Performancing Metrics

وعده پیوستن به سازمان تجارت جهانی از سر ناآگاهی است | اتاق خبر
کد خبر: 311987
تاریخ انتشار: 5 بهمن 1394 - 21:47
عضو شورای علمی سازمان جهانی علائم تجاری گفت: وعده دولت در خصوص پیوستن به سازمان تجارت جهانی تا چند ماه آینده ناشی از عدم آگاهی است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، عظیم فضلی پور در همایش «برندسازی و تولید بدون کارخانه» که عصر دوشنبه در کرمانشاه برگزار شد، با انتقاد از فضای اقتصادی حاکم بر کشور محور سخنرانی خود را با قرائت نامه ۵۳ نهج‌البلاغه آغاز کرد و اظهار داشت: در فضای سازمان تجارت جهانی کشورهای برنده‌اند که مزیت رقابتی داشته باشند نه مزیت نسبی.

عضو شورای علمی سازمان جهانی علائم تجاری با بیان اینکه نفت مزیت نسبی در ایران محسوب می‌شود، افزود: دوران معامله نفت با بشکه‌ای ۱۴۰ دلار به سر رسید و  اکنون نفت ایران با بشکه‌ای ۲۲ دلار و ۷۵ سنت معامله می شود که از این مبلغ ناچیز تنها ۷ دلار عاید کشورمی‌شود و ۱۵ دلار آن هزینه استخزاج نفت است.

فضلی پور قیمت تمام شده آب معدنی در ایران را ۲ برابر نفت دانست و بیان کرد: حکایت وابستگی به نفت در عرصه سازمان تجارت جهانی مانند حکایت گدایی است که به گشت و گذار در شهر می‌پردازد و بالاخره چیزی برای خوردن و نمردن پیدا می کند.

قائم مقام شبکه تلویزیونی NBS به برنامه عدم اعتیاد به نفت از سوی ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و افزود: برنامه عدم اعتیاد به نفت از سال ۲۰۱۴در آمریکا آغاز شد و  تا ۲۰۲۰ ادامه دارد.

وی اعلام این خبر از سوی مسئولان دولت که ایران تا چند ماه آینده عضو فعال سازمان تجارت جهانی خواهد شد را افسانه و غیرواقعی عنوان کرد و گفت: کسانیکه این ادعا را دارند یا سازمان تجارت جهانی را نمی شناسند و یا سازوکارهای آن را نمی دانند.

فضلی پور با بیان اینکه ایران در سال ۸۴ عضو ناظر سازمان جهانی شد، گفت: در سال ۲۰۰۵ایران برای یک دوره ۱۰ ساله عضو سازمان تجارت جهانی شد و از سوی این سازمان ۳۴ قلم کالا در بخش کشاورزی، گردشگری، مخابرات و... برای سرمایه گذاری به ما معرفی کردند تا طراز بازرگانی ما منفی نشود.

عضو شورای علمی سازمان جهانی علائم تجاری ادامه داد: همان زمان پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی باید از نفت و خودرو فاصله می گرفتیم اما ما هنوز درگیر صادرات سفید هستیم.

وی با اشاره به طلب ۲۲ میلیارد دلار ایران از چین گفت: چین این مبلغ را هرگز به ایران نخواهد پرداخت و در عوض کالا یا تکنولوژی خود را به ایران صادر می کند همچنانکه طی ۸ ماهه نخست امسال ۲۳ هزار دلار کالای سنگ پا از چین به ایران صادر شده است.

نماینده انحصاری موسسه استاندارد اتریش کشور هندوستان را مغز متفکر تکنولوژی IT در جهان دانست و گفت: هند رتبه نخست دنیا در آی.تی را دارد و حرف اول را می‌زند و ایران باید به این سمت حرکت کند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید