Performancing Metrics

کشف بیش از 250 علامت استاندارد و رتبه انرژی جعلی | اتاق خبر
کد خبر: 312520
تاریخ انتشار: 7 بهمن 1394 - 16:33
معاون نظارت بر استاندارد سازمان ملی استاندارد از شناسایی بیش از 250 علامت استاندارد و رتبه انرژی جعلی در کشور طی سال جاری خبر داد.

اتاق خبر: وحید مرندی مقدم با اشاره به وجود 800 قلم کالای مشمول استاندارد اجباری در کشور، گفت: این 800 قلم کالا 17 هزار فرآورده را شامل می‌شود.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون 28 هزار پروانه کاربرد علامت استاندارد در کشور صادر شده است.

وی در خصوص درج علامت استاندارد جعلی روی برخی کالاها نیز اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون 98 جعل علامت استاندارد و 157 جعل رتبه انرژی در کشور کشف شده است.

مرندی مقدم ادامه داد: هر فرآورده و محصول که علامت استاندار می‌گیرد یک کد 10 رقمی زیر آن درج شده که مردم می‌توانند با ارسال آن به شماره پیامک رایگان 10001517 از اصلی یا جعلی بودن آن علامت مطلع شوند.

معاون سازمان استاندارد در ادامه با بیان اینکه به دنبال افزایش کالاهای مشمول استاندارد اجباری در کشور نیستیم، گفت: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها میزان کالاهای مشمول استاندارد اجباری آنهاست و هرچه سطح توسعه کشورها به لحاظ تکنولوژی، دانش و اقتصاد بالاتر باشد، کالاهای مشمول استاندارد اجباری کمتری دارند. به گونه‌ای که در کشور آمریکا میزان کالاهای مشمول استاندارد اجباری آنها صفر درصد و در کشورهای اروپایی کمتر از دو درصد است.

وی افزود: رویکرد ما هم در سازمان استاندارد این است که به سمتی برویم که واحدهای تولیدی به سمت دریافت استاندارد تشویقی ترغیب شوند.

مرندی مقدم در خصوص اظهارات اخیر رییس سازمان غذا و دارو مبنی بر وجود تقلب در محصولات غذایی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد نیز گفت: تقلب چه در مواد غذایی و چه در دیگر فرآورده‌ها همیشه وجود دارد و این تنها مختص کشور ما نیست. هر چقدر هم آزمایشگاه‌های ما به روز و مجهز باشند باز هم افراد متخلف روش‌های جدیدتری برای تقلب و تخلف ابداع می‌کنند.

وی افزود: باید هزینه تخلف را در کشور بالا ببریم تا افراد متخلف به خود اجازه تخلف و تقلب را ندهند. در حال حاضر در کشور ما جرایم بازدارنده نیست و به همین دلیل برخی افراد سودجو به خود اجازه می‌دهند تخلف کنند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید