مديره شركت دايملر با حضور جمعي از مديران ارشد دو خودروساز بزرگ در شركت ایران‌خودرو به امضا رسيد.


يكه‌زارع در اين نشست مشترك گفت: گروه صنعتي ایران‌خودرو در دور جديد همكاري‌هاي بين المللي خود، رويكردي كاملا متفاوت با گذشته در پيش گرفته و بر حضور و سرمايه گذاري مشترك طرف مقابل تاكيد دارد.
وي با بيان اينكه سرمشق گروه صنعتي ایران‌خودرو در همكاري‌هاي جديد، حفظ و ارتقاي منافع ملي است، افزود: دايملر و شركت بنز سابقه قابل اعتنا و اتكائي در همكاري با گروه صنعتي ایران‌خودرو داشته‌اند كه اين امر مي‌تواند در مسير پيش روي اين دو خودروساز راهگشا باشد.
ولفگانگ برنارد، عضو هیات مدیره دایملر آ. گ. نيز اظهار كرد: محصولات تجاری دایملر همیشه در ایران از محبوبیت برخوردار بوده است و در حال حاضر خودروهای تجاری از تقاضای بالایی در ایران برخودار هستند. بنابراین پس از لغو تحریم‌های ایران، ما در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری سریع کسب و کارمان در این بازار هستیم. امضای تفاهم نامه با شریک تجاری مان در ایران، پیش نیاز مهمی برای از سرگیری سریع این کسب و کار است.


براساس اين گزارش دايملر و ايران‌خودرو پس از امضاي اين تفاهم‌نامه در يك بيانيه مشترك اهداف و برنامه‌هاي خود براي از سرگيري همكاري‌ها را تشريح كردند. در اين بيانيه آمده است: «ایران‌خودرو دیزل یکی از شرکت‌های تابعه گروه صنعتی ایران خودرو، بزرگترین تولیده کننده خودرو در منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) است که بیش از 50 درصد سهم بازار را در ایران داشته و بیش از نیم قرن است که با دایملر همکاری دارد.»

اولویت: بازاریابی
در هفته گذشته برجام به طور رسمی به اجرا درآمد و تحریم های اقتصادی مرتبط با برنامه هسته ای به طور رسمی برداشته شد. صنعت خودرو نیز به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان کشور در تلاش است که از این فرصت به دست امده نهایت استفاده را کند. در این بین شماری از کارشناسان و فعالان بخش خودرو نیز نظرات خود را در این باره گفتند. برای مثال بهرام شهریاری فعال اقتصادی و قطعه ساز در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر لغو تحریم ها بر صنعت قطعه سازی و خودرو ایران باز شدن بازارهای جهانی به روی صنایع خودرو سازی کشور را مهمترین تاثیر لغو تحریم ها دانست.


شهریاری در گفت و گو با اتاق خبرداشت، با تاکید بر تلاش صنایع خودروسازی و قطعه سازی در دوران پساتحریم در بخش بازاریابی، گفت: دو مورد خودروسازان شرایط تا حدودی متفاوت است اما قطعه سازان به دلیل مشکلاتی که در زمینه تولید دارند بهتر است با تشکیل کنسرسیوم و شرکت های مدیریت صادرات، امر بازاریابی و صادرات به خارج از کشور را انجام دهند.
این فعال اقتصادی با اشاره به شرایط سیاسی و اقتصادی منطقه و نیاز شدید کشورهای همسایه به خودرو این کشورها را بازار خوبی برای صنعت خودرو و قطعه سازی کشور خواهند و ادامه داد: برای این کار خودروسازان باید بتوانند شرکای خارجی با تجربه ای را که قصد شراکت و نه مونتاژ داشته باشند را انتخاب کنند. با این حال باید مواظب باشیم که این فرصت را به راحتی از دست ندهیم.
همچنین فرهاد احتشام زاد رئیس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان خودرو با بیان اینکه خودرو های وارداتی به صورت غیر مستقیم به کشور وارد می شوند، ورود بدون واسطه خودرو های خارجی را یکی از تاثیرات لغو تحریم ها دانست.
احتشام زاد در گفت و گو با اتاق خبر داشت لغو تحریم ها را باعث کمتر شدن واردات خودرو از کشور های حاشیه خلیج فارس دانست و گفت: تاثیر دیگر لغو تحریم ها حضور نمایندگی های خودرو سازان خارجی در کشور است که باعث می شود که به طور مستقیم در ایران فعالیت کنند.


رئیس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان خودرو در پاسخ به سوالی در مورد برندهای فعال در ایران بازار خودروی ایران برای خودروسازان خارجی جذاب و بکر توصیف کرد. وی درباره تغییر قیمت خودرو ادامه داد: تغییری در شرایط نمایندگی هایی که به صورت مستقیم کار می کنند به وجود نخواهد آمد اما در مورد نمایندگی های غیر مستقیم لغو تحریم می تواند در شرایط آنها تغییر به وجود بیاورد. در مورد قیمت خودرو، نرخ ارز و عوامل غیرفنی در قیمت خودرو نقش دارند و جدا از تعرفه ورود خودرو به کشور نباید انتظار تغییر قیمت نهایی و افت قیمتی بالا را داشت. اما انتظار ما این است که تغییر خاصی در مورد قیمت خودرو در بازار به وجود نخواهد آمد.


خودروی معیوب به جای صفر
اعطای وام 25 میلیونی خرید خودرو که با حواشی بسیاری همراه بود بازهم خبرساز شده است. ماجرا از این قرار است در حالی که بیش از دو ماه از پایان طرح وام ۲۵میلیون تومانی خودرو می‌گذرد که خریداران خودرو در این طرح هرروز با مشکلات جدیدی روبه‌رو می‌شوند که تحویل خودروهای معیوب به‌جای صفر یکی از این مشکلات است.
یکی از فروشندگان خودرو هم در همین ارتباط می‌گوید: اکثر خودروهای فروخته شده در طرح وام 25 میلیون تومانی ایرادات فنی دارند و همین موضوع مردم را با مشکلاتی همراه کرده است.


وی با بیان اینکه در بازار این موضوع مطرح است که شرکت‌های خودروساز به‌جای مزایده خودروهای معیوب؛ آنها را در قالب وام 25 میلیون تومانی به مردم فروخته‌اند، گفت: برخی از این خودروها مشکل رنگ دارد به‌نحوی که باید 100 درصد رنگ بشوند اما 98 درصد رنگ شده‌اند، البته این نقص را مشتری متوجه نمی‌شود.
فروشنده دیگری با اعلام اینکه برخی از خودروهای سمند ال‌ایکس که مردم خریده‌اند در هزار کیلومتر تسمه پاره می‌کند، افزود: مردم وقتی که به نمایندگی مراجعه می‌کنند آنها فقط می‌گویند تسمه ایراد دارد و باید تعویض شود، حتی در برخی موارد نبود تسمه باعث می‌شود تا مردم چاره‌ای جز تعمیر آن نداشته باشند.

فیات متقلب !
در ورای مرزها دو واسطه فروش آمریکایی از فیات کرایسلر اتوموبیل شکایت و این شرکت را به انتشار نادرست آمار فروش متهم کردند.
شکایت مذکور اظهارات فیات کرایسلر اتوموبیل آمریکا را که اوایل ماه مدعی شده بود سال گذشته 2.2 میلیون خودرو فروخته و میزان فروش این شرکت در مقایسه با سال 2014 به میزان هفت درصد رشد کرده است را مورد تردید قرار می‌دهد.
فیات کرایسلر اتهامات مذکور را قویا رد کرده و به شدت از خود دفاع کرد. با اینهمه انتشار این خبر به ارزش سهام این شرکت ضربه زد و باعث سقوط 7.9 درصدی آن در میلان و 4.2 درصدی آن در نیویورک شد و معاملات سهام این شرکت در میلان به مدت کوتاهی متوقف شد.


شکایت مذکور در دادگاه فدرال آمریکا تنظیم شده و فیات کرایسلر اتوموبیل آمریکا را به اخاذی و کلاهبرداری متهم کرده و شاکیان این پرونده اعلام کرده اند رفتارهای غیرمنصفانه این شرکت به دو نمایندگی فروش ناپلتون در ایلینویز و فلوریدا لطمه زده است.
در خبری دیگر در ادامه حواشی ماجرای تقلب دستگاه سنجش آلایندگی فولکس واگن، مقامات آمریکایی پیشنهادهای فولکس واگن برای تعمیر خودروهای دیزلی آلاینده دو لیتری را ناقص و ناکافی تشخیص دادند.
این خبر یک روز پیش از دیدار ماتیاس مولر، مدیرعامل فولکس واگن با مقامات سازمان حفظ محیط زیست آمریکا در واشنگتن برای گفت وگو درباره پیشنهادات این شرکت در خصوص 600 هزار خودروی آلاینده در آمریکا منتشر شد.


سفر مولر به آمریکا نخستین دیدار وی از این کشور از زمان رسیدن به مدیرعاملی فولکس واگن در سپتامبر است و در شرایطی انجام می‌گیرد که مصرف کنندگان، واسطه‌های فروش خودرو و بازرسان و مقامات دولت آمریکا عصبانیت فزاینده ای نسبت به عدم رغبت فولکس واگن برای همکاری کامل در تحقیقات مربوط به تقلب این شرکت در تستهای آلایندگی دیزلی پیدا کرده اند.

نظرات
farnaz
| |
2016-01-23 14:10:03
ممنون مثل همیشه کامل و روان بود
فائزه معادی
| |
2016-01-27 15:53:14
ممنون
ADS
ADS
پربازدید