Performancing Metrics

لزوم تامین امنیت شغلی پزشکان | اتاق خبر
کد خبر: 312259
تاریخ انتشار: 6 بهمن 1394 - 22:12
رییس کل سازمان نظام پزشکی اعلام کرد
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر لزوم تدوین کدهای اخلاق پزشکی و تشکیل کمیته‌های اخلاق در بیمارستان‌ها، بر اهمیت اعتماد میان پزشک و بیمار تاکید کرد و گفت:‌ اگر پزشکان مورد هجمه قرارگیرند، اولین آسیب متوجه سلامت مردم است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر لزوم تدوین کدهای اخلاق پزشکی و تشکیل کمیته‌های اخلاق در بیمارستان‌ها، بر اهمیت اعتماد میان پزشک و بیمار تاکید کرد و گفت:‌ اگر پزشکان مورد هجمه قرارگیرند، اولین آسیب متوجه سلامت مردم است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در چهارمین همایش اخلاق پزشکی که همزمان با چهارمین همایش اخلاق پرستاری برگزار شد با بیان اینکه بحث اخلاق پزشکی بسیار جدی و مهم بوده و ازمسائل استراتژیک در حوزه سلامت به شمار می‌رود، گفت: باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم. سازمان نظام‌پزشکی نیز که وظیفه حفظ حقوق بیماران و پزشکان را بر عهده دارد این موضوع را از دغدغه‌های اساسی خود قرار داده است.

زالی افزود: بحث اخلاق پزشکی روز به روز استنباطی‌تر می‌شود و از رابطه میان پزشک و بیمار فراتر می‌رود و امروز ما از اخلاق زیستی به عنوان یک دروازه باز در اخلاق پزشکی استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های پزشکی ایران گفت: این پیشرفت‌ها چالش‌های جدی را هم ایجاد می‌کند. بحث‌هایی مانند انجماد جنین و تخمک، سلول‌های بنیادی، اهدای جنین، بیماری‌های صعب‌العلاج و ... ایجاد شده‌اند و توجه به این موارد فراتر از بضاعت یک سازمان و نهاد است.

زالی با تاکید بر اینکه حوزه اخلاق پزشکی حوزه‌ای است که همه افراد در کنار هم باید درباره مسائل مترقی آن تبادل نظر کنند، ادامه داد: برای اینکه بتوانیم اخلاق پزشکی را در این فضای پرچالش پیش بریم باید به آموزه‌های دینی خود توجه کنیم. امروز حلقه مفقود نظام سلامت ما حکمت است و احیای یک نظام نوین حکمت‌مدارانه خلاءیی است که باید آن را ایجاد کنیم.

وی ضمن مهم خواندن تشکیل شورای اخلاق پزشکی در وزارت بهداشت این اقدام را کاری چند وجهی عنوان کرد و افزود: این شورا هم برای سیاست‌گذاری و هم برای ورود به بحث‌های اخلاقی مفید است. همچنین تدوین کدهای اخلاق پزشکی بسیار حائز اهمیت است و تشکیل کمیته‌های اخلاق در بیمارستان‌ها نیز مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تأکید بر نقش فرهنگ‌ساز رسانه‌ها گفت: اعتماد عنصر اصلی درمان بیماران است و ما نیاز به تلطیف روابط میان پزشک و بیمار داریم. بنابراین مسائل و مشکلاتی که اندک هستند نباید بزرگ‌نمایی شوند. اگر پزشکان مورد هجمه قرار گیرند اولین آسیب آن متوجه سلامت مردم است. تأکید می‌کنم که این موضوع صنفی نیست بلکه موضوعی اجتماعی است. خوشبختانه آخرین مطالعات میدانی نشان می‌دهند که هنوز پزشکان نقش مرجعیت خود را در جامعه حفظ کرده‌اند.

زالی با تأکید بر لزوم تأمین امنیت شغلی پزشکان گفت: آیا محیط بیمارستانی برای پزشکان و پرستاران از امنیت برخوردار است؟ باید به این مسائل نه از نظر صنفی بلکه از نظر اجتماعی توجه کرد. فضای پزشکی کشور باید بانشاط باشد.

وی تشکیل انجمن اخلاق را جهت خودپالایشی پزشکان اقدامی مهم دانست و گفت: نظام‌پزشکی این انجمن را به رسمیت می‌شناسد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید