Performancing Metrics

ترکمنستان عرضه‌کننده ارزان‌ترین بنزین در آسیای مرکزی | اتاق خبر
کد خبر: 311401
تاریخ انتشار: 3 بهمن 1394 - 16:52
سایت تخصصی قیمت‌های سوخت در کشورهای جهان، در جدیدترین گزارش خود قیمت بنزین در ترکمنستان را ارزان‌تر از سایر کشورهای آسیای مرکزی اعلام کرد.

اتاق خبر: سایت تخصصی قیمت‌های سوخت در کشورهای جهان، در جدیدترین گزارش خود قیمت بنزین در ترکمنستان را ارزان‌تر از سایر کشورهای آسیای مرکزی اعلام کرد.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس، قیمت هر لیتر بنزین در ترکمنستان 28 سنت، اعلام شده که این کشور را در رتبه اول آسیای مرکزی و در فهرست جهانی در رتبه ششم قرار داده‌ است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر لیتر بنزین در ایران 32 سنت برآورد و مقام هفتم در جهان نیز به این کشور تعلق دارد.

پایگاه تحلیلی «گلوبال پترول پرایس» در این گزارش قیمت هر لیتر بنزین در قزاقستان را 39 سنت، قرقیزستان 50 سنت، تاجیکستان 79 سنت و در ازبکستان نیز 85 سنت اعلام کرده که گرانترین قیمت بنزین میان کشورهای آسیای مرکزی در ازبکستان می‌باشد.

این منبع همچنین قیمت متوسط جهانی بنزین را 97 سنت اعلام کرده و گرانترین قیمت بنزین در «هنگ کونگ» به قیمت یک دلار 81 سنت و ارزانترین قیمت جهانی بنزین را با قیمت 2 سنت در ونزوئلا اعلام کرده‌ است.

لازم به ذکر است که هم‌اکنون در ترکمنستان قیمت هر لیتر بنزین سوپر با اکتان 95، 1 منات (واحد ارز ملی ترکمنستان) بوده و ارزش هر دلار آمریکا در ترکمنستان 3.5 منات می‌باشد.

امروز پالایشگاه‌های نفت ترکمنستان هم‌تراز با پیشرفته‌ترین پالایشگاه‌های روز دنیا به تکنولوژی تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 و 5 دست پیدا کرده‌اند.

پالایشگاه نفت «ترکمنباشی» و «سیدی» 2 پالایشگاه بزرگ و اصلی ترکمنستان هستند که کلیه نیازهای سوختی این کشور را تأمین می‏‌کنند.

ترکمنستان سالانه بیش از 12 میلیون نفت خام را در 2 پالایشگاه کنونی خود پالایش می‌کند و از نظر بنزین و سایر مواد سوختی مصرف داخلی خودکفا است.

ترکمنستان همچنین در نظر دارد تولید نفت خام خود را تا سال ٢٠٣٠ به ٦ برابر رقم کنونی و حدود ٦٧ میلیون تن در سال برساند.

این کشور همچنین در نظر دارد ظرفیت پالایش نفت سالانه خود را در سال‌های ٢٠٢٠ و ٢٠٢٥ به ترتیب به ٢٠ و ٢٥ میلیون تن و در سال ٢٠٣٠ به ٣٠ میلیون تن افزایش دهد.

دولت ترکمنستان ذخایر نفت خود در دریای خزر را حدود ١١ میلیارد تن برآورد کرده‌ است.

شرکت دولتی «ترکمن نفت»، بزرگ‌ترین تولید کننده نفت در ترکمنستان به شمار می‌آید، شرکت‌های نفتی دیگر از جمله «دراگون اویل» امارات و «پتروناس» مالزی در بخش‌های تولید نفت این شرکت فعالیت می‌کنند.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید