Performancing Metrics

مصرف سموم پر خطر در بخش کشاورزی یک سوم شد | اتاق خبر
کد خبر: 311393
تاریخ انتشار: 3 بهمن 1394 - 15:41
رئیس انجمن واردکنندگان کود و سم با اشاره به اینکه مصرف سموم پر خطر در کشور کاهش یافته است گفت: مصرف سموم پرخطر در سال ۷۵ ، ۲۹ درصد بود و در سال ۹۱ مصرف این سموم به کمتر از یک سوم یعنی ۸ درصد کاهش یافت.

اتاق خبر: مهدی حسینی یزدی در نشست خبری سومین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی با اشاره به اینکه درسومین این نمایشگاه تخصصی مربوطه هیچ شرکت، تولید‌کننده  یا واردکننده بدون مجوز حضور نخواهد داشت اظهارکرد: با  دادن مجوز واردات به بخش خصوصی در سال های اخیر بازار رقابتی ایجاد و منجر به افزایش کیفیت محصولات تولیدی شده است.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ وی افزود: با برداشته شدن تحریم ها و اجرای برجام و ورود و توسعه حضور برند های مطرح  و اصلی این بخش از کشورهای اروپایی، آمریکایی، کانادایی و تولید‌کنندگان برند اصلی به امر صادرات نهاده‌های کشاورزی به بازار می شود.

کشاورزان انتظار کاهش قیمت آفت‌کش‌ها را با رفع تحریم‌ها نداشته باشند

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی براینکه با توجه به لغو تحریم‌ها مصرف‌کنندگان این بخش(کشاورزان) چقدر می توانند انتظار کاهش قیمت کود و سموم را داشته باشند، گفت: دولت 700 تومان برای واردات هر لیتر سم و 2 هزار تومان هم برای واردات تکنیکال اخذ می‌‌‌‌کند و ثبت سموم هم 40 میلیون تومان هزینه دارد بنابراین با توجه به اینکه امکاناتی به تولید‌کننده و واردکننده داده نمی‌شود نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت.

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ادامه داد:  70 تا 80 درصد سموم مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود و تنها 20 تا 22 درصد سموم وارداتی است و از این 22 درصد حدود 8 تا 10 درصد از سموم نسل جدید توسط کمپانی‌های اروپایی وارد می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: حدود 75 تا 80 درصد کود توسط شرکت‌های دولتی و شبه دولتی تأمین می‌شود و 20 تا 22 درصد توسط واردکنندگان و تولید‌کنندگان کود تأمین می‌شود.

واردات کود وسم آمریکایی ممنوع نیست

محسن احمد مخبری عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود نیز اظهار کرد: در این نمایشگاه 92 غرفه حضور دارند که این غرفه‌ها متشکل از 33 تولید‌کننده کود، 61 وارد‌کننده کود، 40 تولید‌کننده سم، 37 واردکننده سم، 2 تولید‌کننده کود بیولوژیک، 10 واردکننده کود بیولوژیک ، 6 تولید‌کننده بذر داخلی ، 22 واردکننده بذرهای اصلاح شده خارجی، یک تولید‌کننده ابزار، 17 وارد کننده ابزار  است و بیش از 6 هزار محصول در معرض دید مصرف کنندگان است.
وی در پاسخ به سؤال تسنیم، مبنی بر اینکه با توجه به اینکه واردات کالای مصرفی از آمریکا بر اساس مصوبه دولت ممنوع است چرا این محصولات از آمریکا وارد می شود گفت: کود و سم هیچ کدام کالای مصرفی نیست و در دنیا از یک تکنولوژی بالایی برخوردار است.

مخبری اظهار داشت: فائو به دنبال ترویج مصرف کود ارگانیک است ولی با توجه به افزایش جمعیت جهان و امکانات کم محیط کشت این امکان وجود ندارد اما در کنار آن کشورهای پیشرفته دنیا تلاش کرده‌اند تا میزان باقی مانده سموم را به حداقل برسانند.

وی افزود: سم و کود با کشاورزی و با غذا مرتبط است بنابراین هر چه بتوان از تکنولوژی بالاتری بهره‌مند شد به یقین منافع آن برای کشور بالاتر است.


مصرف سموم پر خطر در کشور کاهش یافته است

مسعود گیل‌آبادی عضو هیئت مدیره انجمن تولید‌کنندگان کود و سم هم در این نشست تصریح کرد: در واقع هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه برقراری ارتباط مستقیم بین تولید‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و عرضه کنندگان نهایی و امکان رقابت بین آنها است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر هجمه‌ بسیاری در مورد مصرف سموم (آفت‌کش‌ها) بوجود آمده است افزود: اگر مصرف آفت‌کش‌ها در کشور بهینه شود تأثیر بسزایی در افزایش امنیت غذایی کشور دارد.

گیل‌آبادی همچنین مدعی شد که مصرف سم و آفت‌کش‌ها در کشور حدود 40 درصد پایین‌تر از میانگین جهانی است.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه مصرف سموم پر خطر در کشور کاهش یافته است گفت: مصرف سموم پرخطر در سال 75 ، 29 درصد بود و در سال 91 مصرف این سموم به 8 درصد کاهش یافت.

گیل آبادی افزود: مصرف سموم کم خطر در سال 75 که 21 درصد بوده است در سال 91 به 65 درصد افزایش یافته است.
گفتنی است که سومین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی از 6 بهمن در بوستان گفت‌وگو با شعار «نهاده با کیفیت و کشاورزی پایدار» آغاز به کار می‌کند و تا 9 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید